Vervolg vanuit het OM duurt super lang

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gebruikersavatar
Antonius
Infopolitie Gast

Vervolg vanuit het OM duurt super lang

Ongelezen bericht door Antonius »

Goedemorgen,

18 april ben ik aangehouden voor het rijden met een ongeldig rijbewijs, plus positieve speekseltest van de dag ervoor. Ik word beticht van rijden onder invloed terwijl ik zo nuchter was als wat, onderweg naar een werkafspraak.

3 maanden verder en ik heb nog niks gehoord, geen bloedonderzoek uitslag en geen dagvaarding. Hoe kan dit zo vreselijk lang duren. Al 3 maanden heb ik geen idee of ik mijn rijbewijs ga behouden, of ik van baan kan wisselen of wat dan ook. De uitslag gaat een gok zijn.

Intussen lees ik verhalen van mensen die veel later zijn aangehouden en allang hun uitslag hebben van het bloedonderzoek, of al gedagvaard zijn. Ik heb ook nog recht op tegenonderzoek, maar als het oorspronkelijke onderzoek al zo lang duurt, hoe ga ik dan een eerlijk tegenonderzoek krijgen? Bloed is ook niet permanent houdbaar, zelfs niet in -20 celsius.


Wat gaat hier mis? Dit vreet mij namelijk compleet op.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7609
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Vervolg vanuit het OM duurt super lang

Ongelezen bericht door SWAT »

In de regel wordt het bloedonderzoek binnen 6 weken na afname gedaan door het gerechtelijk laboratorium.
U krijgt vervolgens via de politie de uitslag van dit onderzoek.
U kunt contact opnemen met het bureau alwaar u naartoe bent gebracht en uw bloed is afgenomen.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: Vervolg vanuit het OM duurt super lang

Ongelezen bericht door Gast »

Bedankt voor de reactie. Online lees ik vooral het termijn van 4 weken; maar dit is dan inmiddels verruimd? Ik zit momenteel al in week 13. Ingevroren bloed is 6 maanden stabiel. Op deze manier is er nooit genoeg tijd lijkt me. Ik vind het wel bijzonder dat mensen die maanden later dan ik zijn onderzocht al wel uitslag hebben gekregen binnen een maand.
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8632
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Vervolg vanuit het OM duurt super lang

Ongelezen bericht door MotoRon »

Het onderzoek van bloed vindt meestal plaats binnen een week. Vrij snel daarna kun je de uitslag verwachten. Als je nog geen uitslag gehoord hebt zou ik even informeren bij de politie.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7609
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Vervolg vanuit het OM duurt super lang

Ongelezen bericht door SWAT »

Van een zaak van begin juni die ik behandeling heb ontving ik pas afgelopen week het resultaat van het bloedonderzoek. Dat was dus zeker niet binnen een week.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: Vervolg vanuit het OM duurt super lang

Ongelezen bericht door Gast »

Vanuit welk lab? Toevallig die in Duitsland?

Mijn zaak is van April inmiddels. De vorige keer duurde het maar 4 weken. Nu week 13 in.
Gebruikersavatar
MotoRon
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Berichten: 8632
Lid sinds: 02 okt 2005, 08:38
Roepnaam: Ron
Locatie: N-Brabant
Geslacht:
Leeftijd: 65
Contact:

Re: Vervolg vanuit het OM duurt super lang

Ongelezen bericht door MotoRon »

@SWAT Er kan altijd iets fout gaan, maar de regeling is duidelijk. Mijn ervaring is dat een aangemeld bloedonderzoek binnen enkele dagen opgehaald wordt en verzonden wordt naar het lab. Daar wordt binnen 14 dagen het onderzoek gedaan. De uitslag gaat zsm naar de politie, die na ontvangst van het rapport een week de tijd heeft om de uitslag bekend te maken bij de verdachte.

Wetstekst

Artikel 16 Besluit alcohol, drugs en geneesmiddelen in het verkeer:
De onderzoeker, bedoeld in artikel 14, eerste lid, verricht het bloedonderzoek binnen twee weken na ontvangst van de buisjes of het buisje met bloed. De methode die hij voor het bloedonderzoek hanteert, voldoet aan de bij ministeriële regeling vastgestelde eisen.

Wetstekst

Artikel 17 Besluit alcohol, drugs en geneesmiddelen in het verkeer:
De opsporingsambtenaar stelt de verdachte binnen een week na ontvangst van het verslag, bedoeld in artikel 16, tweede lid, schriftelijk in kennis van het resultaat van het bloedonderzoek en van het recht op tegenonderzoek en vermeldt daarbij het sporenidentificatienummer, bedoeld in artikel 16, vierde lid, onder b
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gebruikersavatar
zijlvaart67
Moderator
Moderator
Agent
Berichten: 14528
Lid sinds: 31 jul 2003, 20:18
Geslacht:
Leeftijd: 57
Contact:

Re: Vervolg vanuit het OM duurt super lang

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Er zit idd geen lijn in; soms heb ik een uitslag binnen een week, maar na 7 weken is ook heel normaal..

