Vervolg vanuit het OM duurt super lang

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: Vervolg vanuit het OM duurt super lang

Ongelezen bericht door Gast »

Oh en daarnaast, het zou mogelijk de derde keer worden dat ik een speekseltest positief scoor, terwijl bloed niks bevat. Ik wacht altijd netjes een nacht, blijf ergens slapen oid. Drink niet en gebruik geen harddrugs. Dus het is maar goed dat alleen bloed leidend is, want de speekseltest is gewoon niet altijd rechtvaardig.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14519
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Vervolg vanuit het OM duurt super lang

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Gast schreef: 24 jul 2024, 13:07 De enige reden dat ik altijd een speekseltest krijg, is door mijn drugs gerelateerde strafblad uit mijn jeugd van 15 jaar geleden.
Behalve dat de politie nu kan putten uit recentere informatie (een positieve drugstest van 18 april) en dat is de politie niet aan te rekenen, u wel..

Met andere woorden; het aantal speekseltesten gaat alleen maar toenemen en terecht.. Ik heb die test ook regelmatig gedaan en heb nooit last gehad van 'vals positieve testen'...

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: Vervolg vanuit het OM duurt super lang

Ongelezen bericht door Gast »

Dat is ook zo, ik zei dat enkel om aan te geven en mijn standpunt te versterken van niet onder invloed te zijn, want als ik geen strafblad had van heel lang geleden, had ik ook nooit een speekseltest gehad omdat ik nooit kenmerken heb vertoond, omdat ik ook niet onder invloed was..

Kamerstuk: s de inwerkingtreding van de wet Drugs in het verkeer op 1 juli 2017 tot en met 31 december 2020 zijn in totaal ca. 30.700 bloedonderzoeken drugs in het verkeer afgenomen. Ca. 19.100 van die bloedonderzoeken gaven een positief resultaat, te weten boven de wettelijk gestelde grenswaarde voor de betreffende drugs.

Het is dus niet gek dat ik het met regelmaat mee maak dat de speekseltest positief is, terwijl bloed onder de waarde is. En ik ben ook blij dat de speekseltest uitslag gelukkig geen wettig vervolgmiddel is.


Dit draadje mag wat mij betreft gesloten worden, dank allen
Gebruikersavatar
Skipperje
Moderator
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Berichten: 9222
Lid sinds: 20 mei 2004, 08:43
Roepnaam: Piet
Locatie: Fryslân
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Vervolg vanuit het OM duurt super lang

Ongelezen bericht door Skipperje »

Opmerking van moderator Skipperje

Als de gast tevreden is, zijn wij dat ook.
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gebruikersavatar
Antonius
Infopolitie Gast

Speekseltest

Ongelezen bericht door Antonius »

Na 14 weken kan ik eindelijk zeggen dat ik uitslag heb van mijn bloedonderzoek nav een positieve speekseltest. Zoals verwacht zat er niks in mijn bloed, het was tevens ‘s ochtends op weg naar werk en uiteraard wist ik zelf echt wel dat ik nuchter was. Echter werd ik wel beticht van rijden onder invloed, werd ik op het bureau behandeld alsof ik onder invloed reed met vervelende opmerkingen. De enige reden dat ik speekseltesten krijg is door mijn verdwaalde tienerjaren, ook al kan een agent makkelijk constateren dat ik niet onder invloed ben, ik krijg hem toch.

Als dit een keer gebeurd, dan oke… maar nu is het bijzondere: dit is de derde keer dat ik een positieve speekseltest had, maar negatief bloed. Overal wordt er gezworen bij de nauwkeurigheid van de speekseltest wat kennelijk niet terecht is.

Nu vind ik dit wel heel vervelend. Toch weer een rijverbod, paar uur in de cel, beticht worden van rijden onder invloed, om vervolgens maanden te moeten wachten op je gelijk.

Hoe kan ik er vanaf komen dat ik altijd maar bij elk briesje maar een speekseltest krijg, terwijl ik duidelijk niet onder invloed ben. Ik vind het gewoon niet eerlijk. Er zijn toch ook veldtesten om de cognitieve functies te testen. En de menselijke inschatting/herkenning?

En daarnaast, hoe kan de speekseltest zo misleidend zijn, in ieder geval in mijn situatie? Blijkbaar kan die nog heel lang positief aanslaan terwijl het allang uit het systeem is.

Deze 14 weken wachten waren wederom killing qua angst en onzekerheid, ondanks dat ik zelf wel wist dat ik nuchter was, je gaat toch twijfelen.

Ondertussen zijn er tal van mensen die wel onder invloed rijden (deze week nog 3 moeten ontwijken in de nacht), maar die krijgen geen speekseltest wanneer het terecht zou zijn en ik krijg hem als ik bij wijze van spreken door rood fiets.


Ik wil van deze oneerlijkheid af. Mijn strafblad is van toen ik 18 was, ik ben inmiddels 30 en heb al 12 jaar mijn leven gebeterd zonder verdere aanraking met justitie. Maar dit gebeuren achtervolgd mij enorm in het verkeer.
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14519
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Vervolg vanuit het OM duurt super lang

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

U eindigt uw betoog hiermee:
Ik wil van deze oneerlijkheid af. Mijn strafblad is van toen ik 18 was, ik ben inmiddels 30 en heb al 12 jaar mijn leven gebeterd zonder verdere aanraking met justitie. Maar dit gebeuren achtervolgd mij enorm in het verkeer.

U begon uw allereerste betoog hiermee:
18 april ben ik aangehouden voor het rijden met een ongeldig rijbewijs, plus positieve speekseltest van de dag ervoor

Ik kan u nu al vertellen dat de verkeerscontroles voorlopig niet zullen ophouden..
U mag dan hopelijk inmiddels wel over de correcte rijbewijzen beschikken (of wat de oorzaak dan ook was), maar ook de (inmiddels landelijk geregistreerde) positieve speekseltesten blijven een aandachtspunt voor de politie. Waarom? Omdat een 'normale' burger nooit positief op een speekseltest reageert. Ik heb u geen enkel bericht zien posten over dagelijkse medicijnen, de positieve uitslagen kunnen dus alleen maar bij drugs vandaan komen.

U kunt hier blijven verkondigen dat de uitslag nul was of onder de strafbare grens, maar dat is niet interessant voor een handhaver. U bent (zeer recent) bekend met 'het rijden zonder geldig rijbewijs' en daarnaast scoort u continu positief op de speekseltest (van gebruik van de dag ervoor zoals u zelf al een keer aangeeft). Deze 2 feiten zijn voldoende om u keer op keer weer te controleren.

U krijgt van een opsporingsinstantie geen vrijbrief om de komende vijf jaar maar te doen waar u zin in heeft, zonder enige vorm van toezicht op uw verkeersgedrag. Het (recente) verleden heeft bewezen dat dat niet goed uitpakt bij u..

Tip:
Stop gewoon eens een maand met drugs gebruiken, scheelt een hoop oponthoud bij confrontaties met de politie, dat kan ik wel garanderen..

'Parkeertarieven liggen hoger dan de tarieven van een hotelkamer..'

Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8622
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Vervolg vanuit het OM duurt super lang

Ongelezen bericht door MotoRon »

Er is dus, zoals te lezen valt in het betoog van mijn voorganger, geen sprake van oneerlijkheid zoals u dat zelf ervaart, maar voor een handhaver van omstandigheden die het rechtvaardigen om even te controleren of alles wel klopt.
Daarmee is er voldoende over dit onderwerp gewisseld en kan dit geheel naar het archief.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten