Taxi defect rit uitvoeren met prive auto
Moderator: Moderatorteam
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Taxi defect rit uitvoeren met prive auto
@Carolien. De kans op controle is redelijk aanwezig. Afgelopen week een controle gehad in Tilburg ihkv quartiel opleiding cursisten verkeerstechnisch toezicht waarbij de docent redelijk goed ingevoerd was in de regelgeving. Als taxichauffeur had ik mijn zaakjes voor elkaar. Mijn werkgever gelukkig ook!
In de afgelopen maand zijn drie van mijn collega’s rijdend aan de kant gezet door IL&T: routine controle; ‘volgen’ tot bij tankstation of parkeerplaats langs de snelweg. Regio Breda heeft daarnaast de jacht op snorders geopend in het afgelopen jaar.
Pakkans? Die is er dus wel degelijk. Met blauwe taxiplaten maar ook gele!
In de afgelopen maand zijn drie van mijn collega’s rijdend aan de kant gezet door IL&T: routine controle; ‘volgen’ tot bij tankstation of parkeerplaats langs de snelweg. Regio Breda heeft daarnaast de jacht op snorders geopend in het afgelopen jaar.
Pakkans? Die is er dus wel degelijk. Met blauwe taxiplaten maar ook gele!
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
Goed om te lezen. Ik werk zelf in een gebied met zeer weinig taxi's maar weet er wel e.e.a. vanaf. Ook weet ik van collega's uit de grote steden e.e.a. over de controles hierop.
- r0n.
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 73
Naast alles wat hierboven wordt genoemd, is het misschien mij ook een economisch delict.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
- taxikemperman
- Roepnaam: Remi
- Geslacht:
- Leeftijd: 61
Ik ben zelf taxichauffeur en natuurlijk dit was een gouden rit tussen de 400 en 500 euro. Die wil je niet laten lopen.
Echter zoals gezegd, als je in een fuik rijdt om wat voor reden ook en je passagier verpraat zich, dan ben je gigantisch de pineut
Ik neem aan dat je rijdt met de Algemene Voorwaarden van KNV Taxi. https://www.knv.nl/wp-content/uploads/2 ... axi-NL.pdf
Als je dan kijkt bij
Je verwijzing naar particuliere chauffeurs gaat niet op. Deze vallen (zo ver ik weet) vreemd genoeg niet onder de taxiwet en daardoor niet onder het rij- en rusttijdenbesluit.
Als echter bij een ongeluk blijkt dat er te weinig rust is genoten, dan kan er altijd in ieder geval voor artikel 5 geschreven worden.
Echter zoals gezegd, als je in een fuik rijdt om wat voor reden ook en je passagier verpraat zich, dan ben je gigantisch de pineut
Ik neem aan dat je rijdt met de Algemene Voorwaarden van KNV Taxi. https://www.knv.nl/wp-content/uploads/2 ... axi-NL.pdf
Als je dan kijkt bij
Dus ja, je bent misschien een goede klant kwijt. Maar je bent hem geen geld verschuldigdArtikel 11: Overmacht
1. Een tekortkoming kan Vervoerder niet worden toegerekend wanneer deze niet is te wijten aan zijn schuld, of als deze noch krachtens de wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt (overmacht). Als de Vervoerder door overmacht niet aan haar verplichtingen jegens Reiziger/Opdrachtgever kan voldoen, kan de Reiziger/Opdrachtgever de overeenkomst ontbinden. De Vervoerder zal in dat geval door de Reiziger/Opdrachtgever vooruitbetaalde bedragen zo spoedig mogelijk terugbetalen.
2. In geval van overmacht heeft Reiziger/Opdrachtgever geen recht op schadevergoeding, behoudens het bepaalde in artikel 6:78 van het Burgerlijk Wetboek.
Je verwijzing naar particuliere chauffeurs gaat niet op. Deze vallen (zo ver ik weet) vreemd genoeg niet onder de taxiwet en daardoor niet onder het rij- en rusttijdenbesluit.
Als echter bij een ongeluk blijkt dat er te weinig rust is genoten, dan kan er altijd in ieder geval voor artikel 5 geschreven worden.
