intrekken van een aankondiging van beschikking

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

carla van hassel TS
Infopolitie Gast

intrekken van een aankondiging van beschikking

Ongelezen bericht door carla van hassel »

Kan een aankondiging van een beschikking ingetrokken worden zodat er door de politite andere maatregelen worden genomen? Bedankt alvast voor het antwoord
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Een aankondiging kan 'vernietigd' worden vanwege meerdere redenen zoals:
* de beschikking bevat 'onherstelbare fouten',
* de betrokkene had een goed excuus,
* de beschikking is abusievelijk opgelegd, etc

Je zal je vraag iets moeten verduidelijken wil je een duidelijk antwoord krijgen... :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

carla TS
Infopolitie Gast

beschikking intrekken

Ongelezen bericht door carla »

Mijn zoon van 15 jaar was op een schoolplein om te skaten, hij was hiervoor over een hek geklommen.
De politie kwam en heeft de 4 jongens een beschikking gegeven en die kostte 15 euro. Maar vandaag belde de politite om te zeggen dat de beschikking was ingetrokken en dat het aan buro halt werd doorgegeven. Ik ben hier totaal niet in thuis en weet ook niet goed of dit allemaal maar kan. Tot zover mijn verhaal.
andre TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

Het punt is dat uw zoon vooralsnog niet vervolgd wordt door justitie (lees geen strafblad), zolang hij zich netjes houdt aan de straf die hem wordt opgelegd door het bureau Halt.

Let wel, het is gewoon een laatste kans om uit het strafrecht te blijven. Bij een tweede keer is er geen optie voor een alternatieve straf door Halt, maar gaat uw zoon gewoon het strafrecht proces in, met als risico dat als hij door de rechter schuldig wordt bevonden zit opgezadeld met een strafblad.
Airhead
Lid
Agent
Roepnaam: Captain
Geslacht:

Re: beschikking intrekken

Ongelezen bericht door Airhead »

carla schreef:Mijn zoon van 15 jaar was op een schoolplein om te skaten, hij was hiervoor over een hek geklommen.
De politie kwam en heeft de 4 jongens een beschikking gegeven en die kostte 15 euro. Maar vandaag belde de politite om te zeggen dat de beschikking was ingetrokken en dat het aan buro halt werd doorgegeven. Ik ben hier totaal niet in thuis en weet ook niet goed of dit allemaal maar kan. Tot zover mijn verhaal.
Wat heeft u liever voor uw zoon: een beschikking van €15,- of een HALT traject? en wat zou opvoedkundig in uw ogen beter zijn?

Om op uw vraag terug te komen. ja, dat kan.
Kale TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Kale »

Ik vindt het wel een rare gang van zaken. Eerst een Bekeuring en die later vernietigen en dan alsnog naar HALT. Ik vraag me af of deze jongens wel zijn meegenomen naar het bureau. Of ze zijn gehoord. En volgens mij moeten de ouders nog steeds toestemming geven voor HALT. Ik ben een groot voorstander van HALT begrijp me niet verkeerd, maar ik vindt het toch een beetje raar.

groetjes Kale :wink:
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Kale schreef:Ik vindt het wel een rare gang van zaken. Eerst een Bekeuring en die later vernietigen en dan alsnog naar HALT.
Kale, ik ben het met je eens. Kennelijk wordt eerst een administratieve sanctie opgelegd en wordt later gekozen voor een strafrechtelijke afhandeling, waarbij de opgelegde sanctie wordt vernietigd. Volgens mij zijn dan toch niet alle procedurele vereisten goed doorlopen.
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

De opgelegde sanctie wordt niet vernietigd maar uitgesteld. Ik heb geen feitenboekje meer maar zoals ik het uit het verhaal opmaak is er sprake van 461 Sr. Is dat een Mulderfeit ?
Indien nee dan is het geen aankondiging van beschikking geweest maar een kennisgeving van bekeuring en dan zit het sowieso al in het strafrechttraject. Dat zo'n bekeruing wordt "uitgesteld" is afwachting van het HALT-gebeuren is vrij normaal. Dat er geen overleg met ouders is geweest, is minder normaal.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Of de collegae waren niet terzake kundig.

