intrekken van een aankondiging van beschikking
Moderator: Moderatorteam
-
mwb TS
- Infopolitie Gast
Simpelweg de beginselen van een behoorlijk strafprocesrecht.zijlvaart67 schreef:'De regels van het systeem?'
Dan wil ik graag lezen waar geregeld is dat een OvJ (of een gemandateerde) niet het recht heeft om later anders omtrent de strafvervolging te beslissen...
(Iets) anders dan bij Mulder is bij politietransactie's een OvJ 'de baas' en die bepaalt (mijns insziens) nog steeds hoe, wat, waar en waarom er vervolgd wordt...
Bij Mulderwetgeving ben je wel een zelfstandig orgaan, maar ook dan houdt een OvJ toezicht en kan die het beleid bepalen (art 3 Wet Mulder).
En in dit geval het "vertrouwensbeginsel": door de overheid opgewekte verwachtingen dienen te worden nagekomen.
Wat je als OvJ in een dergelijk wel kunt doen is de betrokken agent duidelijk maken dat hij in het vervolg Halt toepast.
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Ben het voledig met mwb eens. Bovendien biedt de wet geen mogelijkheid (=bevoegdheid) om het eenmaal gedane aanbod weer in te trekken.
Of de acceptgiro al verzonden is of niet, dat staat er los van en heeft slechts betrekking op de administratieve afwikkeling van het aanbod. Als binnen de tijd die ervoor staat de verdachte aan de voorwaarden voldoet dan ontvalt het recht tot strafvervolging.
Als een straf is opgelegd, zou die ook kunnen worden gewijzigd zolang die nog niet tot uitvoer is gebracht? Sorry, foutje, bedankt.
Of de acceptgiro al verzonden is of niet, dat staat er los van en heeft slechts betrekking op de administratieve afwikkeling van het aanbod. Als binnen de tijd die ervoor staat de verdachte aan de voorwaarden voldoet dan ontvalt het recht tot strafvervolging.
Als een straf is opgelegd, zou die ook kunnen worden gewijzigd zolang die nog niet tot uitvoer is gebracht? Sorry, foutje, bedankt.
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Formeel is het dus niet 100% juist gegaan, maar aangezien het een voordeel is als iemand alsnog het Halt-traject aangeboden krijgt, zie ik hier geen enkel bezwaar in. En, al zal het nooit zover komen, een rechter zal dit aanbod aan de verdachte eerder als positief ervaren, dab als onredelijk richting de verdachte. Ik ben ervan overtuigd dat niemand hier een probleem van maakt.Transactiebesluit:
Artikel 8
1. In het belang van een juist gebruik van de transactiebevoegdheid
wordt er op toegezien, dat de bevoegde ambtenaar die besluit een
voorwaarde ter voorkoming van strafvervolging te stellen, aan de
betrokken persoon een kennisgeving doet toekomen waarin de
voorwaarde is vermeld.
Nogmaals, ik zie het probleem dus niet en we moeten het ook niet moeilijker maken dan het is...
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 20 aug 2005, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
Er kan in mijn ogen dus wel eerst een vorm van proces-verbaal (of aankondiging van bekeuring) worden opgemaakt/uitgereikt, alleen zal de HALT-procedure er voor kunnen zorgen, dat de uitvoering van dat proces-verbaal (kennisgeving) wordt voorkomen.Artikel 77e strafrecht
<ol><li>De opsporingsambtenaar die daartoe door de officier van justitie is aangewezen, kan na verkregen toestemming door de officier van justitie aan de verdachte voorstellen dat deze deelneemt aan een project. De deelneming strekt tot voorkoming van toezending van het opgemaakte proces-verbaal aan de officier van justitie. Bij algemene maatregel van bestuur worden de strafbare feiten aangewezen die op deze wijze kunnen worden afgedaan.</li></ol>
Uiteraard is men niet verplicht om op het HALT-voorstel in te gaan, daarvoor is het ook een voorstel. Alleen heeft het er niet op ingaan wel tot gevolg, dat die boete van 15 euro gewoon betaald moet worden.<ol start=2><li>Bij een voorstel als bedoeld in het eerste lid, deelt de opsporingsambtenaar de verdachte mede dat hij niet verplicht is aan het project deel te nemen en licht hem in over de mogelijke gevolgen van niet-deelneming. Het voorstel, de mededeling en de inlichtingen over de mogelijke gevolgen worden daarbij de verdachte tevens schriftelijk ter hand gesteld.</li></ol>
-
carla TS
- Infopolitie Gast
intrekken beschikking
Ik heb de beschikking nog een keer bekeken en hierop staat een overtreding art.461 Sr en wat bedoelje met een overleg van de ouders? Is het bellen dat de beschikking is ingetrokken ook een overleg? Ik denk erover om naar het buro te gaan om te vragen wat er nu werkelijk aan de hand is. Maar ik heb daarvoor een beetje drempelvrees want ik ben niet bekend met de politie. Ben ook wel geschrokken van de reakties dat als je een keer naar Halt gehaald wordt er daarna strafrecht of ziets volgt. Hoe is het allemaal mogelijk terwijl mijn zoon gewoon een ondeugende streek heeft gedaan en geen crimineel is. De reden van het skaten op het schoolplein was dat de officiele skatebaan stuk was gemaakt. Tot zover mijn verhaal en alvast bedankt voor je reaktie.Botje schreef:De opgelegde sanctie wordt niet vernietigd maar uitgesteld. Ik heb geen feitenboekje meer maar zoals ik het uit het verhaal opmaak is er sprake van 461 Sr. Is dat een Mulderfeit ?
