Gosse schreef:Wat inderdaad interessant om te weten is de scheidslijn is tussen toebrengen van lichamelijk letstel / mishandeling en noodweer.
Stel dat TS haar belager sprayt met deo en deze raakt gewond. de feiten en omstandigheden blijven het zelfde. Nu sprayt TS haar belager met X-marker en ook hier raakt deze gewond.
Wat zou een OvJ doen? De redenering kan zijn dat het voorhanden hebben van het laatst genoemd goedje er op gericht zou kunnen zijn om haar belager af te weren.
Terwijl, een deo aangemerkt zou kunnen worden als een 'normaal' gebruiksvoorwerp. Natuurlijk wordt het gezien als wapen wanneer het gericht is tegen het menselijk lichaam.
En uiteraard is het hele verhaal afhankelijk van de feiten en omstandigheden.
Mits ik met mijn deo-busje sla valt deze volgens mij niet onder 1 der categorien van de WWM.
Er zijn bijzonder veel voorwerpen die in bepaalde omstandigheden gewoon als een wapen kunnen worden aangemerkt en dan dus vallen binnen categorie 4 sub 7.
Een honkbalknuppel is honkbalknuppel tenzij feiten en omstandigheden uitwijzen dat dit voorwerp wel eens met een andere bedoeling ergens aanwezig is.
Hetzelfde geldt voor alle andere voorwerpen waarmee je een ander letsel zou kunnen toe brengen.
Primair zijn al deze voorwerpen geen wapen maar wederom kunnen er feiten en omstandigheden aanwezig zijn die anders bepalen. Het is dan aan de politie om die feiten en omstandigheden naar voren te halen door de zaak tactisch aan te pakken. Dit is vrij simpel en ik denk dat iedere diender wel weet hoe dit toch naar voren gebracht kan worden. Het lijkt me echter niet verstandig om dit "recept" openlijk te bespreken dus daar waag ik me niet aan.
Mbt de deo:
Pak cat 4 sub 7 erbij:
7°.
Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel zijn bestemd dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieën vallen.
Primair is deo gewoon deo tenzij feiten en omstandigheden anders uitwijzen en zou niet de eerste keer zijn dat deo als een wapen uit de genoemde categorie wordt aangemerkt.
Bedankt allenmaal voor jullie reacties!
Ik ben wel wat wijzer geworden,maar ja zo'n zelfverdedigingscursus is hartstikke duur!.
En wat dacht je van zo'n busje blauwe spray van €43,!!
En het is wel allemaal makkelijk gezegd maar je moest een weten hoe het voelt om lastig gevallen of achter na gezeten te worden,en wat doe je dan??(je kleine busje blauwe spray in je grote tas zoeken voordat je m hebt is het waarschijnlijk al te laat)en WAT HELPT T??Hij word blauw,Nou dan schrikt ie zeg.....?!
Nogmaal bedankt en ik ga dr eens goed over nadenken.
Grtjs ik
Een bange vrouw schreef:Bedankt allenmaal voor jullie reacties!
Ik ben wel wat wijzer geworden,maar ja zo'n zelfverdedigingscursus is hartstikke duur!.
En wat dacht je van zo'n busje blauwe spray van €43,!!
En het is wel allemaal makkelijk gezegd maar je moest een weten hoe het voelt om lastig gevallen of achter na gezeten te worden,en wat doe je dan??(je kleine busje blauwe spray in je grote tas zoeken voordat je m hebt is het waarschijnlijk al te laat)en WAT HELPT T??Hij word blauw,Nou dan schrikt ie zeg.....?!
Nogmaal bedankt en ik ga dr eens goed over nadenken.
Grtjs ik
U vergeet even dat je eigen wapen ook tegen je gebruikt kan worden. Een wapen heeft daarnaast pas nut als het gebruikt wordt door iemand die in het gebruik van dat wapen is geoefend.
Stel u voor wat er zou gebeuren als uw belager de paralyser in handen krijgt. Binnen de kortste keren ligt u hulpeloos op de grond en kan hij doen wat hij wil.
Vind deo nml een super ondeugdelijk object om iemand letstel toe te brengen, mits ik er natuurlijk niet mee sla.
Ga voor de spiegel staan, pak een spuitbus deo en spuit de helft van die fles in je gezicht. Het effect is nog wat beter als je ook je mond openhoudt.
Dit heeft een bijzonder nadelig effect voor je gezondheid en de kans op een infectie of beschadiging aan je luchtwegen en longen is ook aanwezig.
Een redelijke hoeveelheid op je netvlies is ook geen aanrader.
Een uitspraak heb ik niet direct voorhanden maar ik kan mij wel herinneren dat er een zaak is geweest waarbij men haarlak had gebruikt.
Het lijkt mij dus niet dat het een ondeugdelijk middel te noemen is.
Kijk bijvoorbeeld naar onze pepperspray. Bij normaal gebruik zou dit ook een absoluut ondeugdelijk middel zijn maar je kan er bij misbruik iemand behoorlijk mee mishandelen. (maar dit is natuurlijk ondervangen door deze middelen te noemen in de wet)
Ellen schreef: Kijk bijvoorbeeld naar onze pepperspray. Bij normaal gebruik zou dit ook een absoluut ondeugdelijk middel zijn maar je kan er bij misbruik iemand behoorlijk mee mishandelen. (maar dit is natuurlijk ondervangen door deze middelen te noemen in de wet)
Je zegt het zelf al voor pepperspray is e.e.a. reeds in de wet geregeld.
