Aangifte doen tegen agent

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Bertje schreef:No offence maar dit is nu precies de reactie die in een totalitaire staat past die men steeds meer aanhangt in nederland, en dit is ook precies de reden dat ik dus actie ga ondernemen.
Ik heb zo het idee dat in een totalitaire staat het er heel anders aan toe zal gaan als u nu beschrijft.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Ik heb 2 maanden geleden bijna iets soortgelijks meegemaakt:

In ons nachtleven, jazeker in ons dorp, worden om 4 uur de kroegen gesloten en men wordt dan geacht niet te blijven hangen, vinden de buurtbewoners niet zo erg leuk, dat gebral van die dronken droppies.
Met zachte hand worden de nachtbrakers dus gesommeerd te vertrekken.

Een groepje van 5 man vond het nodig toch te blijven sneeuwballen gooien.
We hebben ze even hun gang laten gaan en na ongeveer een kwartier ze gesommeerd nu toch echt weg te gaan.

Een bijdehandje vond dat dit toch wel erg riekte naar een totalitaire staat. Als vrije inwoner mocht hij zelf wel bepalen waar hij stond op de openbare weg, ongeacht het tijdstip en waar wij het recht vandaan haalden om hem weg te sturen.
Dit heb ik hem heel rustig tot twee maal toe uitgelegd. We hadden helemaal geen belang bij een aanhouding want we hadden al bijna einde dienst. Ik had er dus juist belang bij dat hij gewoon weg zou gaan.

Hij bleef echter weigeren en vond dat hij maar aangehouden moest worden.
En zo gebeurde dus ook. Jongen was ook niet vervelend trouwens, hij stapte rustig in.
Alleen zijn bijdehante vriendje begon toen vervelend te doen. Hij ging beletten dat we hem overbrachten. Hij is uiteindelijk met gepast geweld overgebracht naar het bureau.
Het was zo'n type die zo ongeveer net zo zou kunnen reageren als Bertje, eerst lopen zuigen en zieken en als je dan de reactie krijgt waar je bijna om vraagt gaat lopen klagen. Nou je klaagt maar een end weg.
Misschien is er bereikt dat je een volgende keer gewoon luistert naar wat je verteld wordt. Ervaring is immers de beste leermeester.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Frans »

bertje schreef:Ook al zou deze persoon irritante opmerkingen hebben gemaakt een agent hoort daar boven te staan
Kijk Bertje, en met deze ene zin breek je je hele verhaal qua ondersteuning hier af. Ik snap nu hoe het is gegaan, bezien vanuit de agent:

Er is een situatie aan de hand (en al was het niet, al waren ze met een hondeshow bezig) jij komt langs, lekkere pot bier op, lekker bijdehand, heeeeeey, daar heb je die blauwe eikels. Kom, even lekker bijdehand doen..... Je wordt tegengehouden in een andere richting te lopen, normaal geen probleem, maar tja, je bent jong en tja, die blauwe smurfen zorgen er toch ECHT niet voor dat ik mijn patatje moe tmissen.....dus lekker ertegenin..... OEPS, hij meent het......dus aangehoudne en in de auto. even zitten wachten met nog zo'n figuur. Elkaar een beetje opkloten en vervolgens naar het bureau. Onderweg nog wat bijdehante opmerkingen en hoppa, je ligt op je buik op straat....... O jeetje, ze menen het echt, maar wat the f*ck we leven hier niet in een politiestaat, ik zal die smurfen wel eens laten zien wie hier de baas is, stelletje **kels......... Ik kom vrij en ga die zeiksnor eens even lekker een lesje leren.....Ik ga aangifte doen.......

en tja, toen kwam je bescheten uit, want dat kan dus niet...... Je kunt wel een klacht indienen, maar dit soort goocheme mannetjes hebben we hier allemaal wel eens op een avondje in de auto gehad, allemaal zijn ze wel eens veel te ver gegaan en bij allemaal kwamen de tranen pas in dat lege kille kouwe celletje......

De klacht indienen is je goed recht, maar als je met bovenstaand verhaal aankomt dan zullen een paar mensen zich helemaal het lazerus lachen en zal je klacht ongegrond worden verklaart. Ik denk dat je eens naar je eigen gedrag moet kijken (al merk ik dat dat zowat de enige optie is die je niet wil weten) en eens echt heel diep jezelf moet afvragen of dit nou de nortmen en waarden zijn die we in nederland willen hebben. beetje relschoppen op het moment dat 8 agenten ergens bij een melding bezig zijn en een van de agenten zegt dat je er niet langs mag en die kanty op moet lopen......

Ik denk als je een beetje normaal denkend bezig bent dat er op dat ene moment al een lampje (misschien een klein) had moeten gaan branden.......
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Bertje TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bertje »

Wat mij direct opvalt in alle reacties hier is dat waarschijnlijk alle mensen die reageren zelf werken of gewerkt hebben bij de politie.

