Rechts inhalen op vierbaansweg?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

en terecht
Wie rent, bekent!
heels008 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door heels008 »

Dus daar zou het keep your lane effect misschien meer van toepassing zijn?
Ik rij ook namelijk regelmatig over de A12 en ik maak een de beweging van de meest rechter naar de meest linker rijstrook en dan na de wagen die ik in haal weer terug naar de meest rechter in een vloeiende beweging in 1 keer, dit zou dan voor een agent in dienst opvallen door de abnormale gedraging.
Is deze beweging strafbaar, of is tripleren wat anders?

Ps. is het niet zo dat de snelheidsschommelingen in de rechterbanen zo groot zijn dat het veiliger is om soms rechts te passeren?
Vooral de leasebakrijders die om plus minus 16:00 uur vrijgelaten worden uit hun kantoren zijn net opgefokte waanzinigen.
Laatst gewijzigd door heels008 op 10 aug 2005, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent

1 strook per keur geniet de voorkeur, zal ik maar zeggen :wink:
ik weet niet hoeveel stroken je hebt op de plek die jij bedoelt,m aar als je van rijstrook 3 of 4 ineens naar 1 gaat zit er ene risico in dat je nooit het aanstormende verkeer op strook 1 (dichtsbij de middengeleiding) in het snotje kan hebben.
Wie rent, bekent!
heels008 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door heels008 »

The Scorpion schreef:1 strook per keur geniet de voorkeur, zal ik maar zeggen :wink:
ik weet niet hoeveel stroken je hebt op de plek die jij bedoelt,m aar als je van rijstrook 3 of 4 ineens naar 1 gaat zit er ene risico in dat je nooit het aanstormende verkeer op strook 1 (dichtsbij de middengeleiding) in het snotje kan hebben.
A12 met 4 rijstroken, nee en niet als het mijn leven in gevaar zou kunnen brengen, ik rij namelijk al 14 jaar motor (met 1 goede glijder na 120.000 km)en wil dit nog mijn hele leven blijven doen.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent

tja je moet het zelf maar inschatten, maar er zit gewoon een kans in dat je een laagvlieger op de meest linkerbaan over het hoofd ziet, of domweg niet aan kan zien komen. En een tweede klapper geniet niet de voorkeur dacht ik zo....

daarbij komt dat het al storend wordt ervaren door andere weggebruikers, het ineens oversteken van de hele baan.
Wie rent, bekent!
Buiten Veste TS
Infopolitie Gast

Van baan veranderen d.m.v. een vloeiende beweging

Ongelezen bericht door Buiten Veste »

Toen ik vorig jaar deelnam aan een opfriscursus Rijvaardigheid 55+ werd
ik lelijk op de vingers getikt door de desbetreffende instructeur bij het
d.m.v. één vloeiende beweging veranderen van baan(rijstrook) 1 naar 3.
Het moet baan voor baan gebeuren, met onderbreking van het
richtingaangeven.
Ben wel benieuwd hoe de politie hierop reageert!!

Groet, Buiten Veste
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Op je autorrijlessen leer je ook om te kijken over je rechterschouder, daarna in je binnenspiegel, over je rechterschouder om daarna richting aan te geven. Iedereen die een week zijn rijbewijs heeft doet hetzelfde, maar in 1 vloeiende beweging.....en ik denk ook niet dat daar iets mis mee is. Zolang u maar ziet wat er gebeurt (dus ook van de 1e naar de 3e rijbaan)

Ik denk ook dat we, als we allemaal opnieuw ons rijbewijs zouden moeten halen we allemaal dit soort commentaar zouden krijgen. Niks mis mee, maar de instructeurs beseffen waarschijnlijk zelf nie tdat een ervaren rijder meer ziet in 1 oogopslag vloeiend, dan een leerling in 5x kijken ooit zal zien.....

BTW, mooie actie, zo'n 55+ opfriscursus !!!
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Pommel TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Pommel »

..::Frans::.. schreef:
Ik denk ook dat we, als we allemaal opnieuw ons rijbewijs zouden moeten halen we allemaal dit soort commentaar zouden krijgen. Niks mis mee, maar de instructeurs beseffen waarschijnlijk zelf nie tdat een ervaren rijder meer ziet in 1 oogopslag vloeiend, dan een leerling in 5x kijken ooit zal zien.....

Ik werk bij een bedrijf dat al zijn medewerkers verplicht c.q. de kans geeft periodiek een rijstijltest te volgen. Zelf heb ik hem net gehad, en het is inderdaad heel nuttig, al had ik er iets meer van verwacht.

Waar ik wel van schrok, maar nu dwaal ik af van het onderwerp in deze draad, is dat veel van mijn collega's te horen hadden gekeken dat ze erg slecht vooruit keken en anticipeerden. Maar waar ik nog meer van schrok is dat veel van hen die kritiek als "ach, het zal wel" terzijde leken te schuiven. Aan de andere kant moet ik ook zeggen dat ik er weer niet van schrok, omdat er nou eenmaal erg slecht gekeken wordt in het verkeer.

