Klant komt auto niet meer halen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Garagist TS
Infopolitie Gast

Klant komt auto niet meer halen

Ongelezen bericht door Garagist »

Ik weet niet zeker of dit iets voor jullie is, maar misschien hebben jullie wel een goeie tip voor me.
Wij hebben een garagebedrijf met een vrij vast klantenbestand. Sommige komen al jaren als vaste klant en maar een paar losse klanten. Van een van onze klanten, een buitenlandse meneer, hebben we al diverse reparaties uitgevoerd. Hij is een reiziger en zijn voertuig is Engels. Tot op heden heeft hij iedere reparatie betaald en is de auto ook altijd komen halen. Behalve de laatste. Nu staat zijn auto inmiddels al ruim een jaar bij ons. We hebben hem meermaals gebeld maar hij neemt nooit op. We hebben geen adres van hem. Hij heeft nu dus nog een factuur open staan, maar het ergste vind ik dat in de beperkte ruimte die we al hebben, we nu dus al een jaar een auto hebben stil hebben staan. Wat kan ik hier mee doen nu ik geen contact met de klant meer krijg?

Ik heb al eens gedacht om hem de straat op te duwen dat jullie hem meenemen. Maar als de klant de volgende dag ineens hier op de stoep staat, denk ik dat ik vast verantwoordelijk zal zijn.

Aan de andere kant lijkt het mij niet dat van ons verwacht mag worden dat wij hem hier oneindig moeten stallen/tolereren.

Weet iemand raad?
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Re: Klant komt auto niet meer halen

Ongelezen bericht door thijeleo »

Stomme vraag, maar kan het zijn dat de klant is overleden?
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Zit de klant niet gewoon weer in de GB vanwege de Brexit? Via openbare bronnen kunt u vrij eenvoudig zien wat de staat van het voertuig is, of het is geëxporteerd of dat het is uitgeschreven in de GB. Dat gaat daar namelijk een stuk makkelijker dan in Nederland.

https://vehicleenquiry.service.gov.uk/

Als dat zo is, zal het waarschijnlijk niet opgehaald worden. Sowieso kunt u het retentierecht toepassen. U zal via de civiele rechter moeten vragen of u het voertuig mag verkopen om de openstaande factuur te innen, mogelijk kunt u ook stallingskosten gaan berekenen. Een deurwaarder kan u daar goed bij helpen.

De politie heeft hier in principe geen rol in.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Garagist TS
Infopolitie Gast

Of de man overleden is? Daar vraag je me wat. Ik kan niet met zekerheid zeggen van niet, maar doorgaans gaan mensen van achter in de 40 niet snel vanzelf dood. Maar of hij een ongeluk heeft gehad weet ik niet.

Met retentierecht ben ik bekend, de auto blijft ook wel bij ons maar de eerste reparatie is al evenveel als de dagwaarde (oudje). Verkoop zal dus niets opleveren en ik zou hem nu nog rijklaar moeten maken. Maar dat doe ik pas als de eerste factuur betaald wordt. Helaas dus geen contact meer met de klant.
Kan ik niet op een andere manier van de auto af komen dan via de rechter?
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Nee, je kan niet zomaar iemands eigendom weg doen. Heb je een adres in Nederland van de klant?
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

probeer een adres te achterhalen en d eklant te bereiken. Kijk ook eens naar je algemene voorwaarden en wat daarin staat, mocht je die hebben.

Op een gegeven moment zal je wat moeten doen en kun je eventueel de auto kunnen verkopen. Als de stallingkosten en andere kosten hoger zijn dan de waarde van de auto en de stalling bovendien maakt dat je inkomsten misloopt lijkt het mij dat de auto wordt verkocht om zo de kosten voor zowel de garage als de eigenaar van de auto, niet nog hoger te laten oplopen. Als je dat kunt aantonen zal een rechter dat al snel redelijk en billijk vinden. Wel zit je met het papierwerk rondom de (eigendom) van de auto.

Edit: Officieel moet je dus naar de rechter stappen en een executoriale titel verkrijgen, met allle kosten die daaraan vast zit. (Overleg dat eens met een deurwaarder).
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
donmarcello
Stamgast
Roepnaam: marcel
Geslacht:
Leeftijd: 69

Ongelezen bericht door donmarcello »

Je zou hem ook op een parkeerplaats kunnen zetten en als de klant komt zeggen waar die staat lijkt me toch vrij simpel.
Mocht die daar na jaren nog staan word die vanzelf ontdekt door politie of boa's die hem gewoon wegsleept.
De rekening blijft dan wel helaas staan maar die is toch al een jaar niet betaald

succes

PS: je kunt toch zien of die nog in de wegenbelasting zit en verzekerd is ? (dan leeft de man nog :P )
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

@donmarcello Het is een Engelse auto (Engels kenteken dus)
Garagist TS
Infopolitie Gast

Ik heb geen adres van de klant. Wat ik weet, maar dat is wat een jaar geleden zo was, is dat hij op een camping woonde. Het is een reiziger in zowel de letterlijke als figuurlijke zin. We hebben navraag gedaan bij deze camping maar ook daar verblijft hij al lang niet meer.

