Baldadigheid

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Thijs TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Thijs »

..::Frans::.. schreef:Kan het bord van "niemand" zijn ???
Hmmm... Nou, stel het bord staat aan de weg en de eigenaar besluit het nooit meer op te halen. Tsja, dan blijft het misschien wel van hem. (in deze situatie). Omdat je deze vraag stelt denk ik dat het niet kan, maar zeker weet ik het niet. Aan de andere kant kan ik me ook geen situatie bedenken waar geen eigenaar is.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Zelfs afval wat wordt aangeboden blijft eigendom van degene die het aanbiedt, tot het moment dat het in de vuilniswagen wordt gekiept, dan is de opdrachtgever van de ophaaldienst eigenaar.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Frans »

dus is de conclusie Thijs??
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Thijs TS
Infopolitie Gast

..::Frans::.. schreef:dus is de conclusie Thijs??
Voor elk goed wat je op de openbare weg vindt, is er een eigenaar. Het vinden en houden van een goed is diefstal en dat was in dit topic dus ook het geval. :)
thijeleo
In Memoriam
Agent

Geldt dat alleen voor goed wat op de openbare weg ligt?
Thijs TS
Infopolitie Gast

thijeleo schreef:Geldt dat alleen voor goed wat op de openbare weg ligt?
:oops: Nee. Dus dezelfde conclusie geldt voor alle goederen. :idea:
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Voor elk goed wat je op de openbare weg vindt, is er een eigenaar. Het vinden en houden van een goed is diefstal en dat was in dit topic dus ook het geval
Dan ga ik even spelbreker spelen :wink:

Als je iets vindt en het meeneemt en voor jezelf houdt, kan er ook sprake zijn van verduistering.

Ook kan er sprake zijn van diefstal.

Het ligt maar net aan de intentie van de vinder.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Frans »

zucht, rich, vriend, wij zaten al die antwoorden die in die richting gaan al te verwijderen (leo postte zelf ook al een soortgelijk bericht) om het even duidelijk te houden voor thijs..... :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
rich
Moderator
Agent
Geslacht:

Dan moet je maar eens duidelijk doen ;)

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
thijeleo
In Memoriam
Agent

Zijn naam staat niet voor niks achter de vraag Rich. Of voel jij je ook aangesproken als er Thijs achter de vraag staat? :D:D
rich
Moderator
Agent
Geslacht:

Het is mijn dag niet!

Nu begrijp ik er helemaal niets meer van! ;) ;)

rich@infopolitie.nl

Knakker TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Knakker »

SWAT had het juist. Het bord kan niet gestolen worden als het daar is gedumpt, het betreft dan een res nullius goed.

De vraag of Baldadigheid terecht was ligt helemaal aan het feit wat er met het bord gedaan werd. Er gewoon mee lopen zal geen baldadigheid kunnen opleveren vrees ik. Daarom vermoed ik ook dat

A:het bord niet gedumpt was en
B:er niet alleen mee gelopen werd.

Misschien kan de vraagsteller wat specifieker zijn.
thijeleo
In Memoriam
Agent

Wie zegt dat het bord daar gedumpt is?

Als ik net mijn kerstbomenverkoopstalletje heb afgebroken omdat de kerst achter de rug is, ben ik dan verplicht om het dan ook meteen op te ruimen?

Of zou ik eerst even naar huis mogen om het de volgende dag verder op te ruimen. Is het gedurende die nacht ineens res nullius geworden? Ik dacht het niet.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:

Eind vorig jaar kreeg ik een boete voor het plegen van baldadigheden op een openbare weg, omdat ik een plank had meegenomen waar 'kersb-omen 400 meter' op stond.
In een aantal APV's is een artikel opgenomen die het verbiedt om met brandbaar materiaal te slepen. Dit artikel geldt slechts de laatste dagen van het jaar.
Misschien hebben ze een verkeerd artikel gepakt ;)
Artikel 424 Sr.
Hij die op of aan de openbare weg of op enige voor het publiek toegankelijke plaats tegen personen of goederen enige baldadigheid pleegt, waardoor gevaar of nadeel kan worden teweeggebracht, wordt, als schuldig aan straatschenderij, gestraft met geldboete van de eerste categorie.
Ik vind dat men in de praktijk nog wel eens gemakkelijk naar dit artikel grijpt.

Een jaar of 2 geleden waren er een aantal studenten uit Delft die een verkeersbord hadden losgeschroeft. Dit bord wilden ze in een clubhuis ophangen.

Ook zij gingen weg met een bonnetje terzake baldadigheid. Ik kon het hier niet mee eens zijn want volgens mij werd het bord toch echt toegeeigend. Maar ja, drie bonnen schrijf je sneller uit dan dat je een PV'tje tikt :?

rich@infopolitie.nl

Knakker TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Knakker »

thijeleo schreef:Wie zegt dat het bord daar gedumpt is?
Dat zegt Jos toch?, volgens hem was het afval. Hij heeft denk ik niet het hele verhaal verteld.
Gesloten