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
Ik vermoed dat dit geen vervoer is tegen betaling, maar dat er sprake is van een werknemer in loondienst, die als chauffeur optreedt. Daar heeft de wet in voorzien. In het besluit personenvervoer 2009 staat immers:
Wetstekst
Artikel 2: De wet en Verordening 1071/2009/EG zijn niet van toepassing op:l. vervoer met auto's, voor eigen rekening en risico verricht door ondernemingen ten behoeve van hun werknemers,
of
o. vervoer, verricht door bestuurders die chauffeursdiensten in een auto leveren aan consumenten die zelf in het bezit zijn van die auto,
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
-
Taxi de vries TS
- Infopolitie Gast
En door de ellende zeg ik tegen de klant dat de rit gratis is vanwege de omstandigheden doordat ik de rit doe in mijn privé auto omdat de taxi defect is. Klant blij en ik ben geen klant kwijt. In dit geval wordt ik niet betaald voor de rit en val ik dus niet onder de taxi wet omdat ik een gratis dienst verleen.
- Skipperje
- Geslacht:
Als je dit in de opening had geschreven, hadden we deze discussie niet gehad. Geen betaling is geen taxivervoer in de zin van de wet.
Piet
Wetstekst
wet personenvervoer: Taxivervoer: personenvervoer per auto tegen betaling, niet zijnde openbaar vervoer;Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
- ThunderSTreak
- Geslacht:
Zo begon uw vraag niet. U had het over het uitvoeren van een taxirit met u privé-auto door een technisch gebrek aan uw taxi: of dat kon en mocht. Nee dus ! Iemand privé wegbrengen; dat mag wel.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
-
Taxi de vries TS
- Infopolitie Gast
Klopt, zo begin de vraag niet inderdaad. Maar dat is nu dus mijn conclusie. Mocht ik noodgedwongen weer eens in de positie komen dat mijn taxi niet wil en ik de rit moet uitvoeren omdat ik geen collega terstond kan vinden en ik de klant niet wil verliezen, kan ik de rit in mijn privé auto uitvoeren en zeg ik tegen de klant dat betaling door bovengenoemde omstandigheden niet hoeft. Ik ben dan dus legaal bezig. Ik loop het geld van m’n ritje mis maar de klant is blij en daar gaat het me om. En bovenal ik ben niet strafbaar.
- Skipperje
- Geslacht:
Als je het zo oplost, lijkt mij dat een juiste conclusie en dan heeft je vraag hier een goed resultaat opgeleverd. Of de rit van de vraag ook zo is gegaan is daarbij niet belangrijk, die rit is al geweest. Maar ik hoop voor je bedrijf dat de taxi het blijft doen.
Piet
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
-
Taxi de vries TS
- Infopolitie Gast
Dank je Skippertje,
Ik hoop uiteraard ook dat het in de toekomst niet nodig zal zijn. Maar het is en blijft techniek, het kan zo weer een keer weigeren. Ik kom nu dan wel goed beslagen ten ijs. Ik doe de rit in dat uitzonderlijke geval met mijn privé auto en zeg tegen de klant wat de omstandigheden zijn er dat daardoor er geen ritprijs verschuldigd is. Kortom een gratis rit voor de klant. Klant blij en ik ook omdat ik de klant zo kan behouden.
Ik hoop uiteraard ook dat het in de toekomst niet nodig zal zijn. Maar het is en blijft techniek, het kan zo weer een keer weigeren. Ik kom nu dan wel goed beslagen ten ijs. Ik doe de rit in dat uitzonderlijke geval met mijn privé auto en zeg tegen de klant wat de omstandigheden zijn er dat daardoor er geen ritprijs verschuldigd is. Kortom een gratis rit voor de klant. Klant blij en ik ook omdat ik de klant zo kan behouden.
- ThunderSTreak
- Geslacht:
Blij dat we uitleg hebben kunnen geven.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
Op die manier loop je inderdaad helaas je inkomsten mis maar dat is atijd nog beter dan de andere scenario's. Hopelijk blijft de taxi auto het goed doen de rest van de winter.