Rechts inhalen op vierbaansweg?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Vraagje TS
Infopolitie Gast

Rechts inhalen op vierbaansweg?

Ongelezen bericht door Vraagje »

Op de A12 richting Den Haag komt het buiten de spits regelmatig voor dat iemand op de derde of zelfs meest linker rijbaan rijdt, terwijl de overige rijbanen leeg zijn.
Wanneer ik op de meest rechtse rijbaan rij, en mijn snelheid hoger is dan die van de andere auto, moet ik dan alle banen naar links om in te halen? Of is het, wanneer er een of meerdere tussenliggende banen leeg zijn, toegestaan om rechts in te halen?

Ik moet toegeven dat ik meestal gewoon op de rechterbaan blijf rijden en rechts passeer. Er zit namelijk een "veiligheidsmarge" van een extra lege baan tussen de twee auto's. Maar ben ik hiermee nu in overtreding of niet?

Alvast bedankt!
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Ja, officieel bent u op deze wijze gewoon in overtreding.
Wettelijk gezien dient u dus inderdaad gewoon helemaal naar links te gaan om in te halen of uw snelheid te laten afzakken naar de snelheid die degene links voor u rijdt.

De enige geldige reden om rechts in te halen is als de rijbanen worden gescheiden door een blokmarkering of bij een file.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

rai schreef:Ja, officieel bent u op deze wijze gewoon in overtreding.
Wettelijk gezien dient u dus inderdaad gewoon helemaal naar links te gaan om in te halen of uw snelheid te laten afzakken naar de snelheid die degene links voor u rijdt.
Bedankt voor uw antwoord. Duidelijk.

Overigens voor de duidelijkheid; ik stel mijn cruise control altijd in op de door de GPS aangegeven snelheid (mijn snelheidsmeter wijkt bij 120 km/u bij na 10 km/u naar boven af). Ik haal dus niet met te hoge snelheid in. Maar het is mij duidelijk; voortaan een zwieper naar links en dan weer naar rechts.
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Toegegeven, het is voor mij een van de meest hinderlijke vormen van onaangepast verkeersgedrag. Op de A4 met vijf rijstroken worden vaak de drie linker rijstroken druk bereden en zijn de twee rechter rijstroken zo goed als leeg.

Ik kan niet ontkennen dat ik dan ook rechts inhaal. Opvallend is dat bestuurders op de plaats waar twee autosnelwegen samenkomen (A4/A44) zonder noodzaak vanuit de rechter rijstrook veelal onmiddellijk de linker rijstrook opzoeken.

Overigens mag u ook rechts inhalen als er sprake is van file.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

nou antwoord is duidelijk lijkt me. maar ik moet zeggen dat ik in zo'n geval ook rechts erlangs ga. als er echt twee lege stroken tussenzitten zou ik er niet moeilijk over doen als agentje.
Eerder een bon voor de bestuurder die onnodig links blijft hangen.
Wie rent, bekent!
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

The Scorpion schreef:nou antwoord is duidelijk lijkt me. maar ik moet zeggen dat ik in zo'n geval ook rechts erlangs ga. als er echt twee lege stroken tussenzitten zou ik er niet moeilijk over doen als agentje.
Het ging mij erom of het mocht of niet, in het specifieke geval dat er een lege baan tussen beide auto's zit. Dat "gewoon" rechts inhalen in de meeste gevallen niet toegestaan is, was mij wel duidelijk.
Ellen TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Ellen »

Nee, rechts inhalen mag dus niet.
Onnodig links rijden mag echter ook niet.