Ben het eens met het gegeven dat alles valt en staat met feiten en omstandigheden. Maar dan nog lijkt deo mij niet onder de WWM te vallen. Ik heb aan het bureau waar ik werkzaam ben al aardig veel WWM verbalen opgemaakt en gezien. Ik kan mij niet herinneren dat er ooit iemand is veroordeeld voor overtreding van de WWM in geval van een deo-bus. Dus e.e.a. lijkt mij nog steeds een interessante en leerzame discussie.
Maar goed zie er graag een gerechtelijke uitspraak of jurispudentie van.
Van die deo zou ik niet weten of daar uitspraken over gedaan zijn.
Maar dan nog lijkt deo mij niet onder de WWM te vallen.
Een tafelpoot ook niet tenzij feiten en omstandigheden anders bepalen.
Met deo kan je iemand best letsel bezorgen. Als dit gebeurt op een moment dat men dit als wapen heeft gebruikt dan durf ik het best aan om dan een PV op te maken.
Anonymous schreef:Ja mee eens. En wat doe je als de aanvaller je al vast heeft? Paralizer gebruiken?
Volgens mij ga je dan zelf ook mee knockout?
Nee, alleen als je de electroden aanraakt of de plek van het lichaam tussen de twee electroden wanneer deze op het lichaam wordt gedrukt. Met andere woorden je kan iemand gewoon aanraken als je hem met dat apparaat bewerkt om het maar even grof te zeggen.
Ik heb me laten taseren dus ik weet hoe het is. Niet leuk kan ik je zeggen.
deo met of zonder alcohol?
scheelt een branderig gevoel (nee geen soa)
niemand hier heeft ooit verbaal opgemaakt mbt een bus deo als wapen. Zodoende blijft het voor ons allemaal gissen en denken we allemaal gelijk te hebben. Hier komen we niet uit totdat we het in de praktijk tegenkomen, of iemand heeft zin om het uit te lopen bij het OM. Ik voel me niet geroepen.
Nog even over zelfverdediginscursussen enz....leuk en aardig, maar je moet toch jarenlang trainen voordat je effectief je vaardigheden toe kunt passen. Leuk verhaal over knietjes en dergelijke, maar als ik als grote boze man het op je heb voorzien hou ik daar rekening mee (lijkt me, heb geen ervaring) en ik win het van je. Kan je nog zovee lgeld ineen cursus hebben gestoken.
Keihard gillen dat je wordt verkracht, dat er brand is enz enz en hopen dat er mensen zoals wij hier in de buurt zijn heeft de meeste kans van slagen. Helaas zal niet iedereen hetzelfde reageren.
Verder, hoe belachelijk het ook is, moet je vermijden dat je alleen bent in de late uurtjes, niet alleen naar huis fietsen na het stappen enz enz. Treurig maar waar. Het is niet te voorkomen, maar de kans kleiner maken is de moeite waard.
The Scorpion schreef:deo met of zonder alcohol?
scheelt een branderig gevoel (nee geen soa)
niemand hier heeft ooit verbaal opgemaakt mbt een bus deo als wapen. Zodoende blijft het voor ons allemaal gissen en denken we allemaal gelijk te hebben. Hier komen we niet uit totdat we het in de praktijk tegenkomen, of iemand heeft zin om het uit te lopen bij het OM. Ik voel me niet geroepen.
Nog even over zelfverdediginscursussen enz....leuk en aardig, maar je moet toch jarenlang trainen voordat je effectief je vaardigheden toe kunt passen. Leuk verhaal over knietjes en dergelijke, maar als ik als grote boze man het op je heb voorzien hou ik daar rekening mee (lijkt me, heb geen ervaring) en ik win het van je. Kan je nog zovee lgeld ineen cursus hebben gestoken.
Keihard gillen dat je wordt verkracht, dat er brand is enz enz en hopen dat er mensen zoals wij hier in de buurt zijn heeft de meeste kans van slagen. Helaas zal niet iedereen hetzelfde reageren.
Verder, hoe belachelijk het ook is, moet je vermijden dat je alleen bent in de late uurtjes, niet alleen naar huis fietsen na het stappen enz enz. Treurig maar waar. Het is niet te voorkomen, maar de kans kleiner maken is de moeite waard.
Ik ga binnenkort beginnen met Krav Maga. Geloof me ik heb daar kleine vrouwen gezien die behoorlijk goed uit de voeten kunnen. De cursus duurt in eerste opzet 4 maanden. Daarna kun je verder indien je dit wilt. De techniek is zeer makkelijk aan te leren omdat deze gebaseerd is op de natuurlijke reflex van het lichaam. Erg gaaf, leuk en zeer makkelijk tegen grote boze mannen.
Kale schreef:Erg gaaf, leuk en zeer makkelijk tegen grote boze mannen.
je vergeet: kale
maar die kleine vrouwen, waren die pas 4 maanden bezig of langer? het gaat er bij mij niet in dat iemand in zo'n korte tijd ineens de baas is over een grote boze kale man die ook een beetje uit de voeten kan op fysiek gebied, en daarbij van te voren weet wat er gaat gebeuren. De eerste seconden heb je al gewonnen dus.
Klopt, indien zo iemand ook handig is in een verdediging sport gaat het een keer ophouden. Maar inderdaad deze dames zijn nog niet zo lang bezig. Je leert inderdaad om eerst naar het kruis, ogen, knieen, en andere zeer makkelijk te raken lichaamsdelen te trappen of te slaan. Ik heb een proefles gedraaid en ik kan mij na een les al uit een headlock krijgen. Het is echt zeer makkelijk aan te leren. Ze trainen ook zeer veel in paniek situaties. Doen je echt pijn en wurgen dus bv ook best wel hard. Zo leer je om de situatie te herkennen en in het echt houdt men ook geen rekening met je.
Ik maak geen reklame maar voor de liefhebbers: http://www.sportschoolhsw.nl/
Dit is de school.