Snelheidsovertredingen door concentratieverlies

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Pieter TS
Infopolitie Gast

Snelheidsovertredingen door concentratieverlies

Ongelezen bericht door Pieter »

Hallo beste lezers,

Ik ben een jongen van 28 jaar en sinds dat ik mijn rijbewijs heb wordt ik overspoelt met snelheidsbekeuringen. Ik heb namelijk al sinds mijn jeugd al een concentratieprobleem, en hoe graag ik ook zou willen kan ik me niet aan de snelheid houden. Misschien een kwartier als ik me er echt volledig op focus, maar dit is ook niet echt veilig. Ik ben verder een veilige chauffeur en mensen rijden graag met me mee. Ik heb in 4 jaar tijd al ruim 24.000 euro aan bekeuringen betaald, en ik heb er genoeg van.
Ik voel mezelf geen crimineel en ik heb verder ook nog nooit de wet overtreden, of iemand benadeeld in welke vorm dan ook. Ik heb ook geen schuldgevoel over de bekeuringen maar ik voel me wel de grootste melkkoe van Nederland.

Mijn gevoel zegt eigenlijk dat ik ook moet stoppen met betalen en de boetes gewoon uit moet gaan zitten. Als de rechter mij een crimineel vind dan moet hij mij maar opsluiten. Maar ik denk wel dat dit consequenties heeft voor mijn financiele status. Ik zal hier problemen mee krijgen als ik bijv. een huis wil kopen of een lening aan wil vragen. Dus ze hebben me aardig in de tang.

Dit hele verhaal heeft een aardige impact op mijn leven, geen vakanties, nooit extra's en geen geld voor een cruisecontrol.

Mijn vraag is eigenlijk of iemand weet wat de consequenties zijn als ik voortaan mijn bekeuringen uit ga zitten en dus niet meer betaal, hoelang ik moet zitten en of het consequenties heeft voor mijn financieel verleden. Of zou ik kans maken in een rechtzaak door aan te tonen dat ik er echt niets aan kan doen, en dat het echt met mijn concentratie te maken heeft.

Wie o wie kan me wat antwoorden geven ?

Pieter
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

Vind je verhaal niet echt geloofwaardig als ik eerlijk ben.
Ik heb in 4 jaar tijd al ruim 24.000 euro aan bekeuringen betaald, en ik heb er genoeg van
sorry. en ook als ik zeg dat als jij je niet kan concentreren ik mij afvraag of je wel een rijbewijs zou moeten hebben.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Ik denk dat wanneer je het voor de rechter gooit op je concentratieprobleem, je ook je rijbewijs ter discussie stelt.

De regels voor snelheid in het verkeer zijn echt heel simpel en van elke weggebruiker wordt verwacht dat hij/zij deze weet te respecteren. Daar doet een concentratieprobleem niets aan af. De rechter kan het concentratieprobleem ook veronderstellen bij andere verkeerssituaties. Dat zou dan wel eens een reden kunnen zijn om het rijbewijs in te vorderen.

Zonde dat je dit in vier jaar 24.000 euro heeft gekost: een cruisecontrol had minder gekost.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Zolang het boetes betreffen van een snelheidsoverschrijding van minder dan 30 km/h blijf je in het regime van de wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersovertredingen (in de volksmond de wet Mulder).

Deze wet int boetes op een andere manier dan waarmee u via een strafrechtkant misschien bekend bent. U bent er namelijk niet mee door de boete gewoon niet meer te betalen. Er bestaat geen vervangende hechtenis (zitten ipv betalen) voor boetes ingevolge de wet Mulder.

Stel:
U zou helemaal nergens op reageren en dus niet betalen en we gaan uit van een snelheidsboete van 80 euro.

Na de eerste acceptgirokaart, die u dus niet betaalt, krijgt u een eerste aanmaning. Deze aanmaning heeft een verhoging van 25% in zich, die 80 euro wordt dus 100 euro.

U doet weer niks er op uit en ontvangt een tweede aanmaning. Deze gaat gepaard met een verhoging van 50% over het totaal openstaande bedrag. Die 100 euro wordt dus 150 euro.

U betaalt nog steeds niks. De zaak wordt in handen gegeven van een incassobureau en die gaat aan het werk om het geld binnen te krijgen. De kosten van dit incassobureau komen op uw rekening te staan, stel zo'n 300 euro. Bij elkaar heeft men op dat moment dus een incasso van 450 euro.

Stel:
Het incassobureau krijgt het niet voor elkaar om die 450 euro bij u te incasseren. De rechter wordt ingeschakeld en die krijgt een keuze uit drie opties:

1) Het rijbewijs wordt voor een maand ingehouden
2) De auto wordt voor een maand uit het verkeer gehaald
3) U wordt zelf gegijzeld voor de periode van een week.

Maar, en nu komt het addertje, welke maatregel de rechter ook kiest, het zijn allemaal dwangmiddelen om u tot betalen te manen. Het uitzitten van een week levert dus NIET op, dat u dan niet meer hoeft te betalen, de boete blijft nog steeds overeind staan.

Stel:
De rechter besluit dat uw auto achter slot en grendel mag. Mocht men u dus een keer zien rijden staat u gesignaleerd en zal uw auto uit het verkeer worden genomen. Dit zal in het gros van de keren gebeuren door een takelbedrijf er bij te roepen die de auto ergens stalt.

De kosten voor dit takelbedrijf + de stallingskosten zijn voor uw rekening. De die al was opgelopen tot 450 euro wordt dan dus 450 euro + sleepkosten (rond 200 euro) + stallingskosten (zeg 20 euro per dag * 1 maand = 600 euro.

Bij elkaar is het originele boetebedrag van 80 euro dan al opgelopen tot een bedrag van ong. 1250 euro.

Mocht alles niet baten heeft de rechter nog de mogelijkheid om de boete via uw werkgever rechtstreeks van uw salaris af te houden.

Is het dus wijs om niet te betalen? Ik denk dat u deze vraag zelf wel in kunt vullen.

Ik zou het geld dan eerder stoppen in een mogelijkheid om van uw gebrek aan concentratie af te komen.

PS: een snelheidsovertreding IS de wet overtreding, hoe je het ook wendt of keert.
Laatst gewijzigd door thijeleo op 03 aug 2005, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Voor 24.000 euro had je een heel goede cruisecontrol kunnen aanschaffen. Die stel je in in dat kwartier dat je je nog kunt concentreren, dat moet toch lukken, en klaar ben je.

En verder het verzoek om vooral met vragen hier te komen maar niet met flauwekul.
Gesloten