Het voertuig is echt maar een paar honder euro waard, dus alles wat ik ga ondernemen kost me geld wat niet gedekt kan worden door een eventuele verkoop. Vandaar dat ik echt niet meer weet wat ik er mee moet.
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

donmarcello schreef: 19 apr 2023, 07:03 Je zou hem ook op een parkeerplaats kunnen zetten en als de klant komt zeggen waar die staat lijkt me toch vrij simpel.
Mocht die daar na jaren nog staan word die vanzelf ontdekt door politie of boa's die hem gewoon wegsleept.
De rekening blijft dan wel helaas staan maar die is toch al een jaar niet betaald

succes

PS: je kunt toch zien of die nog in de wegenbelasting zit en verzekerd is ? (dan leeft de man nog :P )
En als de auto dan schade oploopt, gestolen wordt, of boetes oploopt dan is de garagehouder aansprakelijk. Vooral die (niet betaalde) boetes die maar op blijven lopen kunnen uiteindelijk makkelijk de dagwaarde (fors) overstijgen dus dat wil je niet.

En als de man automatische incasso's gebruikt en al jaren dood in zijn hutje op de Schotse hij ligt? En de buren denken dat hij in Nederland verblijft?

Als de garagehouder geen enkel adres heeft en het een oude auto betreft zou ik deze laten taxeren door een bevriende garagehouder, zwart op wit. Paar foto's of een filmpje erbij. Moet te regelen zijn. Dan de auto verkopen of slopen. Persoonlijke items in een doos stoppen en bewaren.

Komt de beste man ooit nog opdagen dan uitleggen hoe je tot je daad bent gekomen en geef hem zijn doos met persoonlijke spullen.

Wordt het desondanks toch een rechtszaak heb je het taxatierapport. Zet daar de stallingskosten tegenover en de reparatiekosten. Dan is de zaak zo beslecht.

Dat lijkt mij de meest nette en officiële weg.

Nog een tip:

Zet in je algemene voorwaarden dat een klant altijd bereikbaar moet zijn. Dat er stallingskosten van toepassing zijn. (Dat schrikt af). Dat wanneer een auto langer dan x weken/ maanden bij jullie staat deze auto verkocht mag worden en het geld van de dagwaarde een jaar beschikbaar blijft en na dat jaar vervalt aan u of uw bedrijf.

Zorg wel dat een klant vooraf tekent voor deze voorwaarden en niet pas op de factuur kennis draagt hiervan.

PS: u schreef in uw openingsbericht iets wat mijn aandacht trok:

"De man is reiziger".

"Reiziger" is ook een synoniem voor "Traveller", of tewel "een zigeuners". Vooral in Ierland zijn deze bekend en berucht maar komen ook elders in Engeland voor een in Nederland zijn ze berilucht om vage handelspraktijken zoals verkoop aan de deur van pannen of messen, asfalteren van opritten, dakreparatie (die vaak niet, of voor veel te veel geld uitgevoerd worden). Het zou dus ook kunnen dat hij is opgepakt. Maar dit is allemaal speculatie.
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

donmarcello schreef: 19 apr 2023, 07:03 Je zou hem ook op een parkeerplaats kunnen zetten en als de klant komt zeggen waar die staat lijkt me toch vrij simpel.
Ah, gooi je probleem over de schutting zodat de de overheid de kosten kan dragen van wat eigenlijk een civiel probleem is. In dat geval sleep ik de volgende keer ook mijn oude bankstel de straat op in plaats van netjes af te voeren. Dan mag de gemeente het oplossen en hoef ik daar lekker niet voor te betalen.
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

@DiNozzo je bankstel kan ook gewoon op de stoep.
Grootvuil bellen en ze komen het halen, gratis 😉
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Niet in de gemeente waar ik woon. Daar betaal je gewoon 50 euro voor het ophalen van je grofvuil ;-).
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

@DiNozzo
Verhuizen ?? Hahaha
Maar we dwalen af..
Oeps.. sorry.. :topic:
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
donmarcello
Stamgast
Roepnaam: marcel
Geslacht:
Leeftijd: 69

Ongelezen bericht door donmarcello »

:oops: Ik vind de reacties een beetje BS want als ik mijn auto laat repareren krijg ik mijn sleutels en staat die op de parkeerplaats .punt.
En ik bedoel dus niet aan de andere kant van de stad duhhh.
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
Gesloten