laster? wat moet ik doen?
Moderator: Moderatorteam
-
Claudiaa TS
- Infopolitie Gast
laster? wat moet ik doen?
Beste Lezers, lieve kenners..
Vandaag schrok ik me rot. Ik heb een sollicitatie lopen bij een assurantiebedrijf. Integriteit is dus van levensbelang. Het betreft een mooie uitdagende functie, echt mijn gouden kans, en ik was enthousiast en vertelde mijn omgeving dat ik in de race was. Heb twee oud-collega's als referent laten optreden en mijn huidige werkgever geinformeerd.
Vandaag (ik was in afwachting van mij DERDE gesprek) werd ik gebeld door mijn contactpersoon voor die droombaan. Hij had een anoniem mailtje (binnengekomen op de algemene mailbox van het bedrijf) vanaf een Hotmail-account gekregen. Een waarschuwing dat ik onbetrouwbaar was, dat ik een "oud werknemer" was en dat door mijn nalaten 30.000 euro schade is ontstaan. Ik geloofde mijn oren niet en heb al mijn oude werkgevers opgebeld of er niet toevallig (ondenkbaar maar toch) een claim binnengekomen zou zijn. Dit was niet het geval, ik stond goed te boek. U begrijpt dat dit gevolgen kan hebben voor mijn carriere in de financiele dienstverlening. Ik wil actie. Maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Ik heb een goede staat van dienst en ik wil dit niet kwijt.
Wie kan me helpen want ik ben echt ten einde raad.
Vandaag schrok ik me rot. Ik heb een sollicitatie lopen bij een assurantiebedrijf. Integriteit is dus van levensbelang. Het betreft een mooie uitdagende functie, echt mijn gouden kans, en ik was enthousiast en vertelde mijn omgeving dat ik in de race was. Heb twee oud-collega's als referent laten optreden en mijn huidige werkgever geinformeerd.
Vandaag (ik was in afwachting van mij DERDE gesprek) werd ik gebeld door mijn contactpersoon voor die droombaan. Hij had een anoniem mailtje (binnengekomen op de algemene mailbox van het bedrijf) vanaf een Hotmail-account gekregen. Een waarschuwing dat ik onbetrouwbaar was, dat ik een "oud werknemer" was en dat door mijn nalaten 30.000 euro schade is ontstaan. Ik geloofde mijn oren niet en heb al mijn oude werkgevers opgebeld of er niet toevallig (ondenkbaar maar toch) een claim binnengekomen zou zijn. Dit was niet het geval, ik stond goed te boek. U begrijpt dat dit gevolgen kan hebben voor mijn carriere in de financiele dienstverlening. Ik wil actie. Maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Ik heb een goede staat van dienst en ik wil dit niet kwijt.
Wie kan me helpen want ik ben echt ten einde raad.
-
Claudiaa TS
- Infopolitie Gast
Anoniem of niet, ik heb wel een etiket op me zitten terwijl ik nog niet in dienst ben.. Zou u mij uw bezittingen en geld toevertrouwen als ik ook maar de de suggestie aan mijn adres heb gehad schade aan te richten voor 30.000? Denk het niet, en daarom stellen financiele instellingen hoge eisen, logisch ook... Stel dat ik bij dat bedrijf niet aangenomen word, op straat sta, en tijdelijk geen baan heb? Dan moet ik bij een eventuele nieuwe werkgever uitleggen dat ik tijdelijk werkeloos was door een mislukte sollicitatie omdat een "grapjurk" mij beschuldigde van 30.000 schade...
Laster schijnt een niet zo concreet concept te zijn.. volgens mij word dit lastig maar ik wil het me niet laten gebeuren..
Laster schijnt een niet zo concreet concept te zijn.. volgens mij word dit lastig maar ik wil het me niet laten gebeuren..
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
-
claudia TS
- Infopolitie Gast
Het punt is dat de account via hotmail aangemaakt is. Dus dan is het lastig. Ik heb al een mailtje naar de Hotmail-medewerkers gedaan in de hoop dat zij me in ieder geval kunnen vertellen hoe het werkt.
