Juridisch is het nog wel 'recht te breien' (tov de verdachte en de overige verkeersdeelnemers tenminste).
Dit schreef ik

...Ten opzichte van andere verkeersdeelnemers en de verdachte zelf is er absoluut niets aan de hand... Jij geeft hem een bevel! En het bevel om 'te volgen' is niet zo schokkend dat hij
redelijkerwijs had kunnen beseffen dat het een niet correct/rechtmatig gegeven bevel is, als het al onrechtmatig is... Je beveelt hem immers niet om in te breken, alleen maar om achter je aan te rijden... Tot zover dus niets aan de hand...
Daarnaast zou ik (intern) mogelijk als argument aanvoeren dat je absoluut de motor nog hodig hebt, omdat de verdachte bijvoorbeeld nog geen rijbewijs heeft getoond en je deze dus nodig hebt als 'borg' en aangezien het niet echt een optie is om de verdachte in de politieauto te laten rijden, en jijzelf op de motor, is voor deze minst beroerde optie gekozen..
Of je hebt wellicht het argument dat geen van de aanwezige collega's over een motorrijbewijs beschikt; Dan lijkt dit me ook nog de minst beroerde oplossing...
Al speel ik nu natuurlijk even advocaat van de duivel...