Rechts inhalen op vierbaansweg?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Hermen TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Hermen »

Ellen schreef:Beide gedragingen op de snelweg zijn niet goed. Als de mogelijheid er is zou ik beide bestuurders staande houden en vragen naar de reden van hun gedraging.
Aangezien het echter zeer lastig is om 2 voertuigen tegelijkertijd (en die in deze situatie ook nog eens 2 rijstroken uit elkaar rijden) staande te houden zal ik toch een keuze moeten maken voor 1 van de 2.

Hier komt het dus al aan op je discretionaire bevoegheid wie van de 2 je MOGELIJK gaat bekeuren. De ander zul je toch in eerste beginsel moeten laen gaan.
Dat je op een later tijdstip wellicht via een kenteken iemand nog opbelt om uitleg te vragen... tja, dat is ook aan de individuele diender om te beslissen. Persoonlijk zou dat bij mij van de ernst van de situatie afhangen.
Ik ben het geheel eens met bovenstaande, echter in geval van bekeuren (als ik agent zou zijn, of bevoegd tot aanzeggen van eenboete) kiezen voor de VEROORZAKER dus degene die links blijft rijden.

Maar waarschijnlijk levert het rechts inhalen op de bon meer op voor de staat..?
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Het interesseert een agent sowieso al niet of 'ie voor €300,- of voor €500,- bonnen uitschrijft op een dag... 8) Tenminste mij niet. De hoeveelheid bonnen is veel interessanter dan de bedragen... Het boeit me niet of ik iemand nou €95,- of €125,- lichter maak. Het gaat erom dat iemand gepakt wordt en dat 'ie een bon krijgt... Overigens is de hoogte van de bon (ook voor een burger) het minst interessante van de hele bekeuring...

En de genoemde overtredingen kosten allebei €95,- dus verschil zit er sowieso al niet in. Overigens zal het bekeuren heel erg afhankelijk zijn van de aangetroffen situatie.

Bekeur je de één omdat het een 'consequente linksrijder' is, of bekeur je de ander die gewoon het geduld niet heeft om te wachten totdat een ander naar rechts gaat?

En hiertussen liggen nog 10.000 gradatie's. Ik denk dat je terplaatse de afweging zal moeten maken, wie het meeste recht heeft op een bon...

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

heels008 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door heels008 »

zijlvaart67 schreef:
Bekeur je de één omdat het een 'consequente linksrijder' is, of bekeur je de ander die gewoon het geduld niet heeft om te wachten totdat een ander naar rechts gaat?
Dan zou ik als het toch niet uitmaakt de ene op kenteken doen en de ander even een gesprek mee voeren en bekeuren. :wink:
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Dat is vaak de meest eerlijke optie... Het enige nadeel van het bekeuren op kenteken is dan weer dat mensen wel een politieauto voorbij zien komen die niets doet, en dan later 'stiekum' toch een bon in de bus vinden...

Maar ja, je moet wat... :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

in sommige gevallen probeer ik ze te bellen of stuur ik het geeltje op.

ik geef toe, ook om te narren. dit alles dus vooral bij hufterig gedrag, dan is het wel zo netjes om het binnen zeer korte tijd te doen. na 6 weken een bon levert alleen maar meer irritatie op misschien. er zit altijd een kans in dat iemand er van leert als je het uitlegt..... je weet maar nooit
Wie rent, bekent!
Gesloten