Ik ben druk bezig aan een artikel over hoe Polen onze truckers van de arbeidsmarkt verdrukken. Ik hoor de meest wilde verhalen over Polen en heb zelf kunnen constateren hoe ze parkeerplaatsen omtoveren in een beestenbende. Zijn er ergens gegevens voorhanden over het aantal ongelukken veroorzaakt door Polen? Verder heb ik gezien hoe Polen op parkeerplaatsen 'avondsb behoorlijk dronken werden. Zo dronken dat ze na een hazeslaapje onmogelijk de volgende morgen nuchter op pad konden. Toch waren hun wagens 's morgens vertrokken. Kan ik dit op een of andere manier met cijfers staven?
Met vriendelijke groet,
Richard Heijster, weekblad Aktueel
De Poolse plaag
Moderator: Moderatorteam
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Voor cijfers moet u bij het CBS zijn. Ik weet alleen niet of bij de "rijden onder invloed" gegevens die naar het CBS gaan ook de nationaliteit wordt vermeld.
Een feit van algemene bekendheid is natuurlijk wel dat in het (voormalig) Oostblok veel mensen (althans verhoudingsgewijs meer dan in het "westen") een alcoholprobleem hebben. Het is niet aannemelijk dat vrachtautochauffeurs daar immuun voor zullen zijn. Het zou echter tekort door de bocht geredeneerd zijn om te stellen dat een Poolse vrachtautochauffeur dan dus altijd onder invloed zou rijden. Dat laatste is alleen vast te stellen als er een alcoholcontrole zou worden gehouden.
Het lijkt mij dan ook dat als iemand informatie heeft over dergelijke praktijken en de locatie's waar dit zou plaats vinden dit doorgeeft aan de politie opdat daar gepaste aktie op ondernomen kan worden.
Een feit van algemene bekendheid is natuurlijk wel dat in het (voormalig) Oostblok veel mensen (althans verhoudingsgewijs meer dan in het "westen") een alcoholprobleem hebben. Het is niet aannemelijk dat vrachtautochauffeurs daar immuun voor zullen zijn. Het zou echter tekort door de bocht geredeneerd zijn om te stellen dat een Poolse vrachtautochauffeur dan dus altijd onder invloed zou rijden. Dat laatste is alleen vast te stellen als er een alcoholcontrole zou worden gehouden.
Het lijkt mij dan ook dat als iemand informatie heeft over dergelijke praktijken en de locatie's waar dit zou plaats vinden dit doorgeeft aan de politie opdat daar gepaste aktie op ondernomen kan worden.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Helemaal met u eens SWAT, niet iedere Pool zal dronken rijden. Ik ben ervan overtuigd dat een meerderheid zijn verantwoordelijkheden kent. Wel is het zo dat ik nu regelmatig 's avonds op grote parkeerplaatsen ben gaan kijken en dat ik me de verontwaardiging, van de Nederlandse vrachtwagenchauffeurs die ik heb gesproken, een beetje kan voorstellen. In eerste instantie dacht ik dat het negatieve beeld over de Polen gevoed werd door het feit dat de Nederlandse internationale trucker waarschijnlijk binnen vijf jaar bijna niet meer zal bestaan, broodnijd dus, maar ik heb nu met eigen ogen gezien hoe 'ze' de omgeving van hun truck vervuilen en dat er 's avonds stevig gedronken wordt. Misschien een idee om eens te controleren? Wellicht dat de verschillen in cultuur nog niet duidelijk zijn geworden, zolang rijden ze nog niet massaal in Nederland, en wellicht ook dat wat ik gezien heb een scheef beeld geeft.
Een ander opvallend feit is dat vrijwel iedere Nederlandse chauffeur die ik heb gesproken een uiterst negatief verhaal vertelt over Poolse collega's en een relatief positief verhaal over Tsjechen en Slowaken. Terwijl die net zo bedreigend zijn voor hun positie op de arbeidsmarkt. Ik ben in ieder geval geschrokken door mijn bevindingen tot dusver.
Een ander opvallend feit is dat vrijwel iedere Nederlandse chauffeur die ik heb gesproken een uiterst negatief verhaal vertelt over Poolse collega's en een relatief positief verhaal over Tsjechen en Slowaken. Terwijl die net zo bedreigend zijn voor hun positie op de arbeidsmarkt. Ik ben in ieder geval geschrokken door mijn bevindingen tot dusver.