Geachte Meneer/Mevrouw
Mijn vrag namelijk gaat het om volgende:
IK heb duitse rijbewij(EU-model) die is in nov. 2000 geregistreerd bij RDW tot 24.10.2004. vanaf datum van afgifte(24.10.1994). Omdat de art.109 van WVWvan1994 IS VERVALEN , en art.108 onder h duidelijk staat dat de art107 is niet van topassing op bestuurders van enz. mag ik verder gewon met mijn duitse rijbewijs rijden??
Alstublift een erlijke aantwoord!
Met vriendelijke Groeten
Naser Abdi
Gewon verder
Moderator: Moderatorteam
-
Haaglanden TS
- Infopolitie Gast
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Persoonlijk zou ik het bij het CBR proberen.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Omwisseling van buitenlandse rijbewijzen geschiedt, in eerste aanleg, bij de gemeente waar men woonachtig is. Bij buitenlandse rijbewijzen zorgt de gemeente ervoor dat het eea door de Dienst Wegverkeer wordt afgehandeld. Zij beslissen over de omwisseling van buitenlandse rijbewijzen.
Maar nog los daarvan, denk ik dat meneer enorm veel geluk heeft. Als ik het verhaal van de vrager zo belees, beschikt die over een 'modern' EG rijbewijs, dus een duits rijbewijs met een tijdelijke geldigheid (in tegenstelling tot de oude duitse rijbewijzen).
En mocht dit een verlopen duits rijbewijs betreffen, dan was omwisseling niet meer zomaar aan de orde, als het rijbewijs niet in Nederland was geregistreerd. De enige overgebleven optie was dan om in Nederland normaal rijexamen te doen...
Dankzij de (verlopen) registratie in Nederland behoort een aanvraag nog wel tot de mogelijkheden, met een 'verklaring van geschiktheid' (Reglement Rijbewijzen)...
Maar het rijden in Nederland met een duits rijbewijs, wordt (bij een ongeldig/verlopen duits rijbewijs) nu afgehandeld als het rijden zonder rijbewijs....
art 108 WVW (uitzonderingen rijbewijsplicht)
Maar nog los daarvan, denk ik dat meneer enorm veel geluk heeft. Als ik het verhaal van de vrager zo belees, beschikt die over een 'modern' EG rijbewijs, dus een duits rijbewijs met een tijdelijke geldigheid (in tegenstelling tot de oude duitse rijbewijzen).
En mocht dit een verlopen duits rijbewijs betreffen, dan was omwisseling niet meer zomaar aan de orde, als het rijbewijs niet in Nederland was geregistreerd. De enige overgebleven optie was dan om in Nederland normaal rijexamen te doen...
Dankzij de (verlopen) registratie in Nederland behoort een aanvraag nog wel tot de mogelijkheden, met een 'verklaring van geschiktheid' (Reglement Rijbewijzen)...
Maar het rijden in Nederland met een duits rijbewijs, wordt (bij een ongeldig/verlopen duits rijbewijs) nu afgehandeld als het rijden zonder rijbewijs....
art 108 WVW (uitzonderingen rijbewijsplicht)
Art 107 WVW is niet van toepassing op
h) motorrijtuigen, indien die bestuurders in Nederland woonachtig zijn en aan hen door het daartoe bevoegde gezag in een andere Lid-Staat van de Europese Gemeenschappen of in een andere Staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, een rijbewijs is afgegeven dat geldig is voor het besturen van een motorrijtuig als waarmee wordt gereden, gedurende de periode die is gelegen tussen de datum van vestiging van die bestuurders in Nederland en de datum waarop sedert de datum van afgifte van dat rijbewijs tien jaren zijn verstreken dan wel, indien die periode korter is dan een jaar, gedurende een jaar vanaf het moment van vestiging van die bestuurders in Nederland.
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59