En het "mooiste?" ik ben de enige in de race voor die baan. Maar als ik "spontaan" als een ongeleid projectiel word bestempeld in mijn sollicitatieprocedure, dan weet ik het niet.
Wat doet de politie? ik ga morgen aangifte doen en wil geen valse / niet realistische verwachtingen hebben.
Succeskans?
En het "mooiste?" ik ben de enige in de race voor die baan. Maar als ik "spontaan" als een ongeleid projectiel word bestempeld in mijn sollicitatieprocedure, dan weet ik het niet.
Wat doet de politie? ik ga morgen aangifte doen en wil geen valse / niet realistische verwachtingen hebben.
Succeskans?
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
-
claudia TS
- Infopolitie Gast
Headers? Wat bedoel je?
Ik heb het mailtje doorgekregen van het bedrijf waar ik in sollicitatieprocedure zit, dus ik weet het adres, en de naam. Maar die naam zegt me niks, en die heb ik inmiddels bij oud werkgevers gecheckt, maar geen succes... het kan toch niet zo zijn dat dit zomaar mag gebeuren? Wat doet de politie inhoudelijk met mijn aangifte morgen?
Ik heb het mailtje doorgekregen van het bedrijf waar ik in sollicitatieprocedure zit, dus ik weet het adres, en de naam. Maar die naam zegt me niks, en die heb ik inmiddels bij oud werkgevers gecheckt, maar geen succes... het kan toch niet zo zijn dat dit zomaar mag gebeuren? Wat doet de politie inhoudelijk met mijn aangifte morgen?
Het bedrijf heeft het originele mailtje ontvangen. Als ze rechtsklikken op de titel kunnen ze kiezen voor eigenschappen. De info die dan komt kan waardevol zijn voor het achterhalen van degene, die het bericht verstuurd heeft.
Maar zowiezo: een mailtje van een hotmail-account neem ik met meer korrels zout dan een mail via een account met meer waarde.
Maar zowiezo: een mailtje van een hotmail-account neem ik met meer korrels zout dan een mail via een account met meer waarde.
-
claudia TS
- Infopolitie Gast
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
OPnemen en vervolgens niks. Geloof mij Claudia je kan je de tijd en moeite besparen. We izjn verplicht je aangifte op te nemen maar qua strafbare feiten en aanknopingspunten is er onvoldoende voor het verder in behandeling nemen. Ik gok dat het dezelfde dag nog een sepot wordt.claudia schreef:Wat doet de politie inhoudelijk met mijn aangifte morgen?
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Waarschijnlijk weinig aangezien er bijzonder weinig aanknopingspunten zijn voor een onderzoek en de ernst van het feit (gemeten naar het effect op de maatschappij en niet u persoonlijk) maar zeer beperkt is. Voor dit feit zijn geen bijzondere opsporingsmethoden toepasbaar of toegestaan en de meeste bureau's zullen aanmerkelijk ernstiger zaken op de plank hebben liggen.claudia schreef:Wat doet de politie inhoudelijk met mijn aangifte morgen?
Dit is waarschijnlijk niet wat u wilt horen maar helaas de realiteit.
Ten overvloede:
Een hotmail account kan overal ter wereld geoopend worden. Voor het openen van het account ben je niet verplicht je juiste personalia en woonadres op te geven (nog afgezien van het feit dat dit voor MSN (de aanbieder van Hotmail) dit ook niet te controleren is.
Dus tenzij de aanmaker van het account zo dom is geweest om zijn naam en adres bij de aanmelding te vermelden (die gegeven kunnen daarnaast ook nog eens vals zijn) zal er bijzonder weinig nog getraceerd kunnen worden.
-
claudia TS
- Infopolitie Gast
claudia
Ik ben gisteren bij de politie geweest, aangifte doen. De aangifte schijnt geen aangifte te heten, maar een KLACHT. Dat schijnt zo te zijn met laster en smaad.