Indien nee dan is het geen aankondiging van beschikking geweest maar een kennisgeving van bekeuring en dan zit het sowieso al in het strafrechttraject. Dat zo'n bekeruing wordt "uitgesteld" is afwachting van het HALT-gebeuren is vrij normaal. Dat er geen overleg met ouders is geweest, is minder normaal.
Je moet Halt zien als "Het ALTernatief"
Waar hier gesproken wordt over strafrechtafdoening wordt bedoeld het opleggen van een boete.
Art. 461 is niet het zwaarste vergrijp uit de wetboeken.
Als jongeren met politie in aanraking komen, anders dan eenvoudige verkeerszaken wordt in principe doorgesluisd naar buro Halt. Dat kan dus ook zijn voor winkeldiefstal of vernieling maar dus ook voor overtredingen.
Het idee erachter is de verwachting dat jongeren die bewust met de gevolgen van een overtreding omgaan in de toekomst zelfstandiger en verstandiger zullen reageren.
Een boete die opgelegd wordt is snel vergeten na het betalen. Een uur papierprikken, schoffelen of schoonmaakwerkzaamheden heeft bij jongeren een veel grote effect.
Ouders dienen er toestemming voor te geven omdat je bezig bent met een opvoedkundige maatregel.
Waar hier gesproken wordt over strafrechtafdoening wordt bedoeld het opleggen van een boete.
Art. 461 is niet het zwaarste vergrijp uit de wetboeken.
Als jongeren met politie in aanraking komen, anders dan eenvoudige verkeerszaken wordt in principe doorgesluisd naar buro Halt. Dat kan dus ook zijn voor winkeldiefstal of vernieling maar dus ook voor overtredingen.
Het idee erachter is de verwachting dat jongeren die bewust met de gevolgen van een overtreding omgaan in de toekomst zelfstandiger en verstandiger zullen reageren.
Een boete die opgelegd wordt is snel vergeten na het betalen. Een uur papierprikken, schoffelen of schoonmaakwerkzaamheden heeft bij jongeren een veel grote effect.
Ouders dienen er toestemming voor te geven omdat je bezig bent met een opvoedkundige maatregel.
Re: intrekken beschikking
Zo'n overleg kan inderdaad ook telefonisch maar ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jullie is gegaan. Normaal gesproken worden de ouders op de hoogte gesteld van hetgeen zich heeft afgespeeld. Bijvoorbeeld dat zoonlief zich op een of andere wijze schuldig heeft gemaakt aan een strafbaar feit en daarvoor een bekeuring heeft gekregen. Daarna wordt ook de werking van buro Halt uitgelegd en gevraagd of u als ouders ermee akkoord gaat dat de afwikkeling van het strafbare feit in handen wordt gegeven van buro Halt. Meestal is dit een "alternatieve straf" zoals bijvoorbeeld een middagje schoffelen, onderhoudswerk in het bos of op de hei of iets anders nuttigs. Als de alternatieve straf achter de rug is, is dat ook meteen het einde van "de zaak". Als er niet akkoord gegaan wordt met een Halt-afdoening wordt de zaak in handen van justitie gegeven (strafrecht) en die zal dan veelal een geldboete opleggen. Halt is bedoeld als een soort van laatste kans om uit handen van justitie te blijven en aangezien je niet veel laatste kansen kunt krijgen zal bij een volgende keer niet snel een Halt-voorstel gedaan worden.carla schreef: Ik heb de beschikking nog een keer bekeken en hierop staat een overtreding art.461 Sr en wat bedoelje met een overleg van de ouders? Is het bellen dat de beschikking is ingetrokken ook een overleg?
Dat het in dit geval gaat om het skaten van uw zoon op een schoolterrein klinkt misschien onnozel maar het zou niet de eerste keer zijn dat daarbij al dan niet per ongeluk een ruit sneuvelt of wat graffiti op de muren achterblijft. Vaak blijft de dader dan onbekend. Om dit te voorkomen wordt er opgetreden tegen jeugd op schoolpleinen en andere plekken. Maar dat kunnen ze u op het buro ook allemaal uitleggen. Drempelvrees is nergens voor nodig, bij de politie werken ook ouders.
- The Scorpion
- Roepnaam: Sire
- Leeftijd: 45
-
Haaglanden TS
- Infopolitie Gast
Ik vind het een beetje raar allemaal. Ik denk dat een gesprek met de verbalisant die de bekeuring heeft uitgeschreven en weer heeft ingetrokken voor heel wat opheldering kan zorgen.
Misschien dat het dan wat duidelijker wordt. Dan zeker met betrekking tot de vraag waarom eerst een mulder en daarna Halt.
Misschien dat het dan wat duidelijker wordt. Dan zeker met betrekking tot de vraag waarom eerst een mulder en daarna Halt.
- The Scorpion
- Roepnaam: Sire
- Leeftijd: 45