Klant komt auto niet meer halen
Moderator: Moderatorteam
Re: Klant komt auto niet meer halen
@donmarcello Ik snap niet zo goed waar je nu op reageert?
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Op zich vind ik het wel interessant wat donmarcello aandraagt want er zal gerust wel sprake zijn van een zorgplicht, maar als je de auto van een klant gewoon naast je bedrijf op een openbare parkeerplaats neerzet, wat zou daar verkeerd aan zijn?
Je mogelijkheid van retentie vervalt als de auto door de eigenaar (of een autodief) meegenomen zou worden, maar als een dronken Pipo er tegenaan rijdt; wie is aansprakelijk? Ik kan me haast niet voorstellen dat een garagehouder dat zou zijn, het klinkt ook niet logisch. Dat zou betekenen dat iedere garage altijd alle auto's in onderhoud ergens achter een hek zou moeten stallen. Edit; extra zorg vindt deze civiele rechter ook niet nodig:
Met andere woorden; er staan iedere dag 9 miljoen auto's op parkeerplaatsen en dat is helemaal niet bijzonder.
Het ding gewoon 'op straat zetten' vanwege het verhaal van ruimtegebrek lijkt mij überhaupt een standaard optie voor veel autogarages en er wordt in deze casus sowieso nooit meer betaald.
De andere optie, die tenminste nog een beetje geld oplevert, is inderdaad het ding in z'n huidige staat naar een opkoper brengen en dan komt er misschien nog iets terug van de rekening, al is 't maar 200,-.
Mocht de eigenaar nog leven en deze zich melden dan kan 'ie meteen de rest van de openstaande rekening voldoen; krijgt hij de dagwaarde teruggestort.
Je mogelijkheid van retentie vervalt als de auto door de eigenaar (of een autodief) meegenomen zou worden, maar als een dronken Pipo er tegenaan rijdt; wie is aansprakelijk? Ik kan me haast niet voorstellen dat een garagehouder dat zou zijn, het klinkt ook niet logisch. Dat zou betekenen dat iedere garage altijd alle auto's in onderhoud ergens achter een hek zou moeten stallen. Edit; extra zorg vindt deze civiele rechter ook niet nodig:
04-11-2022 9602360 CV EXPL 21-42750
De lakschade en de lekke banden zijn na de ontbinding ontstaan. Volgens [persoon01] is dit gebeurd op 24 februari 2022 en [persoon02] heeft dit niet weersproken, zodat daarvan uit wordt gegaan. De vraag is dus of [persoon01] iets heeft nagelaten wat zij wel had moeten doen om te voorkomen dat [persoon02] met deze schade geconfronteerd zou worden. [persoon01] heeft verklaard – en dat heeft [persoon02] niet weersproken – dat zij de auto op een parkeerplaats in de buurt van haar huis had geparkeerd. De kantonrechter ziet hierin geen schending van de zorgplicht; het is heel gebruikelijk dat een auto op een nabijgelegen parkeerplaats wordt geparkeerd. [persoon02] heeft niet gesteld dat het parkeren op deze parkeerplaats een bijzonder risico op schade inhield. [persoon01] kan daarom niet worden verweten dat zij geen extra veiligheidsmaatregelen heeft genomen wat betreft de plaats van de auto.
Met andere woorden; er staan iedere dag 9 miljoen auto's op parkeerplaatsen en dat is helemaal niet bijzonder.
Het ding gewoon 'op straat zetten' vanwege het verhaal van ruimtegebrek lijkt mij überhaupt een standaard optie voor veel autogarages en er wordt in deze casus sowieso nooit meer betaald.
De andere optie, die tenminste nog een beetje geld oplevert, is inderdaad het ding in z'n huidige staat naar een opkoper brengen en dan komt er misschien nog iets terug van de rekening, al is 't maar 200,-.
Mocht de eigenaar nog leven en deze zich melden dan kan 'ie meteen de rest van de openstaande rekening voldoen; krijgt hij de dagwaarde teruggestort.
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
We komen regelmatig verlaten auto's tegen voorzien van een Engels kenteken. Na de Brexit wat minder maar toch. Kennelijk is het vrij makkelijk om dit te doen zonder dat dit in Engeland consequenties heeft.
Ik ben dus bang dat de betrokkene in kwestie, zeker gezien de waarde, de auto heeft achtergelaten.
Ik ben dus bang dat de betrokkene in kwestie, zeker gezien de waarde, de auto heeft achtergelaten.
Stay safe out there.
- donmarcello
- Roepnaam: marcel
- Geslacht:
- Leeftijd: 69
Op deze filmster @DiNozzo
Plus dat ik er niks vreemd aan vind om op een parkeer terrein te parkeren
DiNozzo schreef: 19 apr 2023, 12:57
Ah, gooi je probleem over de schutting zodat de de overheid de kosten kan dragen van wat eigenlijk een civiel probleem is. In dat geval sleep ik de volgende keer ook mijn oude bankstel de straat op in plaats van netjes af te voeren. Dan mag de gemeente het oplossen en hoef ik daar lekker niet voor te betalen.
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
Niet vreemd als je klant deze komt ophalen zoals 99.9% van de gevallen. En zelfs daarover staan in de APV vaak regels omdat sommige garages halve woonwijken vol parkeren met auto's van klanten.
@DiNozzo zijn opmerking past wel in dit geval waarin de klant al een jaar niks van zich heeft laten horen en de garagehouder inmiddels alleen nog maar van de auto af wil.
Dan is de vergelijking met een bankstel waar je vanaf moet zo gek nog niet.
@DiNozzo zijn opmerking past wel in dit geval waarin de klant al een jaar niks van zich heeft laten horen en de garagehouder inmiddels alleen nog maar van de auto af wil.
Dan is de vergelijking met een bankstel waar je vanaf moet zo gek nog niet.