vraagje, goed van marktplaats van diefstal afkomstig

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gast
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ik ben zelf werkzaam bij een bank. Meestal wordt een aankoop via bijvoorbeeld Marktplaats gedaan door een opdracht die zelf is opgegeven. D.w.z. via een overschrijvingsformulier of bijvoorbeeld bankieren via internet. Hou er rekening mee dat dit niet terug te halen is. U heeft tenslotte zelf de opdracht gegeven om dit bedrag over te laten boeken naar de verkopende partij. Het enige dat uw bank in dit geval zou kunnen doen, is een bemiddelende rol spelen en aan de verkopende partij vragen het bedrag terug te storten.

Heeft u echter een incasso-opdracht opgegeven (de verkopende partij heeft dan geincasseerd van uw rekening), kan het in de meeste gevallen wel teruggeboekt worden door uw bank. Vraag gewoon, indien u twijfelt, aan uw bankvoor u na te kijken wat voor soort overboeking het is geweest. Uw eigen bank weet dan de verdere procedure
funkyduck
Toplid
Toplid

Ongelezen bericht door funkyduck »

Als er overgeboekt is lijkt het me dat de verkoper te achterhalen is.

Ik denk wel dat het handig is om te weten of de laptop nu wel of niet gestolen waar is. Dit is mij nog niet duidelijk.

Indien de laptop gestolen blijkt te zijn, kun je aangifte doen. Het is dan verder volgens mij inderdaad zo dat je de laptop kunt houden aangezien je aan de voorwaarden "tegoedertrouw" voldoet. (kortgezegd)

De politie bepaald dan hoe het onderzoek verloopt.
Bartikel
Superlid
Superlid
Roepnaam: Bart
Geslacht: Man
Leeftijd: 56

Ongelezen bericht door Bartikel »

Funkyduck schreef:
Indien de laptop gestolen blijkt te zijn, kun je aangifte doen. Het is dan verder volgens mij inderdaad zo dat je de laptop kunt houden aangezien je aan de voorwaarden "tegoedertrouw" voldoet. (kortgezegd)
Nee, Funkyduck. Juist bij een gestolen goed kan de rechtmatige eigenaar het goed nog drie jaar opeisen. Ook bij een koper te goeder trouw. Mocht de laptop verduisterd zijn dan is anoniem, mits hij voldoet aan de voorwaarden van 3:86 BW, rechtmatig eigenaar geworden.

Gezien het feit dat anoniem aangeeft de laptop gekocht te hebben via Marktplaats.nl, geniet anoniem geen consumenten bescherming. De drie terugvorder jaren zijn dus van toepassing. Mocht anoniem in een reguliere zaak deze laptop hebben gekocht geniet hij consumentenbescherming en kan de vroegere eigenaar de laptop niet meer terugvorderen.

Groetjes Bartikel
Voorbereid op het onverwachte !!
funkyduck
Toplid
Toplid

Op welke manier zou diegene de laptop moeten terugeisen?

De politie kan de laptop toch niet in beslag nemen?

(dit zijn twee aparte opmerkingen) :P
Bartikel
Superlid
Superlid

Funkyduck vroeg:
Op welke manier zou diegene de laptop moeten terugeisen?
Zie artikel 86 lid 3 van het derde burgerlijk wetboek. Inderdaad, civielrechtelijk.

Funkyduck vroeg ook:
De politie kan de laptop toch niet in beslag nemen?
Waarom niet ?

Groetjes Bartikel
funkyduck
Toplid
Toplid

hoe zat dat toch...

voorwaarden inbeslagname:

1. Ben je bevoegd
2. Is het vatbaar

Is het niet zo dat je een verdachte nodig hebt hier?
Bartikel
Superlid
Superlid

Dag Funkyduck,

Ongetwijfeld ken jij vanuit de opleiding het principe "zoekt en gij zult vinden en al doende leert men". Hier op het forum proberen wij, voor studenten, indien mogelijk, hetzelfde principe aan te houden.

Jij schreef:
Is het niet zo dat je een verdachte nodig hebt hier?
En is dat zo ? Mogelijk dat je collegastudenten / aspiranten jou hier in kunnen ondersteunen / helpen.

Groetjes Bartikel
funkyduck
Toplid
Toplid

Geen probleem, ik ga het verder uitvissen :P
Als ik denk goed onderbouwd te zijn, zal ik daar hier verslag van doen :)
danielrr
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door danielrr »

via marktplaats worden ook politie passen verkocht en alarmpistoolen
thijeleo
In Memoriam
In Memoriam
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

danielrr schreef:via marktplaats worden ook politiepassen verkocht en alarmpistoolen
Heb je daar een link van?
Bouwe1
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bouwe1 »

Over de betaling.

Je hebt er een handtekening ondergezet.
Derhalve is de betaling onherroepelijk geworden.

Je kunt dit nalezen in de voorwaarden die je bij het afsluiten van de rekening hebt gekregen.

Mocht je betaald hebben middels internetbankieren dan staat dit ook in de internetbankieren voorwaarden.

Met de handtekening toon je namelijk aan dat het een wilsbeschikking is.
Wellicht dat je aan kunt tonen dat je op het moment van tekenen handelingsonbekwaam was. Je kunt dan echter in de toekomst nooit weer een betaling via de bank laten verlopen, verzekering afsluiten of wat dan ook doen, omdat je handelingsonbekwaam bent geworden en een ander dus je geldzaken moet behartigen.

Heel misschien is je bank dan genegen om het geld van de ontvangende partij terug te vorderen
paul3
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door paul3 »

thijeleo schreef:@wmr: volgens mij bestaat er nog een verschil tussen aankoop via de winkel en aankop via bijvoorbeeld marktplaats. In de winkel heb je als koper veel meer rechten dan via marktplaats.
Zo groot is dat verschil nu ook weer niet en de consument/koper geniet natuurlijk wel enige bescherming, zie :

Ministerie van Justitie en Veiligheid

Het ministerie van Justitie en Veiligheid zorgt voor de rechtsstaat in Nederland, zodat mensen in vrijheid kunnen samenleven, ongeacht hun levensstijl of opvattingen. Justitie en Veiligheid werkt aan een veiliger en rechtvaardiger samenleving door mensen rechtsbescherming te geven en waar nodig in te grijpen in hun leven. Soms is dat een ingrijpende maatregel, soms worden nieuwe perspectieven geopend. Altijd zijn het ingrepen die alleen Justitie en Veiligheid kan en mag doen. Recht raakt mensen.

Het probleem is natuurlijk wel dat de transakties vaak anoniem en op grote afstand plaatsvinden en dat bij eventuele verwikkelingen blijkt dat opgegeven namen en adressen onjuist zijn. Probeer dan maar eens aangifte te doen en de juiste NAW gegevens van de bewuste persoon te achterhalen :cry: Diverse forums houden zich alleen maar met die problemen bezig en hebben daar tegenwoordig hun handen vol aan. Helaas........
Gesloten