Bevoegdheden politie i.v.m. amateurfotografie op PI

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

Beste Harry.

Er is 1 ding dat je over het hoofd ziet.
Bij incidenten is er maar 1 ding, waar de hulpdiensten zich graag op willen concentreren, en dat is het incident.
Verder is er 1 ding, waar zij zich zo weinig mogelijk mee willen bezig houden, omdat dit vaak onnodige tijd kost, en dat is de afzetting en het publiek eromheen.
Ziedaar het verschil: wat voor jou belangrijk is, is voor de hulpdiensten slechts bijzaak.

Daarom is er bij zo'n afzetting 1 belangrijke regel: de politie is de baas en er moet gewoon geluisterd worden naar wat er wordt gezegd.
Daarbij is meestal geen tijd voor discussie.

Proffesionele hobbyfotografen bestaan in onze ogen niet. Er zijn persfotografen (met kaart) en er is publiek.
Dat je toch af en toe doorgelaten wordt, is leuk voor je, maar je kunt daar geen enkel recht aan ontlenen.

Het is in jouw ogen vreemd dat de politie kan bepalen hoe groot de afzetting is.
Maar beste Harry, wie had je dan in gedachten om de ruimte van de afzetting te bepalen?
Alle ter plaatse aanwezige "proffesionele hobbyisten" bij elkaar roepen en vragen hoe dicht bij ze willen staan? Dat werkt dus niet.
Het zijn de hulpdiensten die weten weten wat er werkelijk allemaal speelt, die verantwoordelijk zijn voor de gevolgen en die dus de afzetting bepalen.
Dat is niet arrogant, maar gewoon noodzakelijk om vervolgens de aandacht daar te kunnen richten waar hij werkelijk nodig is.
Bim TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bim »

harry schreef: Het is voor mij niet mogelijk om een perskaart aan te vragen omdat het fotograferen van mij alleen maar een professionele hobby is.
Iets is een professie of een hobby.
Een professionele hobby is onmogelijk en als zodanig een contradictio in terminis.
harry schreef:Dit laats vindt ik wel wat vreemd en ik ben benieuwd of dit ook wettelijk vastgelegd. Als er geen gevaar is, niet in de weg gelopen wordt en geen commentaar geleverd wordt en dan toch zeer groot gebied wordt afgezet, dan vindt ik dit wel vreemd.
Kan zijn, maar in de praktijk zal het wel gebeuren.
Het meest haalbare is dan achteraf een excuus van een persvoorlichter, maar op het moment dat het incident gaande is, ben je overgeleverd aan de willekeur van de dienders ter plaatse.
Vaak gaat het goed (lees: redelijk) maar een enkele keer tref je een mega-hork en dan heb je (ook met politieperskaart) gewoon pech.

En ik kan je vertellen dat dit verschijnsel niet iets van de laatste tijd is, maar al veel langer speelt. Ik ben in het jaar 2001 na 19 jaren gestopt met beroepsmatig fotograferen voor o.a. de landelijke- en regionale pers, en kan me herinneren begin jaren '90 al eens een stukje te hebben geschreven over dit onderwerp in een politieblad van Gelderland-Midden.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Vaak gaat het goed (lees: redelijk) maar een enkele keer tref je een mega-hork en dan heb je (ook met politieperskaart) gewoon pech.
Is iemand een megahork als hij zich wil concentreren op zijn werk en zo dus ook zorgt dat de overige hulpverlening zijn werk kan doen?

In jouw ogen zal ik dan wel een hork zijn want ik stuur de meeste mensen toch vrij rap weg als we bezig zijn en ik werk graag mee aan het verzoek van de recherche om een ruime PD af te zetten.
De PD's die worden afgezet zijn vaak zelfs nog te klein en daarom is bij de uitleg van het PD management ook nadrukkelijk gezegd dat we moeten denken aan deze ruimte en dat we meer ruimte moeten benutten.

