Wet mulder en aanrijding.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Leg mij maar uit hoe je voor een MULDER feit een PV kunt opmaken.

Op het moment dat je een aanrijding hebt waarbij er meer feiten zijn die bijgedragen hebben aan de oorzaak dan kan je die netjes vermelden maar in een dergelijk PV kan je geen mulderfeit meepakken. Simpelweg omdat je van een mulderfeit geen PV op KUNT maken.

Voor de rest heeft een artikel 5 PV vaak geen meerwaarde want de sanctie voor een art 5 overtreding of een tik PV is meestal nog lager dan de som van 3 muldertjes.

Al met al dus mulderen waar kan. Daar zijn die dingen voor uitgevonden. Wij minder tikwerk en ook een lagere belasting van het OM.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

ik weet niet precies hoe dat moet, ik heb het nog nooit gedaan.

Wat foreverblue zegt; een pv opmaken terzake overtreding van het rvv1990.

Bij het niet verlenen van voorrang op een voorrangsweg, komt een ongeval en volgens de wet mulder mag er nu niet meer een "bekeuring" opgemaakt worden.

dan kan je toch Pv opmaken? of houdt het in dat je daar niets mee kunt?
beamer TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door beamer »

Natuurlijk kan er dan p-v worden opgemaakt, waarin je de RVV overtredingen opneemt, waarvoor je anders een mulder zou hebben uitgeschreven, als deze tenminste een relatie hebben met de aanrijding.
L.A.W. TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door L.A.W. »

Guido schreef:dan kan je toch Pv opmaken? of houdt het in dat je daar niets mee kunt?
Dan omschrijf je de ten laste legging (in dat geval geen voorrang verlenen aan bestuurders op een voorrangsweg) in het tik verbaal,als je er voor kiest om een verbaal op te maken (wat ook weer afhangt van de verschillende factoren). en dat stuur je in naar justitie, en zojuist heb ik geleerd :wink: dat je voor een gladde band in deze situatie gewoon kunt mulderen.
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

als die gladde band niet de oorzaak is van het ongeval he!

en dan nog, gladde band, geen rijbewijs, geen voorrang, geen <weet ik veel wat> kan je dus meerdere "mulder feiten" in een pv verwoorden...
beamer TS
Infopolitie Gast

Formeel is wat er naar voren wordt gebracht natuurlijk allemaal juist, maar bij het opmaken van een proces-verbaal naar aanleiding van een verkeersongeval (strafrechtelijk optreden dus), moet het echt tot de uitzonderingsgevallen behoren, dat je daarnaast nog gaat mulderen. Afwerking van de gehele kwestie langs 1 route (de bestuursrechtelijke of de strafrechtelijke), geniet nog altijd de voorkeur. Bovendien: hoe belangrijk zullen die gedragingen (en de als reactie daarop uitgeschreven muldertjes) zijn, als er een aanrijding heeft plaatsgevonden, waarvoor je volgens de Aanwijzing verkeersongevallen een proces-verbaal dient op te maken?
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

En daarbij, als je een combinatie van PV-Mulder geeft, dien je volgens mij ook in je PV als opmerking verbalisant aan te geven dat er ook nog een Mulder is uitgeschreven voor het een of ander, waarna de rechter/OVJ daar met de strafmaat ook nog rekening mee houdt.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

en dan nog, gladde band, geen rijbewijs, geen voorrang, geen <weet ik veel wat> kan je dus meerdere "mulder feiten" in een pv verwoorden...
Dat kan dus niet.

Als de gedragingen niet zijn gerelateerd aan de oorzaak van het ongeval dan blijven het mulder feiten en van een mulder feit kan je geen PV opmaken. Zoals Rai als zei, je mag wel mulderen maar je moet dit dan wel vermelden in je PV.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Uiteraard kun je de Mulder feiten ook vermelden in je tik-pv echter.... de ovj doet daar NIETS mee. In het meest ideale geval laat hij het meewegen bij de bepaling van de straf voor het feit waarvoor hij wel een boete kan opleggen omdat de Mulder feitjes wellicht een indicatie geven over het rijgedrag van de verdachte.
Zou hij voor de Mulder feiten wel een straf vragen aan de rechter dan wordt hij niet ontvankelijk verklaard.
Stay safe out there.
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ik zeg ook niet dat de OVJ wat met de Mulders zelf doet, maar er wordt in de sanctiehoogte van het PV (mogelijk) wel rekening mee gehouden dat hij ten tijde van het incident (waar dus PV voor opgemaakt wordt en waar de OVJ over oordeeld) ook al moet betalen voor de Mulders en dat zodoende er dus MOGELIJK een, ik noem maar wat, lager transactievoorstel wordt gedaan, waarbij hij het bedrag van de Mulders af trekt van zijn oorspronkelijke sanctievoorstel.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Wat Guido aangeeft, is inderdaad een hardnekkig misverstand. Velen denken dat als je 7 overtredinkjes waarneemt, je gewoon een tikpv kan maken en dat gaat helaas niet op. Het houdt gewoon altijd op bij 3 mulders en daarna ben je klaar... Dat heeft de wetgever zo voor ons bepaald en daar moeten we het maar mee doen...

De enige overgebleven optie is dan om er 3 uit te schrijven en het kentekenbewijs in te vorderen (als het echt te gek is)... :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

beamer TS
Infopolitie Gast

zijlvaart67 schreef:De enige overgebleven optie is dan om er 3 uit te schrijven en het kentekenbewijs in te vorderen (als het echt te gek is)... :wink:
Hoezo het kentekenbewijs invorderen???
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Vanwege de stapels gebreken die 'het kreng' kennelijk vertoont... :lol:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Mohaa TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mohaa »

IK denk dat een tik PV wel gevolgen kan hebben. Ja met een mulder pak je ze vaker meer in hun portomonee. Maar als door een overtreding hakjes moeten maken bij een officier of rechter kan dat gevoel toch harder aankomen bij de mensen.

Ik heb bijvoorbeeld een tik pv gemaakt voor een opgevoerde brommer. Deze had geen goedkeuringsnummer had meer dan 70 cc cilinder inhoud geen remmen gladde banden. Reed als een dwaas zonder helm. (bijna standaard zoals elke brommer rijder tegenwoordig) Deze persoon mocht zijn verhaal doen bij een rechter hij kreeg in totaal 250 Euro boete. Maar heeft vtot nu toe geen brommer meer aangeraakt (was ongveer 2 jaar terug). Hij is nu bezig met zijn rijbewijs en heeft mij toegezgd dat hij zijn lesje heeft geleerd en dit nooit meer wil mee maken. Dus ja een uurtje of twee tikken heeft geholpen aan een veilig weg gebruik. Nu weet ik niet dat dit niet bij iedereen werkt. Maar je zal net (net als ik) wel die ene treffen dan kan het toch belonen zo iets.
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Mohaa, waar het om gaat is, als iemand 7 Mulder-overtredingen maakt, je dit NIET af kan doen met een tik-pv en zul je je moeten neerleggen bij het uitschrijven van maximaal 3 bonnetjes.

In het door jouw geschetse voorbeeld zitten ook strafbare overtredingen bij welke je wel middels pv kan af doen.
Gesloten