Het gebeurd wel vaker dat collegae in de 1e instantie een kennisgeving van bekeuring of een proces-verbaal opmaken en vervolgens via het openbaar ministerie of via de jeugdrechercheur het verbaal of de bekeuring terug krijgt omdat e.e.a. aan de criteria van Halt voldoet. Het geniet dan de voorkeur om eerst deze weg te bewandelen.

Gr, mashi
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

Soms vergeten zelfs beleidsmakers (van wie je toch mag verwachten dat die het weten) de meest elementaire beginselen van het Strafrecht.

Wat is hier aan de hand?
Een strafbaar feit of gedraging.
Wat zijn de mogelijkheden voor het OM en de politie?
Verschillende, maar hier heeft de agent er voor gekozen om namens Justitie een transactievoorstel aan te bieden. Voor dit feit is dat 30 euro, maar omdat de verdachte onder de 16 is het 15 euro.
That's it.
Er had ook gekozen kunnen worden om naar Halt te verwijzen, <i> maar dat is door de transactiebevoegde en als zodanig optredende agent niet gedaan </i>.

Daar kan dan volgens de regels van het systeem niet meer van worden afgeweken. Er is al een voorstel aan de verdachte gedaan om strafvervolging te voorkomen. En dat kan maar 1 keer.

Ik zie het commentaar al komen:
- maar onze parketsecrtaris zegt ....
- maar onze beleidsmedewerker zegt ...
- maar onze chef zegt ....
We zeggen zoveel, maar we moeten ons wel aan de regels houden, dat verwachten we immers van burgers ook.
Haaglanden TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Haaglanden »

Ja dat kan wel zo zijn maar toch blijft het een rare gang van zaken.

Dan hadden de collega's er beter aangedaan om ze mee te nemen naar het buro om daar het een en ander uit te zoeken en kort te sluiten
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

'De regels van het systeem?' :shock:

Dan wil ik graag lezen waar geregeld is dat een OvJ (of een gemandateerde) niet het recht heeft om later anders omtrent de strafvervolging te beslissen...

(Iets) anders dan bij Mulder is bij politietransactie's een OvJ 'de baas' en die bepaalt (mijns insziens) nog steeds hoe, wat, waar en waarom er vervolgd wordt...

Bij Mulderwetgeving ben je wel een zelfstandig orgaan, maar ook dan houdt een OvJ toezicht en kan die het beleid bepalen (art 3 Wet Mulder).

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

zijlvaart67 schreef:'De regels van het systeem?' :shock:

Dan wil ik graag lezen waar geregeld is dat een OvJ (of een gemandateerde) niet het recht heeft om later anders omtrent de strafvervolging te beslissen...
Zie art. 74 e.v. SR. De OvJ kan voorwaarden stellen ter voorkoming van strafvervolging. Als aan die voorwaarden wordt voldaan dan vervalt het recht tot strafvordering.

Transactiebesluit 1994 geeft de OA de bevoegdheid om namens de OvJ op te treden in de in het besluit genoemde gevallen.

Voor het intrekken van de voorwaarden als bedoeld in art. 74 SR is in de wet geen bevoegdheid verleend.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Feitelijk is het in mijn ogen vrij simpel. De agent heeft besloten tot een transactie, de chef aan het bureau wees hem even fijntjes op de HALT-procedure en de agent of de chef (HOvJ) besluit om de transactie om te zetten in een HALT.

Ik zie het probleem even niet.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

Ik eerlijk gezegd ook niet...

En zelfs als de prejustitiele afdoening (Halt) niet heeft gewerkt, kan weer (opnieuw) overgestapt worden naar het normale stafrecht.

Dit gebeurt allemaal dagelijks en levert geen enkel probleem op. :wink:

Gesloten