wettig legitimatie bewijs
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
Naar mijn bescheiden mening heb je een TOONplicht geen DRAAGplicht.
m.a.w. Geef em af bij de plaatselijke strandtent en haal em op als je weer naar huis gaat.
Voor wat betreft de disco.
Inmiddels zijn er discotheken waar je kluisjes hebt waar je dure jas in kan. doe hier je ID bij, in geval van tonen zeg je waar die ligt en je kunt em even gaan halen.
n.a.v. een andere discussie hierover mag je de ID ook verzamelen zodat er maar 1 persoon op hoeft te letten.
Lettende op het algemene gedrag van 14+. Als ze met z'n 10en naar het strand gaan liggen er hooguit 8 in het water, er blijven vrijwel altijd twee bij de koele drankjes op het stranr. dus wat is het punt dan nog
m.a.w. Geef em af bij de plaatselijke strandtent en haal em op als je weer naar huis gaat.
Voor wat betreft de disco.
Inmiddels zijn er discotheken waar je kluisjes hebt waar je dure jas in kan. doe hier je ID bij, in geval van tonen zeg je waar die ligt en je kunt em even gaan halen.
n.a.v. een andere discussie hierover mag je de ID ook verzamelen zodat er maar 1 persoon op hoeft te letten.
Lettende op het algemene gedrag van 14+. Als ze met z'n 10en naar het strand gaan liggen er hooguit 8 in het water, er blijven vrijwel altijd twee bij de koele drankjes op het stranr. dus wat is het punt dan nog
Op
staat de volgende uitleg:

Ministerie van Justitie en Veiligheid
Het ministerie van Justitie en Veiligheid zorgt voor de rechtsstaat in Nederland, zodat mensen in vrijheid kunnen samenleven, ongeacht hun levensstijl of opvattingen. Justitie en Veiligheid werkt aan een veiliger en rechtvaardiger samenleving door mensen rechtsbescherming te geven en waar nodig in te grijpen in hun leven. Soms is dat een ingrijpende maatregel, soms worden nieuwe perspectieven geopend. Altijd zijn het ingrepen die alleen Justitie en Veiligheid kan en mag doen. Recht raakt mensen.Maar met de oplossingen die je aandraagt zou ik goed kunnen leven....De Wet op de uitgebreide identificatieplicht treedt op 1 januari 2005 in werking.Vanaf deze datum moet iedereen in Nederland van 14 jaar en ouder een geldig identiteitsbewijs kunnen tonen als politie of andere toezichthouders daar om vragen.
In de praktijk betekent dit dat iedereen van 14 jaar en ouder altijd een geldig identiteitsbewijs bij zich moet dragen.
-
- Infopolitie Gast
identiteitsbewijs
Dat kan allemaal wel, maar het rijbewijs is wel degelijk een identiteitsbewijs in de zin van de wetgeving op de uitgebreide identificatieplicht.carchost schreef:Er is wel een verschil tussen 'zich legitimeren' of 'zich identificeren'.
Met een rijbewijs kun je je niet identificeren, omdat dit een legitimatiebewijs is. Net zo als dat je je met een paspoort niet kunt legitimeren.
Legitimeren betekent zoveel als 'bewijzen dat je iets mag', zoals bijvoorbeeld autorijden.
Een verblijfsvergunning bijvoorbeeld is een document dat aantoont dat je in nederland mag verblijven. Je kunt je er echter niet mee identificeren.
Identificeren betekent zoveel als 'bewijzen wie je bent', zoals bijvoorbeeld een paspoort. Dit is een rijksdocument en wordt uitgegeven na grondige toetsing (zeker bij veelvuldig verlies).
Omdat iedereen die auto rijdt, toch al een rijbewijs bij zich moet hebben, is dit rijbewijs toegevoegd aan het rijtje 'identificatiepapieren'. Ook hiervoor geldt dat het een rijksdocument is en wordt uitgegeven na grondige toetsing.
-
- Infopolitie Gast
Volgens mij is er toonplicht en geen draagplicht, dus zolang je dochter niets doet en niet gevraagd wordt aan haar om het te tonen (en dat mag weer niet zonder verdenking) hoeft ze het niet mee te hebben. Het is net zoiets als autolampjes :-) Als je lichtje stuk gaat moet je een nieuwe kunnen plaatsen maar je bent niet verplicht reservelampjes bij je te hebben. :-)
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
lampje
Ik denk dat het wel kan kloppen als er bedoeld wordt dat de overtreding moet worden opgeheven, voordat je verder mag rijden. Dat zou dus betekenen dat het defecte lampje vervangen moet worden. En dat gaat weer wat moeilijk als de persoon in kwestie geen reservelampjes bij zich heeft.gvdbor schreef:In welke wet staat dat?sanne schreef: Als je lichtje stuk gaat moet je een nieuwe kunnen plaatsen )
Voorzover ik weet, is het nog steeds vrij algemeen beleid om het bij een waarschuwing te laten als een automobilist kan aantonen dat hij reservelampjes bij zich heeft, want daarmee heeft hij immers zijn goede wil en het nemen van voorzorgsmaatregelen aangetoond. Of hij dan verplicht wordt om het lampje ter plaatse te vervangen, is helemaal afhankelijk van de situatie (hoe ver moet hij nog rijden? Wat is het voor auto, want sommige auto's zijn tegenwoordig zo volgebouwd, dat je bijna de motor moet uitbouwen om een lampje te vernieuwen, enz.)
-
- Infopolitie Gast
reservelampjes
Er zijn tegenwoordig ook fietsen met reservelampjes in de koplamp. Als dat het geval is, zou ik het bij een waarschuwing laten.Anonymous schreef:Volgens mij ben je alleen maar strafbaar als het lampje het niet doet.
Hoe en waar je de lamp gaat vervangen is jouw probleem.
PS, Sanne, meestal krijg je inderdaad geen bekeuring als je ter plekke de lamp kunt repareren, waren ze bij de fietsers ook maar zo sportief.
-
- Infopolitie Gast
legitimatieplicht
Volgens mij heb jij het niet bij het rechte eind, voor wat betreft de legitimatieplicht. De legitimatieplicht is overigens in dit forum al uitgebreid aan de orde geweest, dus verwijs ik je daarnaar, want anders wordt het een herhaling van zetten...sanne schreef:Volgens mij is er toonplicht en geen draagplicht, dus zolang je dochter niets doet en niet gevraagd wordt aan haar om het te tonen (en dat mag weer niet zonder verdenking) hoeft ze het niet mee te hebben. Het is net zoiets als autolampjes :-) Als je lichtje stuk gaat moet je een nieuwe kunnen plaatsen maar je bent niet verplicht reservelampjes bij je te hebben. :-)
Re: reservelampjes
De tendens bij fietsers is eerder anders:Beamer schreef:Er zijn tegenwoordig ook fietsen met reservelampjes in de koplamp. Als dat het geval is, zou ik het bij een waarschuwing laten.Anonymous schreef:Volgens mij ben je alleen maar strafbaar als het lampje het niet doet.
Hoe en waar je de lamp gaat vervangen is jouw probleem.
PS, Sanne, meestal krijg je inderdaad geen bekeuring als je ter plekke de lamp kunt repareren, waren ze bij de fietsers ook maar zo sportief.
Verrekken ze het om de dynamo er op te zetten, gewoon een bon.