'Er zal altijd gekozen moeten worden tussen vrede en rechtvaardigheid..'

Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: Vervolg vanuit het OM duurt super lang

Ongelezen bericht door Gast »

Bedankt voor de reacties en ervaringen. Op basis daarvan denk ik dat er bij mij iets niet goed gaat. Als ik deze week nog steeds niks heb gehoord, dan ga ik zeker even bellen. Het is inmiddels bijna augustus en mijn zaak is van april.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7609
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Vervolg vanuit het OM duurt super lang

Ongelezen bericht door SWAT »

De kans bestaat ook dat je de brief met de uitkomst niet hebt ontvangen of verkeerd is bezorgd.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: Vervolg vanuit het OM duurt super lang

Ongelezen bericht door Gast »

Dat zou nog mooier zijn want mijn rijbewijs is nog geldig dus dan zal het wel negatief zijn. En als het wel positief is dan is dit hele traject voldoende aanleiding om voor vrijspraak te gaan inzetten.
Gebruikersavatar
SWAT
24 uurs servicer
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Berichten: 7609
Lid sinds: 25 mei 2003, 23:47
Locatie: Den Haag
Geslacht:
Leeftijd: 63
Contact:

Re: Vervolg vanuit het OM duurt super lang

Ongelezen bericht door SWAT »

Een rijbewijs wordt niet direct ongeldig verklaard na de uitslag van het bloedonderzoek bekend is. Dus dat wil niet zoveel zeggen. Pas als de politie of het OM een zogenaamde artikel 130 wvw 1994 melding doen bij het CBR wordt er onderzoek ingesteld naar de rijgeschiktheid. Dit onderzoek staat los van de strafrechtelijke afdoening.

Gezien de werkvoorraad bij OM en de rechtelijke macht duurt het inmiddels ongeveer 2 jaar voordat de zaak ook bij de rechter komt als er geen sprake is van snelrecht.
Stay safe out there.
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: Vervolg vanuit het OM duurt super lang

Ongelezen bericht door Gast »

Yes dat snap ik, heb het al meegemaakt.
Maar op basis van het puntensysteem en recidive zou mijn rijbewijs ongeldig worden en moet ik hem opnieuw halen.

Maar stel mijn uitslag is positief, dan kan het dus nog maanden/jaren duren voordat mijn rijbewijs daadwerkelijk ongeldig wordt verklaard door justitie? Ik mag nu overigens ook al 3-4 maanden doorrijden, weer duizenden kilometers zonder problemen verder. Maar omdat ik een keer een dag van te voren een joint heb gerookt, veilig thuis, zou ik een gevaar op de weg zijn mogelijk?


Ik moet eerlijk zeggen, dit systeem is aardig krom omtrent thc beleid.
jjk
Lid
Lid
Agent
Berichten: 108
Lid sinds: 25 jun 2022, 20:48
Roepnaam: Jorrit
Geslacht:
Contact:

Re: Vervolg vanuit het OM duurt super lang

Ongelezen bericht door jjk »

Je mag niet onder invloed van drugs rijden, dat jij dat veilig acht staat daar volledig buiten. Gewoon geen drugs gebruiken en autorijden. Als je weet hoe het werkt en al eerder gepakt bent zou je daar des te meer rekening mee moeten houden.

Het is nu zo geregeld dat als pas als het bloed aantoonbaar teveel bevat het rijbewijs ingevorderd kan worden. Dat is in jouw voordeel ten opzichte van de oude regeling waarbij een positieve voorlopig onderzoek al voldoende was. Dat mag je krom vinden maar je kan ook je zegeningen tellen...
Gebruikersavatar
Gast
Infopolitie Gast

Re: Vervolg vanuit het OM duurt super lang

Ongelezen bericht door Gast »

Je bent een volle dag na het roken van een joint niet onder invloed. Al zou je nog een paar microgram per liter bloed residue in je systeem hebben, zegt dat niks over de rijvaardigheid, zo bewijzen talloze wetenschappelijke studies. De enige reden dat ik altijd een speekseltest krijg, is door mijn drugs gerelateerde strafblad uit mijn jeugd van 15 jaar geleden. Er zijn nooit uiterlijke kenmerken van onder invloed bij mij waargenomen en ik ben nooit door opvallend rijgedrag aangesproken. Ik heb nog nooit onder invloed gereden, maar goed inderdaad het is voordelig dat het rijbewijs in afwachting niet wordt ingevorderd. Maar maanden lang wachten in onzekerheid, iedere dag weer, is ook niet bepaald een zegening. Mijn leven staat deels stil.
Gesloten