En voor dit soort situaties is dus de discretionaire bevoegdheid van de agent in het leven geroepen.
Mofkap TS
Infopolitie Gast

The Scorpion schreef: Eerder een bon voor de bestuurder die onnodig links blijft hangen.
Ik zou bijna zegen: ga eens een weekje op het brugrestaurant over de A4 staan. In die tijd schrijf je het hele jaarquotum voor heel Haaglanden vol. :D
Hajo TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Hajo »

Ellen schreef:Nee, rechts inhalen mag dus niet.
Onnodig links rijden mag echter ook niet.
En voor dit soort situaties is dus de discretionaire bevoegdheid van de agent in het leven geroepen.
Beide overtredingen worden bestraft met een boete van 95 euro (volgend jaar 100 euro meen ik). De discretionaire bevoegdheid van de agent geldt m.i. alleen bij een staandehouding. Ben je in staat de agent een goede verklaring voor de geconstateerde overtreding te geven, dan is er een kans dat deze het bij een waarschuwing laat. In dit geval lijkt mij een bekeuring wegens rechts inhalen iets te ver gaan, maar alleen als er bij het rechts inhalen geen sprake van ernstige gevaarzetting was.
Ellen TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Ellen »

Beide gedragingen op de snelweg zijn niet goed. Als de mogelijheid er is zou ik beide bestuurders staande houden en vragen naar de reden van hun gedraging.
Aangezien het echter zeer lastig is om 2 voertuigen tegelijkertijd (en die in deze situatie ook nog eens 2 rijstroken uit elkaar rijden) staande te houden zal ik toch een keuze moeten maken voor 1 van de 2.

Hier komt het dus al aan op je discretionaire bevoegheid wie van de 2 je MOGELIJK gaat bekeuren. De ander zul je toch in eerste beginsel moeten laen gaan.
Dat je op een later tijdstip wellicht via een kenteken iemand nog opbelt om uitleg te vragen... tja, dat is ook aan de individuele diender om te beslissen. Persoonlijk zou dat bij mij van de ernst van de situatie afhangen.
Buiten Veste TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Buiten Veste »

The Scorpion schreef:nou antwoord is duidelijk lijkt me. maar ik moet zeggen dat ik in zo'n geval ook rechts erlangs ga. als er echt twee lege stroken tussenzitten zou ik er niet moeilijk over doen als agentje.
Eerder een bon voor de bestuurder die onnodig links blijft hangen.

Helemaal mee eens. Voor deze soort situaties, die zich hoe langer hoe meer gaan voor doen in Nederland ( 3 en meer banige wegvakken) zou de wetgeving aangepast moeten worden. Werk aan de winkel voor Karla
Peijs zou ik zeggen. Het "keep your lane" systeem werkt in de VS perfect, waarom dan ook hier niet. Het ware beter de VS in dit opzicht te volgen, dan in Irak en Afghanistan. Maar dat is geloof ik een ander forum!!
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Mofkap schreef:Overigens mag u ook rechts inhalen als er sprake is van file.
Volgens mij had ik dat antwoord ook al gegeven. :wink:
De enige geldige reden om rechts in te halen is als de rijbanen worden gescheiden door een blokmarkering of bij een file.
Mofkap TS
Infopolitie Gast

rai schreef:
Mofkap schreef:Overigens mag u ook rechts inhalen als er sprake is van file.
Volgens mij had ik dat antwoord ook al gegeven. :wink:
Klopt, sorry. Overheen gelezen.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

Mofkap schreef:
The Scorpion schreef: Eerder een bon voor de bestuurder die onnodig links blijft hangen.
Ik zou bijna zegen: ga eens een weekje op het brugrestaurant over de A4 staan. In die tijd schrijf je het hele jaarquotum voor heel Haaglanden vol. :D
hehe ja. maar dan moet ik de regio uit...en we weten hoe het met andere collega's is afgelopen die dat deden :wink:
Maar goed, in mijn wijk heb je niet zo veel wegen met meerdere rijstroken, dus helaas kan ik weinig aan dit irritante rijgedrag doen.
Wie rent, bekent!
Marjolijn TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Marjolijn »

hehe ja. maar dan moet ik de regio uit...en we weten hoe het met andere collega's is afgelopen die dat deden
Ja dat zijn je collega's geworden :lol:
Gesloten