Mijn verhaal wordt door de getuigen (2 bij de aanhouding en 1 bij "het geweld") onderschreven en men is het unaniem eens dat de gebeurtenissen die nacht buiten proportioneel zijn (mijn geval was maar een futiliteit vergeleken bij de andere gebeurtenissen).
Helaas lees je de aanhoudingen wel op politie.nl maar niet dat er een 15jarige vrouwlijke passant per abuis door een politie hond is gebeten(sorry ik had mijn lijn te lang....)

Helaas heeft 90% van de mensen die ik spreek (en deze vertegenwoordigen een goed gemiddelde van de nederlandse bevolking) geen hoge pet op van de aanpak van de politie waar zij zicht op hebben.
Dit is een slechte zaak en iemand opsluiten voor een futiliteit terwijl er "niets gebeurt met echte criminelen" (let op de aanhalingstekens) helpt nou niet echt mee in deze beeldvorming.

Ik heb deze vraag hier niet gesteld om reactie uit te lokken sterker nog ik was mij er totaal niet van bewust dat hier veel politiemensen rond posten, ik was alleen geinteresserd in de procedures en de mening van sommige forum lezers.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Bertje schreef:Ik heb deze vraag hier niet gesteld om reactie uit te lokken sterker nog ik was mij er totaal niet van bewust dat hier veel politiemensen rond posten, ik was alleen geinteresserd in de procedures en de mening van sommige forum lezers.
Hoi Bertje,

Leuke woordspeling, maar wat had je dan gedacht toen je op infopolitie terecht kwam ??? :D:D:D

En voor de volledigheid, onder iemands avatar kun je zijn achtergrond simpelweg zien. Iemand met een knopje agent is agent, iemand met knopje aspirant is in opleiding etc.etc.etc. ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

en met deze posting onderschrijf je je eigen domheid en het gebrek aan vermogen om kritisch naar jezelf te kijken.

Slotje lijkt mij erg op zijn plaats.

enne, je zit hier op een politie forum, wat voor volk dacht je hier zelf aan te treffen...
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

of dacht bertje dat er http://www.fokpolitie.nl stond?
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Bertje schreef:Helaas heeft 90% van de mensen die ik spreek (en deze vertegenwoordigen een goed gemiddelde van de nederlandse bevolking) .
Helaas heeft 95 procent van de bezoekers van dit forum geen hoge pet op van sommige Bertjes.

Oftewel, het is maar waar je je onderzoek houdt en hoe je de vraag stelt.

En daarbij, jouw 90 procent is volledig uit de lucht gegrepen. Kom eerst eens met wetenschappelijke onderbouwde onderzoeken voordat je iets roept.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Bert schreef:Ik heb zo het vermoeden dat dit alles zich afspeelde in een gebied met veel horeca. En aangezien je shoarma wilde gaan happen zal het waarschijnlijk tegen sluitingstijd zijn geweest. Correct me if i'm wrong.

Dus het tijdstip dat alle dronken droppies aat buiten komen. Dan gebeurd er weleens wat. Zeer waarschijnlijk zal er in de richting die u (Bertje) op wilde iets. Om te voorkomen dat er meer mensen bij dit incident betrokken raken, stuurt de politie iedereen de andere kant op. En aangezien u zegt dat er meedere eenheden ter plaatse waren, zal er een "gespannen sfeer" gehangen hebben.

Als dan iemdan bijdenand gaat lopen doen en toch de richting van het incident wil lopen, wordt je aangehouden. Lijkt mij ook heel logidch. Er is daar al iets aan de hand wat problemen geeft. En daar wil men niet nog meer volk bij hebben. Als iemand dan niet wil luisteren is het ook logidch dat de agent die u vorderde de andere kant op te gaan geen discussie met u aangaat. Daar is immers de tijd niet vvor aangezien er iets heel anders aan de hand is. En is het simpel, dan mag je mee. En gewoon netjes, zonder boeien (als ik het verhaal goed begrijp).

Als u dan in het voertuig ook nog eens commentaar op van alles hebt dan is het ook logisch dat een agent dat ineens zat is. Ook heel simpel, wie niet luisteren wil moet maar voelen. Dan maar die aan elkaar gemaakte armbanden om.

Kortom, alles is heel simpel en logisch te verklaren en had net zo simpel en logisch door u zelf voorkomen kunnen worden.

En ik werk niet bij de politie, heb er nooit gewerkt en zal er ook nooit werken. Ik ben gewoon een simpele, logisch denkende burger.

Opmerking van moderator ..::Frans::..

