Al jaren bezorg ik,met de fiets, de krant bij een huis gelegen in het bos.Voor het huis langs loopt een zandpad dat al die tijd aan beide zijden,werd aangeduid met een bordje 'eigen weg' en een verbodsbord om daar in te rijden.Ik kon er echter aan de linkerkant inrijden,de krant in de bus gooien,en dan rechts verder fietsen.
Er zijn nu andere mensen in het huis komen wonen en die hebben de weg aan de linkerkant met een slagboom afgesloten.Dat betekent dat ik twee keer om moet rijden om de krant te bezorgen.En dat is s'winters geen pretje over een onverlicht pad,midden door het bos.
Eigenlijk kan ik de krant helemaal niet meer bezorgen met dat inrijverbod,moeten zij dan niet de brievenbus voor bij hun 'eigen weg' plaatsen?
Mogen zei de weg afsluiten en hoe staat het met de onderhoudsplicht van het pad?De weg zit vol met kuilen en die staan s'winters vol met ijs.
afsluiten 'eigen weg'
Moderator: Moderatorteam
Als het een "eigen weg" is dan kan het wel zijn dat die weg "voor het openbaar verkeer openstaand" is.
Als er openbaar verkeer gedoogd wordt en ook plaatsvindt dan schept dat ook verplichtingen voor de eigenaar, de onderhoudsplicht.
Als de weg gedurende 30 jaar blijft opengesteld voor openbaar verkeer mag de eigenaar het ook niet meer afsluiten.
Door het nu dus af te sluiten, onttrekt de eigenaar de weg aan het openbaar verkeer en daarmee houden dus ook zijn verplichtingen op.
Hij is er vrij in dat te doen, mits de weg al niet langer dan 30 jaar opengesteld was.
Mbt postbezorging. Volgens mij bezorgt TPG alleen onder bepaalde omstandigheden aan huis, is de brievenbus verder dan een bepaald aantal meter van de weg af dan is de klant verplicht een brievenbus aan de weg te hebben. Dit gaat echter over postbezorging. Met krantenbezorging is eea volgens mij niet zo expliciet geregeld, misschien is er een regeling te treffen met de abonnee, om een bus bij de weg neer te zetten.
Als er openbaar verkeer gedoogd wordt en ook plaatsvindt dan schept dat ook verplichtingen voor de eigenaar, de onderhoudsplicht.
Als de weg gedurende 30 jaar blijft opengesteld voor openbaar verkeer mag de eigenaar het ook niet meer afsluiten.
Door het nu dus af te sluiten, onttrekt de eigenaar de weg aan het openbaar verkeer en daarmee houden dus ook zijn verplichtingen op.
Hij is er vrij in dat te doen, mits de weg al niet langer dan 30 jaar opengesteld was.
Mbt postbezorging. Volgens mij bezorgt TPG alleen onder bepaalde omstandigheden aan huis, is de brievenbus verder dan een bepaald aantal meter van de weg af dan is de klant verplicht een brievenbus aan de weg te hebben. Dit gaat echter over postbezorging. Met krantenbezorging is eea volgens mij niet zo expliciet geregeld, misschien is er een regeling te treffen met de abonnee, om een bus bij de weg neer te zetten.
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Gijs, dat is niet helemaal correct. Juist door het plaatsen van het bord "eigen weg" maakt de eigenaar een eigendomsvoorbehoud, hij staat het gebruik van de weg toe. Dit bord voorkomt dat na 30 jaar de weg als voor het openbare verkeer openbare weg wordt beschouwd. Het stuit de verjaringstermijn, de eigenaar kan dan te allen tijde de weg afsluiten, alsdan is het geen onttrekking.
Daarbij moet wel worden gezegd dat het niet betekent dat het bord "eigen weg" dat wordt geplaatst bij een privé weg die al 30 jaar voor het verkeer openstaat, dezelfde werking heeft. Dan gaat weer een nieuwe verjaringstermijn voor het eigendomsvoorbehoud in van ook 30 jaar.
Dus een bord "eigen weg" plaatsen bij een weg die al meer dan 30 jaar openstaat en vervolgens binnen 30 jaar de weg afsluiten, dat mag weer niet (zonder toestemming tot onttrekking).
Maar ik zou met de eigenaar gaan praten, het probleem voorleggen en vragen of hij een oplossing weet voor het bezorgen van de krant.
Daarbij moet wel worden gezegd dat het niet betekent dat het bord "eigen weg" dat wordt geplaatst bij een privé weg die al 30 jaar voor het verkeer openstaat, dezelfde werking heeft. Dan gaat weer een nieuwe verjaringstermijn voor het eigendomsvoorbehoud in van ook 30 jaar.
Dus een bord "eigen weg" plaatsen bij een weg die al meer dan 30 jaar openstaat en vervolgens binnen 30 jaar de weg afsluiten, dat mag weer niet (zonder toestemming tot onttrekking).
Maar ik zou met de eigenaar gaan praten, het probleem voorleggen en vragen of hij een oplossing weet voor het bezorgen van de krant.
Ter aanvulling het artikel uit de wegenwet:
Artikel 4 wegenwet
<ol><li>Een weg is openbaar:
<ol type=I><li>wanneer hij, na het tijdstip van dertig jaren vóór het in werking treden van deze wet, gedurende dertig achtereenvolgende jaren voor een ieder toegankelijk is geweest;
<li>wanneer hij, na het tijdstip van tien jaren vóór het in werking treden van deze wet, gedurende tien achtereenvolgende jaren voor een ieder toegankelijk is geweest en tevens gedurende die tijd is onderhouden door het Rijk, een provincie, een gemeente of een waterschap;
<li>wanneer de rechthebbende daaraan de bestemming van openbare weg heeft gegeven./li></ol>
<li>Het onder I en II bepaalde lijdt uitzondering wanneer, lopende de termijn van dertig of van tien jaren, gedurende een tijdvak van ten minste een jaar duidelijk ter plaatse is kenbaar gemaakt, dat de weg slechts ter bede voor een ieder toegankelijk is.
<li>Dit kenbaar maken kan geschieden door het stellen van opschriften als: eigen weg, particuliere weg, private weg en soortgelijke, of door andere kentekenen.</li></ol>