Gewicht van paard

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Jean TS
Infopolitie Gast

Gewicht van paard

Ongelezen bericht door Jean »

Hallo mensen,

Mijn vraagje gaat over het gewicht van een paard die op een trailer staat.

Een collega beweert dat de politie bij controlle een gewicht van 600 kg telt ( per paard) bij het lediggewicht van de trailer, als dit klopt dan is mijn gewicht te hoog en ben ik fout.
Maar ik weet dat mijn paard 501 kg weegt en ben dan ruim binnen de marge die het totaal gewicht mag zijn, weet iemand hier meer over?
Kan namelijk hier niets over vinden bij de site van de politie, rdw, anwb,vwo.

b.v.d Jean
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

een paard is lading. Als het dus relevant is om te weten hoeveel lading er vervoerd wordt dan wordt er gewoon gewogen. Je kunt natuurlijk wel inschatten op zo'n manier of het voertuig misschien is overbeladen door de schatten dat een paard 600 kg weegt. Staat er 1 paard in of 2 dan weet je wel of het interessant is om te gaan wegen of niet.

Ik heb eens een geval meegemaakt van een afgerolde boomstam van een bepaald type. Sindsdien weet ik dat 1 zo'n stam van een gemiddelde lengte zo'n 10.000 kg weegt.

Zie ik dus een vr.auto rijden met drie van die stammen, dan schat ik dat op 30.000 kg. Als blijkt dat hij maar 18.000 mag vervoeren is er voor mij in ieder geval een reden om te gaan wegen.
Ik denk dat je het in dat licht moet zien.
gelderblom
Stamgast
Brigadier
Roepnaam: Jan
Geslacht:
Leeftijd: 71

Ongelezen bericht door gelderblom »

Die 600 kg is alleen maar een schatting om in te schatten of het zin heeft om de aanhanwagen te laten wegen op een weegbrug of weegplaten.
De regelgeving daarover staat op http://www.om.nl en dan rechtsboven gaan zoeken in de site op "belading" en dan kom je vanzelf bij de richtlijnen.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Ik denk dat de politie nooit op die manier kan rekenen. Zoals Gelderblom aangeeft kan er slechts een schatting gemaakt worden van het gewicht van een lading om op basis daarvan een steekproef te nemen in het verkeer. Komt het op een procesverbaal aan, of komt dat ter discussie, dan zal voertuig en lading gewoon gewogen moeten worden.

Een paard als lading kan men niet standaard inschatten op een gemiddeld gewicht van 600 kg. Een gemiddeld trekpaard bijvoorbeeld weegt tussen 750 kg tot zelfs 1200 kg.

Overigens is er een rekenregel waarmee vrij simpel het gewicht van een paard is te bepalen: de methode van Carrol en Huntington. Deze gaat uit van de borstomvang op schofthoogte en de lengte van het paard van borstbeen tot het achterste punt van de achterhand in een rechte lijn.

De rekenregel is hier te vinden Wellicht handig voor opsporingsambtenaren
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Denk jij dat een agent de aanhangwagen ingaat om het dier te meten?
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

volgens mij is het voor vraagsteller duidelijk nu.
Gesloten