door politie gedwongen tot plegen misdrijf?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Peter Kurvers TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Peter Kurvers »

r0n. schreef:Op gezag van de politie mogen meer "regels" overtreden worden hoor .....
Door omstandigheden kan het weleens nodig zijn,
Lang geleden ben ik eens door rood gereden,
Ik stond voor aan, achter mij een Politieauto,
Die zette op eens de blauwe lampen aan.
Midden op de op de kruising heb ik ze laten passeren,
En zo was ik toch eerder aan de overkant als dat ik had gewacht op groen licht.

Maar dat is toch wat anders als i.o.v. de Politie een "misdrijf" plegen.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Juridisch is het nog wel 'recht te breien' (tov andere weggebruikers en de verdachte zelf tenminste)..

Al zou ik gewoon zelf op de motor springen...

TENMINSTE, ZOIETS SCHREEF IK VOOR IK BEGON TE KNOEIEN... :lol:
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 11 mar 2006, 21:27, 2 keer totaal gewijzigd.

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

zijlvaart67 schreef:Persoonlijk was ik gewoon zelf op die motor gesprongen...
En wordt daar ter plaatse geen toestemming voor gegevens, dan blijft dat ding op eigen risico daar gewoon staan.
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

mag niet, verkeers gevaarlijk :)
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Juridisch is het nog wel 'recht te breien'
Ik vraag me dat af Koen.

Er is geen enkele noodzaak aanwezig om de verdachte nog eens een misdrijf te laten plegen.
Als dat ding niet veilig staat dan laat je hem weghalen en als dat ding veilig staat dan ben je klaar.

Als dit juridisch correct zou zijn dan betekent dat je de burger, bij weigering van het bevel ook nog eens een ander feit aan zijn broek moet smeren.

M.a.w....mag jij een bevel geven dat in strijd is met de wet terwijl dat op het moment totaal niet noodzakelijk is?
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
T-nus TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door T-nus »

Lijkt mij niet en ik sluit me helemaal aan bij de vorige postings van Rich.

Je hebt zojuist zijn rijbewijs ingevorderd, dus niet meer rijden. Zo simpel is dat.. :wink:
siemco TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door siemco »

wat ik nog vergeten ben te vermelden in mijn verslag over de gebeurtenis op 7 januari,is dat de inspecteur ook mijn motor in beslag had genomen,vanaf dat moment ligt de verantwoordelijkheid voor het voertuig toch ook bij de politie?..
en is het niet verstandig de motor onbeheerd achter te laten zodat onverlaten deze kunnen strippen?...lijkt mij..
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

Juridisch is het nog wel 'recht te breien' (tov de verdachte en de overige verkeersdeelnemers tenminste).
Dit schreef ik :wink:...Ten opzichte van andere verkeersdeelnemers en de verdachte zelf is er absoluut niets aan de hand... Jij geeft hem een bevel! En het bevel om 'te volgen' is niet zo schokkend dat hij redelijkerwijs had kunnen beseffen dat het een niet correct/rechtmatig gegeven bevel is, als het al onrechtmatig is... Je beveelt hem immers niet om in te breken, alleen maar om achter je aan te rijden... Tot zover dus niets aan de hand...

Daarnaast zou ik (intern) mogelijk als argument aanvoeren dat je absoluut de motor nog hodig hebt, omdat de verdachte bijvoorbeeld nog geen rijbewijs heeft getoond en je deze dus nodig hebt als 'borg' en aangezien het niet echt een optie is om de verdachte in de politieauto te laten rijden, en jijzelf op de motor, is voor deze minst beroerde optie gekozen..

Of je hebt wellicht het argument dat geen van de aanwezige collega's over een motorrijbewijs beschikt; Dan lijkt dit me ook nog de minst beroerde oplossing...

Al speel ik nu natuurlijk even advocaat van de duivel... :lol:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

siemco TS
Infopolitie Gast

in de tijd dat we wachtten op assistentie vertelde de inspecteur mij dat hij ook een motorrijder is,de assistentie bestond uit twee agenten,ik denk dat hij het mischien vervelend vond om mijn helm op te zetten en zelf de motor naar het bureau te rijden,of te koud,dat vroeg hij me namelijk ook,of ik het niet koud vond om motor te rijden,dan had een van de agenten zijn auto mee kunnen nemen en ik had met de andere agent in de opel vectra mee naar het bureau kunnen rijden
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Dan had hij gewoon zonder helm op die motor kunnen rijden. Had hij gewoon zijn ontheffing voor kunnen gebruiken.
Ik breng ook wel eens zelf een bromfiets naar het bureau maar je denkt toch niet dat ik een helm van een ander opzet wel?
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Dit valt gewoon binnen de categorie ambtelijk gepruts.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
siemco TS
Infopolitie Gast

ik zie het als volgt:
de inspecteur constateerd dat ik een overtreding bega die in zijn ogen dusdanig ernstig is dat hij vindt dat ik vanaf het moment van tot staanhouding mijn rijbewijs en mijn motor moet inleveren,wat ik dan opvat als jij mag vanaf nu niet meer rijden vanwege je gedrag,....maar omdat het voor hun handig is als ik mijn motor naar het bureau rij krijg ik de opdracht om maar even achter de begeleidende politieauto aan te rijden waarmee ik dus eigenlijk een misdrijf pleeg en bovendien onoverzichtelijke gevolgen zou kunnen hebben gehad als ik een ongeluk zou hebben gekregen tijdens die rit....
schiet mij maar in de kerstboom..
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

Het verdient misschien geen schoonheidsprijs, maar het verandert niets aan 'je zaak'...

Als ik lees dat ook je motor inbeslag is genomen, is er wellicht (ook) sprake geweest van een 'verdubbeling' van de toegestane maximumsnelheid... Als dat zo is, worden dat toch vervelende boete's...en wellicht zelfs (bij eerdere grove overtredingen) een 'rijontzegging'...

siemco TS
Infopolitie Gast

ik neem een risico door het begaan van een overtreding en word daarvoor gestraft(vind ik overigens helemaal terecht en daar hoor je mij echt niet over klagen,eigen schuld dikke bult)maar de agenten in kwestie nemen ook een risico door mij te laten rijden zonder rijbewijs en dan is het allemaal oke :?:
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

MotoRon schreef:Ik sluit me helemaal aan bij Rich. Ook "mijn" verdachte rijdt na invordering van het rijbewijs geen meter meer. Als je het voertuig van een verdachte dan toch aan hte bureau wilt hebben, zijn er betere methoden te verzinnen.
TS mag blij wezen dat voor deze oplossing gekozen is.
Sleepkosten liegen er tegenwoordig ook niet om. En dat bovenop de boete maakt het nog minder leuk.
Gesloten