Op verzoek van Bert, ons eigen lid, deze posting. Omdat het draadje al was gesloten kon hij hem niet meer zelf posten.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Bertje had dit topic gestart en die heeft nu aangegeven dat hij het topic toch graag geopend wilde hebben omdat hij de discussie graag in breder verband wilde trekken. Het zou niet fair zijn hem daarbij het gras voor de voeten weg te maaien. Dus bij deze is hij weer geopend.
PJ TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door PJ »

Ben benieuwd wat Bertje wil toevoegen.

Valt op dat veel mensen de situatie kennen in het uitgaansleven. Het gebeurd dus overal dat mensen zich met het optreden van de politie willen bemoeien. Ook wil men dan niet luisteren naar de politie. Oorzaak gevolg. :wink:
Bertje schreef: Helaas lees je de aanhoudingen wel op politie.nl maar niet dat er een 15jarige vrouwlijke passant per abuis door een politie hond is gebeten(sorry ik had mijn lijn te lang....)

Zou het ook kunnen de vrouwelijk passant niet op tijd is weg gegaan ??

Als er wat gebeurd wil toch iedereen blijven kijken. :twisted: :twisted:
bertje TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door bertje »

gvdbor schreef:
Bertje schreef:Helaas heeft 90% van de mensen die ik spreek (en deze vertegenwoordigen een goed gemiddelde van de nederlandse bevolking) .
Helaas heeft 95 procent van de bezoekers van dit forum geen hoge pet op van sommige Bertjes.

Oftewel, het is maar waar je je onderzoek houdt en hoe je de vraag stelt.

En daarbij, jouw 90 procent is volledig uit de lucht gegrepen. Kom eerst eens met wetenschappelijke onderbouwde onderzoeken voordat je iets roept.
De discussie wat betreft het wel of niet terecht arresteren van Bertje en het daarbij toegepaste geweld wil ik bij deze sluiten hier komen we toch niet uit :) (is namelijk ontzettend subjectief en ik ben net zo eigenwijs als jullie :)), en mijn vraag is beantwoord.

Wat wel interessant is is wat de beeldvorming van de politie in het algemeen is bij de gemiddelde burger (en ja daar reken ik mezelf toe als midden 30'er met een huisje boompje en beestje).

Wanneer ik spreek met de mensen in mijn omgeving dan komen er idd allerlei ergenissen naar boven betreffende politie optreden.

Dit is een slechte zaak aangezien er werkelijk niemand wat mee opschiet wanneer de relatie tussen de rechterlijke macht en de burger een vorm aanneemt die alleen maar irrirtaties oproept bij burgers en agenten.

We kennen allemaal de verhalen "ze bekeuren wel voor een kapot achterlicht en de echte criminelen lopen vrij rond" dit gevoel is er echt in de samenleving (waarmee ik niet wil zeggen dat dit daadwerkelijk zo is) de instanties kunnen wel de ogen sluiten hiervoor maar dat is struisvogel politiek en is dus bij voorbaat geen oplossing.

Ik vraag me dan ook wel is af hoe zien jullie jezelf? als handhavers of als dienstverleners?
DriverT TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door DriverT »

gaat eerst even naar uw wijkagent.
leg je verhaal uit.
hij zal proberen je uit te leggen hoe of wat.
en betrek de media erbij.
tis al meerdere malen gebleken dat de media meer invloed heeft dan wij allemaal bij elkaar.
ik zelf als burger zijnde vind je verhaal eerlijk maar goed een verhaal heeft 2 kanten.
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

Mijn taakomschrijving is terug te vinden in artikel 2 van de politiewet.

De politie heeft tot taak in ondergeschiktheid aan het bevoegde gezag en in overeenstemming met de geldende rechtsregels te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven.

Verder ga ik geen discussie aan of de politie populair is.
De politie doet het in de ogen toch nooit goed.

Als ik iemand bekeur voor een kapot lichtje dan krijg ik naar me hoofd dat ik boeven moet vangen.
als ik een auto verbaliseer voor het te snel rijden krijg ik te horen dat ze eens naar de fietsers moeten kijken en niet altijd automobilisten moet pakken.

Als ik te hard rij in het verkeer vind de burger dat dat niet moet kunnen.
als ik 5 minuten te laat ben dan is dat ook weer niet goed.

Ik kan me het voorstellen dat iemand niet blij is als hij bekeurt word, maar wetten moeten gehandhaafd worden dat doe ik, daar betaald onder ander U mij voor.

Klacht nou al eens ingediend?
Bert TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bert »

bertje schreef: Wanneer ik spreek met de mensen in mijn omgeving dan komen er inderdaad allerlei ergenissen naar boven betreffende politie optreden.
En zijn dat mensen die op dat moment verdachten of veroorzakers waren ? Of mensen die last van iets hadden waar de politie voor gebeld is ? Of waren het mensen die door de politie geholpen zijn ?
Gesloten