stadslichten in comb met mistlichten
Moderator: Moderatorteam
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
koen , ik heb de Nota van Toelichting wel, maar over dat aspect staat niets vermeld.
Dan resteert nog de vraag of art. 34 lid 1 een toevoeging is op art. 32 lid 1 of een nadere precisering van art. 32(1); in het laatste geval treedt de bepaling van art. 34(1) als keuze mogelijkheid in de plaats van de bepaling van art. 32(1).
Maar ook hierover bestaat geen duidelijkheid. De wetstechnische opbouw van het RVV is niet altijd even consistent. Soms is een latere bepaling een nadere invulling van een eerdere regel of treedt daarvoor zelfs in de plaats; soms geldt de eerdere regel als hoofdregel in het verkeer. Zelfs de jurisprudentie heeft daar moeite mee.
en is niet eensluidend.
Uit overwegingen van praktische aard zou ik zeggen dat met het voeren van mistlichten aan de voorzijde i.p.v. dimlicht in die omstandigheid dat het is toegestaan eveneens wordt voldaan aan de bepaling van art. 32 lid 1.
Dan resteert nog de vraag of art. 34 lid 1 een toevoeging is op art. 32 lid 1 of een nadere precisering van art. 32(1); in het laatste geval treedt de bepaling van art. 34(1) als keuze mogelijkheid in de plaats van de bepaling van art. 32(1).
Maar ook hierover bestaat geen duidelijkheid. De wetstechnische opbouw van het RVV is niet altijd even consistent. Soms is een latere bepaling een nadere invulling van een eerdere regel of treedt daarvoor zelfs in de plaats; soms geldt de eerdere regel als hoofdregel in het verkeer. Zelfs de jurisprudentie heeft daar moeite mee.

Uit overwegingen van praktische aard zou ik zeggen dat met het voeren van mistlichten aan de voorzijde i.p.v. dimlicht in die omstandigheid dat het is toegestaan eveneens wordt voldaan aan de bepaling van art. 32 lid 1.
-
- Infopolitie Gast
Koen, ik heb nog even verder gezocht.
In het verdrag van Wenen staat het volgende:
Art. 32, 4. Mistlampen mogen worden gevoerd bij dichte mist, sneeuwval, zware regen of vergelijkbare omstandigheden, voor wat betreft mistlampen aan de voorzijde als vervanging voor dimlicht.
Nationale wetgeving mag het gebruik van mistlampen aan de voorzijde gelijktijdig met dimlichten, of het gebruik van mistlampen aan de voorzijde op smalle, bochtige wegen, toestaan.
De EEG richtlijnen heb ik nog niet nagekeken, voor mij is het ook zaterdagmiddag.
In het verdrag van Wenen staat het volgende:
Art. 32, 4. Mistlampen mogen worden gevoerd bij dichte mist, sneeuwval, zware regen of vergelijkbare omstandigheden, voor wat betreft mistlampen aan de voorzijde als vervanging voor dimlicht.
Nationale wetgeving mag het gebruik van mistlampen aan de voorzijde gelijktijdig met dimlichten, of het gebruik van mistlampen aan de voorzijde op smalle, bochtige wegen, toestaan.
De EEG richtlijnen heb ik nog niet nagekeken, voor mij is het ook zaterdagmiddag.

- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Panrider,
Ik begrijp wat je bedoelt met keuzemogelijkheid, maar ik denk dat het niet de bedoeling is geweest om uberhaupt een keuze te laten.
Ik begrijp wat je bedoelt met keuzemogelijkheid, maar ik denk dat het niet de bedoeling is geweest om uberhaupt een keuze te laten.
Oftewel, hier wordt wel een keuze opengelaten. Het lijkt me dat de wetgever dit heel bewust bij art 34, lid 1 achterwege heeft gelaten. Of het zou een 'schrijffoutje' moeten zijn, maar dat kan ik me haast niet voorstellen...
Art 32, lid 2.
Het voeren van groot licht in plaats van dimlicht is toegestaan behoudens in de volgende gevallen:

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
-
- Infopolitie Gast
Koen, ik kan mij voorstellen dat je het zo wil lezen, maar het staat er niet.
Volgens de regels van de wetopbouw is het ook mogelijk dat een later artikel het eerdere artikel vervangt. Dan hoeft er niet persé bij te staan: in de plaats van. Het eerdere artikel geeft dan een algemene regel; het later artikel een uitzondering daarop. Dat laatste sluit ook aan bij het verdrag van Wenen. Maar in het RVV is het niet duidelijk.
Volgens de regels van de wetopbouw is het ook mogelijk dat een later artikel het eerdere artikel vervangt. Dan hoeft er niet persé bij te staan: in de plaats van. Het eerdere artikel geeft dan een algemene regel; het later artikel een uitzondering daarop. Dat laatste sluit ook aan bij het verdrag van Wenen. Maar in het RVV is het niet duidelijk.
-
- Infopolitie Gast
Om het ingewikkeld te maken, de laatste EEG richtlijn kent twee soorten voormistlichten:
1: die samen met andere lichten mogen worden ontstoken, en
2: die niet samen met andere lichten mogen worden ontstoken.
Het verschil zit hem in de aanduiding bij en van het EG goedkeuringsnummer.
Hier schiet je dus ook niets mee op.
1: die samen met andere lichten mogen worden ontstoken, en
2: die niet samen met andere lichten mogen worden ontstoken.
Het verschil zit hem in de aanduiding bij en van het EG goedkeuringsnummer.
Hier schiet je dus ook niets mee op.

- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
Panrider,
Ik lees juist wat er wel staat en niet wat ik graag wil lezen.
Er staat namelijk keihard dat bij 'slecht weer' dimlicht verplicht is en mistlampen gevoerd mogen worden.
Ik wil het, met alle liefde, anders lezen maar voorlopig staat het er wel zo. En daar zal ik me dus aan vast moeten houden...
Ik begrijp jouw redenering wel, maar daar ik kan ik, zichtbaar, niets van terugvinden in het rvv en dan wordt zoiets me veel te wazig...zeker ook omdat er sprake is van 2 verschillende artikelen en niet (zoals bij het gebruik van grootlicht) een verschillend lid in hetzelfde artikel...
In mijn ogen bestaat er dus geen 'verband' tussen die 2 artikelen...
Ik lees juist wat er wel staat en niet wat ik graag wil lezen.
Er staat namelijk keihard dat bij 'slecht weer' dimlicht verplicht is en mistlampen gevoerd mogen worden.
Ik wil het, met alle liefde, anders lezen maar voorlopig staat het er wel zo. En daar zal ik me dus aan vast moeten houden...
Ik begrijp jouw redenering wel, maar daar ik kan ik, zichtbaar, niets van terugvinden in het rvv en dan wordt zoiets me veel te wazig...zeker ook omdat er sprake is van 2 verschillende artikelen en niet (zoals bij het gebruik van grootlicht) een verschillend lid in hetzelfde artikel...
In mijn ogen bestaat er dus geen 'verband' tussen die 2 artikelen...

'Het is niet logisch dat 450 miljoen Europeanen aan 330 miljoen Amerikanen vragen hen te beschermen tegen 140 miljoen Russen'
Donald Tusk
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
-
- Infopolitie Gast
Dat antwoord is niet zomaar te geven. Volgens de typegoedkeuring moet het voertuig voldoen aan de Europese richtlijnen. Sommige mistlampen mogen alleen worden gevoerd bij stadslicht. Indien het voertuig met die schakeling is goedgekeurd dan bent u niet in overtreding.martinnet schreef:Nu even concreet; ik rijd met mistlichten bij dichte mist met alleen stadslichten, ben ik dan in overtreding of niet????
martin
In andere gevallen staat het nog te bezien.
-
- Infopolitie Gast
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
Net als Maurice: JA!
(Al moet de eerste bon hier nog voor uitgeschreven worden, volgens mij)
Met andere woorden, als bij een voertuig de mistlampen 'uitsluitend' werken bij stadslicht, acht ik de kans dat u een boete krijgt, nog kleiner dan de kans op blikseminslag in het konijnenhok.
Dus ik zou me daar sowieso geen zorgen om maken...
En anders: JA!

(Al moet de eerste bon hier nog voor uitgeschreven worden, volgens mij)
Met andere woorden, als bij een voertuig de mistlampen 'uitsluitend' werken bij stadslicht, acht ik de kans dat u een boete krijgt, nog kleiner dan de kans op blikseminslag in het konijnenhok.
Dus ik zou me daar sowieso geen zorgen om maken...

En anders: JA!

Donald Tusk
-
- Infopolitie Gast
- zijlvaart67
- Moderator
- Geslacht:
Gewoon even wat achtergrondinfo:
Het eerste lid van art. 32 verplicht bestuurders van een motorvoertuig, --- om in een tweetal gevallen dimlicht te voeren, te weten:
- bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd;
- bij nacht.
In de beide hiervoor beschreven omstandigheden moeten bestuurders van een motorvoertuig, --- dimlicht voeren.
Art. 34 regelt in het eerste lid, wanneer mistlichten aan de voorzijde van een motorvoertuig of van een gehandicaptenvoertuig mogen worden gevoerd, terwijl het tweede lid regelt wanneer mistachterlichten mogen worden gevoerd.
Aanvankelijk regelde art. 34 dat indien mistlicht aan de voorzijde van een motorvoertuig werd gevoerd, niet tegelijkertijd groot licht of dimlicht mocht worden gevoerd. Op grond van het Koninklijk Besluit van 16 november 1994, Stb. 815 is deze beperking opgeheven. De oorzaak daarvan is gelegen in het feit dat het op grond van Europese regelgeving, technisch is toegestaan om mistverlichting aan de voorzijde van het motorvoertuig in combinatie met dimlicht en groot licht geschakeld te hebben. Het gevolg van deze technische mogelijkheid is dat de aanvankelijke regel van artikel 34 waarin werd bepaald dat bij het voeren van mistlicht aan de voorzijde groot licht of dimlicht niet mag worden gevoerd, een beperking van het gebruik van de mistverlichting gaf, die gezien de Europese regelgeving niet in stand kon blijven. Derhalve is deze bepaling geschrapt en is het sinds genoemd Koninklijk Besluit toegestaan om mistlicht aan de voorzijde van het motorvoertuig tegelijkertijd te voeren met groot licht of dimlicht.
Donald Tusk