De aangifte mag dan niet opgenomen worden door iemand anders dan een hulp-officier.. Wisten jullie dit?
Desbetreffende agent (brigadier?) vertelde me dat hij dus de klacht niet mag opnemen omdat er dan dezelfde dag een sepot volgt.
Daarnaast zeiden zij dat ze wel wat methoden hebben om het na te gaan..
Is dit een zoethoudertje of positief?
Want julie ervaringen waren anders.
De aangifte mag dan niet opgenomen worden door iemand anders dan een hulp-officier.. Wisten jullie dit?
Desbetreffende agent (brigadier?) vertelde me dat hij dus de klacht niet mag opnemen omdat er dan dezelfde dag een sepot volgt.
-
Gosse TS
- Infopolitie Gast
Ik denk dat er toch voordat de politie iets kan / mag gaan doen een klacht moet zijn. Deze wordt niet opgenomen, dus wordt het lastig.
Misschien is het verstandig dat u contact houdt met het bedrijf waar u heeft gesolliciteerd en een aanvullend gesprek aan gaat, waarin u aangeeft, dat u deze kwestie zeer vervelend vind en er alles aan doet om uw goede naam cq smetteloze reputatie te zuiveren. Geef aan dat u geprobeerd heeft om een klacht in te dienen bij de politie.
Uw zou kunnen vragen of u inzage mag hebben in de anoniem verzonden e-mail. Misschien dat u uit de schrijfstijl van de e-mail iets op kunt maken. Verder is het denk ik raadzaam dat u nagaat aan wie u heeft verteld dat u bij dit bedrijf gaat solliciteren, of heeft gesolliciteerd, en dan bedenkt wie er evt. belang bij zou kunnen hebben om u schade te berokkenen. Hebben er zich incidenten / conflicten voorgedaan met collega's? Dit zijn mischien nog een paar handvatten.
Misschien is het verstandig dat u contact houdt met het bedrijf waar u heeft gesolliciteerd en een aanvullend gesprek aan gaat, waarin u aangeeft, dat u deze kwestie zeer vervelend vind en er alles aan doet om uw goede naam cq smetteloze reputatie te zuiveren. Geef aan dat u geprobeerd heeft om een klacht in te dienen bij de politie.
Uw zou kunnen vragen of u inzage mag hebben in de anoniem verzonden e-mail. Misschien dat u uit de schrijfstijl van de e-mail iets op kunt maken. Verder is het denk ik raadzaam dat u nagaat aan wie u heeft verteld dat u bij dit bedrijf gaat solliciteren, of heeft gesolliciteerd, en dan bedenkt wie er evt. belang bij zou kunnen hebben om u schade te berokkenen. Hebben er zich incidenten / conflicten voorgedaan met collega's? Dit zijn mischien nog een paar handvatten.
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
Re: claudia
ben jij wel serieus met je topic?claudia schreef:Ik ben gisteren bij de politie geweest, aangifte doen. De aangifte schijnt geen aangifte te heten, maar een KLACHT. Dat schijnt zo te zijn met laster en smaad.
advies vragen: negeren
of we wel weten wat klachtE is
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Natuurlijk weten we (toch.....) dat smaad cq belediging een klachtdelict is alleen dat was niet uw vraag.
Uiteraard zijn er onderzoeksmogelijkheden. De vraag is alleen of die concreet iets opleveren.
Misschien heeft u mazzel dat het een bureau betreft waar men bijzonder weinig te doen heeft en men daarom bereid is in deze zaak tijd te stoppen.
Ik neem aan dat er met u een afspraak is gemaakt om de klacht op te nemen.
Uiteraard zijn er onderzoeksmogelijkheden. De vraag is alleen of die concreet iets opleveren.
Misschien heeft u mazzel dat het een bureau betreft waar men bijzonder weinig te doen heeft en men daarom bereid is in deze zaak tijd te stoppen.
Ik neem aan dat er met u een afspraak is gemaakt om de klacht op te nemen.
Stay safe out there.