Ik ben het geheel eens met bovenstaande, echter in geval van bekeuren (als ik agent zou zijn, of bevoegd tot aanzeggen van eenboete) kiezen voor de VEROORZAKER dus degene die links blijft rijden.Ellen schreef:Beide gedragingen op de snelweg zijn niet goed. Als de mogelijheid er is zou ik beide bestuurders staande houden en vragen naar de reden van hun gedraging.
Aangezien het echter zeer lastig is om 2 voertuigen tegelijkertijd (en die in deze situatie ook nog eens 2 rijstroken uit elkaar rijden) staande te houden zal ik toch een keuze moeten maken voor 1 van de 2.
Hier komt het dus al aan op je discretionaire bevoegheid wie van de 2 je MOGELIJK gaat bekeuren. De ander zul je toch in eerste beginsel moeten laen gaan.
Dat je op een later tijdstip wellicht via een kenteken iemand nog opbelt om uitleg te vragen... tja, dat is ook aan de individuele diender om te beslissen. Persoonlijk zou dat bij mij van de ernst van de situatie afhangen.
Maar waarschijnlijk levert het rechts inhalen op de bon meer op voor de staat..?