Je kan aan een fotograaf niet zien wat hij voornemens is om te doen maar ik houd het altijd simpel, geen perskaart is niet op de PD en de mensen die wel een perskaart hebben, weten meestal goed wat ze mogen en wat ze niet mogen. Bij bepaalde incidenten is het ook voor hen spijtig en zullen ze zich moeten conformeren aan de leider PD. Het belang van de slachtoffers en het belang van het onderzoek gaat voor een plaatje in de krant of op het internet.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

The Scorpion schreef:En dat alles zo proportioneel en subsdinges mogelijk :lol:

Ik heb hier een briljante foto van...toch kijken of ik de man niet onherkenbaar.....hihi
:D :D :D

als dat is wat ik denk dat het is zou ik em niet plaatsen.
Bim TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bim »

rich schreef:
Is iemand een megahork als hij zich wil concentreren op zijn werk en zo dus ook zorgt dat de overige hulpverlening zijn werk kan doen?
Nee, waar lees je dat?
Pas op het moment dat je ongenuanceerd en blijk gevend van pure willekeur te werk gaat, verdien je de titel.
rich schreef:In jouw ogen zal ik dan wel een hork zijn want ik stuur de meeste mensen toch vrij rap weg als we bezig zijn en ik werk graag mee aan het verzoek van de recherche om een ruime PD af te zetten. De PD's die worden afgezet zijn vaak zelfs nog te klein en daarom is bij de uitleg van het PD management ook nadrukkelijk gezegd dat we moeten denken aan deze ruimte en dat we meer ruimte moeten benutten.

Of jij de titel hork verdient, kan ik niet beoordelen.
Waar ik het over had, stamt uit een periode toen de kreet pd management nog niet bestond.
Je trekt je eea kennelijk nogal aan?
Het gaat hier niet over personen, ook niet over jou.
Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat jij je werk niet goed doet.
rich schreef:Je kan aan een fotograaf niet zien wat hij voornemens is om te doen maar ik houd het altijd simpel, geen perskaart is niet op de PD en de mensen die wel een perskaart hebben, weten meestal goed wat ze mogen en wat ze niet mogen. Bij bepaalde incidenten is het ook voor hen spijtig en zullen ze zich moeten conformeren aan de leider PD. Het belang van de slachtoffers en het belang van het onderzoek gaat voor een plaatje in de krant of op het internet.
Correct.
Ik doelde echter meer op (meerdere situaties die ik heb gezien) waarbij er duidelijk sprake was van willekeur. Ze bestaan, de typetjes die hun macht willen laten gelden "omdat ik dat zeg".

Opmerking van moderator MotoRon

Zo staat ie weer onder jouw naam Bim :wink:
Gio TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gio »

Mijn ervaring als amateurvideograaf is: "Ben niet in bezit van Politieperskaart en de toegang wordt mij onheroepelijk geweigerd indien ik niet in het bezit is van een Politieperskaart ben waarbij deze wordt gevraagd. De Politieperskaart dient men onder bepaalde voorwaarden eerst aan te vragen en die krijgt niet zomaar iedereen mijn inziens. Tip: Indien je aan een Politie agent(e) vraagt welke mogelijkheden er zijn om te filmen of te fotograveren dan krijg je netjes informatie en meestal doen ze alles eraan om je te helpen maar onder één conditie: Blijf altijd netjes en accepteer de aanwijzingen. Ga nooit in de weg staan bij hulpverleners en volg de instructies op die je krijgt. Bij een verkeersongeval dien je vooral op te letten dat je niet over glasscherven en ander bewijsmateriaal loopt voordat de verkeersdienst heeft gefotografeerd want je kunt sporen uitwissen en dat kan voor een onderzoek fataal zijn. Neem maar van mij aan dat veiligheid voor iedereen geldt en dat zelfs Politieagente(n)(s) op een veilige afstand blijven staan. Ze kennen de gevaren beter dan wij. Waarom de Politie meteen tot aanhouding over gaat kan ik mij goed voorstellen: Op het moment dat er iets gebeurd met jouw binnen het lint dan dient de dienstdoende agent(e) dit te verantwoorden je kunt je voorstellen als er iemand zwaar gewond raakt of overlijdt dat dit niet de prettigste momentopname in zijn/haar leven zal zijn".
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

Gio, jij snapt het behoorlijk :thumleft:
Wie rent, bekent!
Gesloten