Auto met caravan toegestaan?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Vivianne TS
Infopolitie Gast

Auto met caravan toegestaan?

Ongelezen bericht door Vivianne »

Wij staan op het punt een caravan te kopen, maar het is niet duidelijk of de combinatie met onze auto toegestaan is.
We rijden in een VW Bora, ledig gewicht 1230 kg, hij mag geremd trekken max. 1300 kg. De caravan weegt leeg 1050 kg en mag max. beladen worden tot 1350 kg. We begrijpen wel dat we de caravan dus max. tot 1300 kg mogen beladen, maar mag deze combinatie uberhaupt de weg op?
En hoe zit het dan in het buitenland?
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Belangrijke vraag, wilt u gaan rijden met rijbewijs B of BE ?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Vivianne TS
Infopolitie Gast

We hebben beiden rijbewijs BE.
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Voor jullie geldt dan dat er een aanhanger achter jullie voertuig mag hebben die niet zwaarder is (lege massa + belading) dan dat jullie voertuig mag trekken.
In jullie geval is dat dus inderdaad tot die 1300 kg.
Dat is namelijk het maximale wat jullie Bora mag hebben.

Maar vanwaar die vraag of jullie wel of niet met zo'n combinatie de weg op mogen ???
Marjolijn TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Marjolijn »

Ik vermoed omdat de caravan zwaarder beladen mag worden dan de Bora mag trekken.
Maar het antwoord op de vraag blijft, ja, maar de caravan mag niet zwaarder beladen worden dan 1300 kg.
Vivianne TS
Infopolitie Gast

We hebben vanmiddag met het RDW gebeld met deze vraag en zij zeggen dat in geval de politie ons aan zou houden, zij gelijk een bekeuring zouden geven. Het werkelijke gewicht van de caravan op dat moment zou niet van belang zijn. Alleen de gegevens op het kenteken van auto en aanhanger zouden van belang zijn.

Wij vonden dit een onverwacht en vreemd antwoord. We kunnen ons echter niet goed voorstellen dat dit het geval zou zijn, daarom zijn we verder gaan zoeken naar antwoorden. Die blijken niet erg duidelijk op internet te vinden.
Volgens mij zijn er bij de grote caravankeuringen aan de snelweg altijd weegbruggen aanwezig om het gewicht van de caravan op dat moment te bepalen.
Vivianne TS
Infopolitie Gast

Sorry, niet de RDW, maar een dame bij het CBR gaf dit antwoord. Het RDW kon geen antwoord geven, maar stuurde ons door naar het CBR.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

En dit is wel het goede antwoord. Het gewicht is niet van belang, maar het gewicht van de aanhanger, vermeerderd met het laadvermogen.

Vreemd overigens dat men er bij de RDW geen antwoord op kon geven (u had bij het bandje toch niet op "1" gedrukt, want dan wordt je doorverwezen als keurmeester....:))
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Vivianne TS
Infopolitie Gast

Nu heb ik net mijn rijbewijs gehaald bij een erkende rijschool. De lesauto mocht 1500 kg geremd trekken, terwijl het ledig gewicht + laadvermogen van de aanhanger 2000 kg. bedroeg. Het werkelijke gewicht van de aanhanger was slechts 650 kg.
Hoe is het dan mogelijk dat er al jaren officiële rij-examens gedaan mogen worden met deze combinatie?

Ik zal bij het RDW wel net de klusjesman aan de telefoon gehad hebben. :)
CrashDuck TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door CrashDuck »

Bij de RDW werken mensen en mensen maken fouten.

Ik weet zeker dat de agenten op het forum het wel goed hebben, om de simpele reden dat ik de uitleg die hier gegeven werd ook al vele malen elders op dit forum gelezen heb en er nooit iemand geweest is die zei dat de uitleg niet klopte.

Tenzij al die agenten en niet-agenten het allemaal fout hebben en er echt helemaal niets van snappen, maar dat lijkt mij niet het geval.
rfo00457 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

Ik kan mij wat verwarring voorstellen door het antwoord van Frans.
Ik weet niet wat hij exact bedoelde, maar je combinatie mag gewoon rijden!

Zolang de aanhanger maar dus niet meer weegt, dan je auto mag trekken!

De combinatie van de rijschool mag dus ook!
®win
Lid
Geslacht:

Ongelezen bericht door ®win »

Afgezien van het juridische aspect of het mag of niet: Ik rijd zelf ook op vakanties met een caravan. Mijn auto weegt zo'n 1600 kg (1595kg kentekengewicht) met 140 pk en 202 Nm koppel; de caravan doet 1140 leeg en kan max 1400 kg zijn. Zodra de combinatie door de heuvels van de Eifel kruist, dan heb ik al behoorlijk last om de vaart erin te houden. Bovendien, hoe reageert de combinatie bij wind, bij hobbels, bij een onverwachte pendelbeweging? Dan heb ik liever een zwaarder trekkend voertuig dan de aanhanger....

Er is verschil tussen wat mag en wat verstandig is. Op caravantrekker.nl staat ook als richtlijn dat idealiter de caravan inclusief laadvermogen maximaal op zo'n 75 - 80 % van het gewicht van het trekkend voertuig moet zitten.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

En dat zijn de verstandigste woorden die ik gelezen heb...

Niet altijd de uiterste grens opzoeken, maar gewoon 'logisch nadenken'. :wink:

®win is een wijs man. :thumright:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

..::Frans::.. schreef:En dit is wel het goede antwoord. Het gewicht is niet van belang, maar het gewicht van de aanhanger, vermeerderd met het laadvermogen.

Vreemd overigens dat men er bij de RDW geen antwoord op kon geven (u had bij het bandje toch niet op "1" gedrukt, want dan wordt je doorverwezen als keurmeester....:))
bij rijbewijszaken is het papieren gewicht van belang, bij kentekenzaken de feitelijke gewichten. Zoals Frans het hier dus voorstelt is niet juist.
Er moet staan:
het gewicht van de aanhanger vermeerderd met de feitelijke lading. Oftewel het werkelijke gewicht.
Vivianne TS
Infopolitie Gast

Na nogmaals een rondje bellen naar CBR, RDW e.a. en alle reacties hierboven, lijkt het erop dat we toch wel mogen rijden.

We hebben inmiddels ook nog een andere oplossing bedacht. We laten het max. laadvermogen van de caravan op het kentekenbewijs verlagen tot 1300 kg. Dat blijkt vrij eenvoudig te kunnen en dan is alle onduidelijkheid meteen opgelost.

Bedankt voor al jullie enthousiaste reacties. En dat midden in de nacht.
Gesloten