Daar is op de politie-werving site in ieder geval niks van te vinden en ik dacht zelfs op dit forum te hebben gelezen dat het niet meer gebeurt, maar als jullie het in de praktijk meemaken hou ik uiteraard mijn mond...
Ik zit sinds april 2003 op de opleiding voor de vrijwillig politie (Rotterdam). Er viel inderdaad niets te kiezen, vrijwilliger wordt op niv. 2 opgeleid. Tijdens de voorlichtingsbijeenkomsten werd er aan klasgenoten verteld dat je een vuurwapen kreeg en niv. 3 ging volgen, maar eenmaal begonnen bleek dit niet het geval.
De opleiding is er theoretisch wel, maar in de praktijk nog niet uitvoerbaar. (in regio rijnmond dan)
De reservisten (wat vroeger de vrijwillige politie was) zijn er inderdaad in verschillende rangen. van surveillant tot brigadier zelfs!
De vrijwilligers hebben sinds kort het vuurwapen weer terug (moeten verdienen), aangezien burgemeester Peper jaren terug het wapen heeft 'afgepakt' omdat hij het niet nodig vond dat zij die hadden. De huidige burgemeester denkt daar gelukkig anders over. Maar ze vrijwilligers moesten wel weer ruim een jaar terug naar school om het wapen terug te verdienen.
Voor zover ik weet leidt de regio Limburg haar vrijwilligers op tot agent van politie aangezien men daar geen emplooi heeft (of had) voor (ongewapende) surveillanten.
De minister meende destijds dat dit dus niet kon en er is toen zelfs een rechtszaak geweest waarbij de rechter bepaalde dat de minister geen gelijk had.
Oude stijl dit zijn de oude reservisten van Rijks- en Gemeente Politie.
Bij de overgang naar de Regio Politie hebben sommige regio's hun reservisten terug gezet naar het niveau van surveillant en zijn deze mensen niet meer bewapend. Dit had m.i. niet gemogen.
Andere regio hebben de sterfhuis constructie toegepast en deze mensen zijn agent cq hoofdagent gebleven. Naar verloop van tijd gaan deze vanzelf de dienst uit.
Nieuwe stijl
Na de invoering van de Regio Politie werd er alleen maar geld beschikbaar gesteld voor surveillanten zonder wapen.
Wilde men deze mensen toch bewapenen dan moesten de regio's zelf voor de kosten opdraaien. voor zover ik het weet hadden hier weinig regio,s interesse in.
Nu zie steeds meer dat de regio hun beroeps surveillanten alleen maar in zetten bij bepaalde diensten zoals: Verkeershandhaving en het Service centrum.
Of dan nieuwe vrijwillige surveillanten nog willen weet ik ook niet.
Ik zie deze vrijwilligers nog niet in de rij staan om alleen maar in een radarauto te gaan zitten.
Als het inderdaad zo gaat worden dat de radarauto bij Gelderland Midden (ook) de enige bezigheid is/wordt voor een vrijwilliger dan denk ik dat ik het niet grappig vind.
Ik moet de uitslag van het antecedenten onderzoek nog even afwachten maar voor dat de opleiding dan werkelijk begint zal ik ongetwijfeld nog een gesprekje hebben en dan zal dit ook aan de orde komen want op deze manier hebben we tijdens de eerdere gesprekken niet gesproken over de invulling van het werk.
Kortom, ik denk dat het per korps een beetje verschilt hoe er met de inzet van vrijwilligers wordt omgegaan.