Handerlaarskenteken

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 66

Re: Handerlaarskenteken

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Hilde12 schreef:Ik ga er vanuit dat je je laatste vraag gewoon beantwoord krijgt op de plaats waar je je instructeursopleiding volgt?
Dat dacht ik dus ook Hilde. En als Vademecum, ga ik dan op zoek naar een ander vademecum. Dan kom je in dit geval terecht bij de instantie die alles weet van rijbewijzen, de opleidingen en examens daartoe. Als rijschoolhouder is dit ook de instantie waarmee je steeds te maken hebt; ook als het gaat om delen van je eigen (theorie)kennis en vaardigheid. En dat behoor je ook te weten (was ooit deel van je instructeursexamen en is een wezenlijk deel van je permanente bijscholing)

Ik denk dan meteen aan het CBR. Je typt verder in Google 'eisen lesmotor' (zoals er ook aan andere lesvoertuigen eisen gesteld kunnen worden) en je komt dan hier uit

http://www.cbr.nl/vademecum/index.asp?pageid=94

Botom line van wat ik daar lees:

Voor elk type van examen is dus een lesmotor nodig die voldoet aan de technische eisen behorende bij het type rijbewijs. Wil je als rijschool dus motorrijlessen verzorgen dan zal je van alles iets in huis moeten hebben. Wil je persé aan twee man tegelijk lesgeven dan zijn dat 3x2 motoren dus maximaal zes motoren. Je hoeft namelijk voor jezelf geen zevende motor te kopen, want je mag best als instructeur op een A2 motor proberen je 'volledig A' Leerlingen bij te houden. Met wat meer rijvaardigheid als instructeur moet dat best lukken! Persoonlijk zou ik het niet proberen op een A1 motor, want dan bestaat de kans dat je hopeloos achter de feiten aan rijdt :D
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
rijschoollucassen
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Jaap
Geslacht:

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

VWB de motorcategorieën:

Nee, het is niet toegestaan om een leerling met een hogere categorie motor te laten lessen. Voorheen mocht dat wel. Een rijschool die alle categorieën wil aanbieden heeft dus minimaal 3 lesmotoren nodig, A1: 125cc max 11Kw, A2: 25-35Kw, niet zijnde teruggekeurd vanaf meer dan het dubbele vermogen, A: Motor meer dan 35Kw.

Er zijn maar weinig rijscholen die een A1 motor hebben, omdat er niet veel belangstelling voor is. Sinds kort mag een leerling met 22 rechtstreeks instappen op A2. A-onbeperkt vanaf 24.

Reactie op bericht van ThunderSTreak: Lessen op een lagere categorie motor is wél toegestaan, dus bij twee leerlingen voor A-onbeperkt zet je de tweede leerling gewoon op een A2 fiets. De meeste rijscholen (ook ik) hebben hetzelfde merk/type motor voor A en A2, maar dan de laatste teruggekeurd.

Jaap
ThunderSTreak
Moderator
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Dat is dus ook een optie dan. Maar op de het examen dient de kandidaat dan wel met de juiste motor te verschijnen.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
willem58
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Willem
Twitter: @Vrijwil_politie
Geslacht:

Ongelezen bericht door willem58 »

..::Frans::.. schreef:Blijft als laatste vraag over de vraag over het 18.2 handelaarskenteken. Ik heb ze nog nooit gezien (kan me ook geen enkele reden bedenken waarom ze zouden bestaan BTW) .... Let wel, we hebben het dan over officiele afgegeven platen (met alle keurmerken) en niet een bestaand handelaarskenteken wat iemand vrij creatief in een plaat heeft gemaakt (eventueel anders van formaat dan gebruikelijk)

Wijziging

ik ben de website van het RDW aan het bekijken geweest en alle kentekenplaten en afgiftes daarvan, een 18.2 kentekenplaat is per definitie met gele achtergrond en zwarte letters. Er is geen andere combi mogelijk. De enige uitzondering met een reguliere plaat is de afmeting.

Bij handelaarsplaten worden de standaard formaten aangehouden (rechthoekig dan wel vierkant) met groene achtergond, zwarte letter in de standaard (auto/motor/bromfiets/aanhanger) uitvoeringen. Kortom, een 18.2 handelaarskentekenplaat kan niet bestaan en als ie wel bestaat is het een ongeldige.
Da's nu jammer.
Ze bestaan namelijk wel als 18.2 platen.
3.2 Voorwaarden regeling Handelaarskentekens

- u mag over maximaal 5 handelaarskentekenplaten beschikken van het aan u afgegeven
handelaarskenteken voor motorvoertuigen, onderverdeeld naar:
max. 2 platen van het model 27.11 lang en/of
max. 2 platen van het model 27.12 rechthoekig en/of
max. 2 platen van het model 27.14 (Amerikaans) en/of
max. 1 plaat model 27.13 voor onder andere motorrijwielen;
Zie ook de site van de RDW voor de verschillende soorten kentekenplaten
Handelaarskentekenplaat
Handelaarskentekenplaten zijn kentekenplaten voor RDW erkende bedrijven in de voertuigbranche. De handelaarskentekenplaat is lichtgroen met zwarte letters en cijfers. Deze platen worden onder meer gebruikt om proefritten te maken.

Voorbeeld:
Handelaarskentekenplaat
Afmeting voor personenvoertuigen, bedrijfswagens, voertuigen op drie wielen en aanhangwagens boven 750 kg.:
520x110 mm of
340x210 mm

Afmeting voor voertuigen die gerechtigd zijn tot het voeren van Amerikaans model kentekenplaten.
310x110 mm

Afmeting voor motorfietsen:
210x143 mm

Afmeting voor bromfietsen:
100x175 mm of
145x125 mm
Een diender en een kat worden beide niet nat.
Frans
Beheerder
Beheerder
Agent-BD
Geslacht:
Leeftijd: 57

Ongelezen bericht door Frans »

Ik heb er naar gezocht maar kennelijk dan toch overheen gelezen... met dank vokr het verbeteren willem!
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
willem58
Stamgast
Stamgast
Roepnaam: Willem
Twitter: @Vrijwil_politie
Geslacht:

Ongelezen bericht door willem58 »

..::Frans::.. schreef:Ik heb er naar gezocht maar kennelijk dan toch overheen gelezen... met dank vokr het verbeteren willem!
Ach kan gebeuren en ik werk er dagelijks mee en ben verantwoordelijk voor de platen.
Moet dus wel van de hoed en de rand weten. :wink:
Een diender en een kat worden beide niet nat.
Gesloten