Ja, zelf kreeg ik ook kritiek natuurlijk :D Het voornaamste kritiekpunt was dat ik bezig was met "motorrijden in een auto". Wat op zich niet verbazingwekkend is omdat ik de meeste kilometers op de motor afleg. Ik probeer nu, naar aanleiding van de kritiek, toch wel wat zuiniger te rijden, en de auto meer als auto te bedienen.

Samenvattend, ik ben het helemaal met Frans eens. Een periodieke rijtest / opfriscursus zou voor iedereen heel goed zijn volgens mij. Desnoods een zelfde soort premiekortingsregeling als geldt voor VRO's en soortgelijke cursussen.
Pommel TS
Infopolitie Gast

Re: Rechts inhalen op vierbaansweg?

Vraagje schreef: Ik moet toegeven dat ik meestal gewoon op de rechterbaan blijf rijden en rechts passeer. Er zit namelijk een "veiligheidsmarge" van een extra lege baan tussen de twee auto's. Maar ben ik hiermee nu in overtreding of niet?

Alvast bedankt!
Ik ken het probleem (wie niet :( ) en ik moet eerlijk toegeven dat ik ook niet altijd de moeite neem om links in te halen in zo'n geval. Voor mij als motorrijder geldt wel dat ik ervan uitga dat zo'n automobilist ineens zomaar naar rechts zou kunnen gaan zonder iets te zien. Ik ga er dus alleen rechts voorbij wanneer de rijstrook voor mij vrij is en ik ook zijwaartse vluchtmogelijkheden heb.

Ik realiseer me overigens dat ik daarmee een bekeuring riskeer. En die accepteer ik dan natuurlijk ook, want het is gewoon "luiheid" om niet naar links te gaan (met uitzondering van de situatie dat ik op de eerst of tweede baan "opgesloten" zou kunnen raken, want dan kies ik bewust voor mijn veiligheid en ruimte blijven houden voor mezelf).
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

..::Frans::.. schreef:Op je autorrijlessen leer je ook om te kijken over je rechterschouder, daarna in je binnenspiegel, over je rechterschouder om daarna richting aan te geven.
Vind ik eerlijk gezegd (zacht uitgedrukt) een beetje erg vreemde volgorde............. :?
Enne, Frans wanneer 'moet' jij weer? :wink: :P
Pommel TS
Infopolitie Gast

Dusty schreef:
..::Frans::.. schreef:Op je autorrijlessen leer je ook om te kijken over je rechterschouder, daarna in je binnenspiegel, over je rechterschouder om daarna richting aan te geven.
Vind ik eerlijk gezegd (zacht uitgedrukt) een beetje erg vreemde volgorde............. :?
Is ook niet zo, maar de bedoeling van Frans was toch duidelijk?
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Op zich niet vreemd ook dat het bij rijlessen baan voor baan gebeurd.
Als je iemand met 0,0 rij-ervaring al gelijk leert om gelijk 3 rijstroken in één vloeiende beweging leert "opschuiven" zonder dat hij nog enig inzicht heeft dan maak je mogelijk al op voorhand een brokkenpiloot van zo iemand.
Persoonlijk vind ik het ook niet hindelijk als het geleidelijk gebeurd.
Wat ik wel hindelijk vind, zijn die gasten die van bv. de invoegstrook komen en die dan proberen bijna haaks over de rijbaan, zo snel mogelijk, zich overal tussenwurmend, proberen zo asociaal mogelijk naar de meest linker rijstrook gaan.
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Pommel schreef:Is ook niet zo, maar de bedoeling van Frans was toch duidelijk?
Maak je vooral niet ongerust. 8)
Frans kent mij langer dan vandaag, kent mijn achtergrond en weet al bij voorbaat als hij dit soort (kromme) dingen schrijft hij een reactie kán verwachten.............. :P
Pommel TS
Infopolitie Gast

rai schreef: Wat ik wel hindelijk vind, zijn die gasten die van bv. de invoegstrook komen en die dan proberen bijna haaks over de rijbaan, zo snel mogelijk, zich overal tussenwurmend, proberen zo asociaal mogelijk naar de meest linker rijstrook gaan.
Ach, ze zijn in het algemeen wel consequent, want bij het uitvoegen halen ze het trucje in precies de omgekeerde volgorde uit :lol:
berijder TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door berijder »

wat mij tegen de borst aan stuit, is dat het dus gevaarlijker is om op die a12 tussen utrecht en gouda 4 banen op te schuiven naar links (als je dus op zondagavond rond 20 uur of later helemaal rechts rijdt), dan iemand rechts inhalen die op baan #2 van links rijdt.

1 2 3 4

| * | |

| | | *

toch?
Gesloten