Uitlaat - motor

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Tim TS
Infopolitie Gast

Uitlaat - motor

Ongelezen bericht door Tim »

Ik ben in het bezit van een Honda CBR 600 F, deze is niet meer voorzien van een originele uitlaat maar een sportieve dember (laser), het aantal decibellen wat deze uitlaat produceert is legaal. Een agent vertelde mij dat deze een motor niet mag zijn voorzien van een dergelijke uitlaat. Dergelijke uitlaten zouden uitsluitend bedoelt zijn voor 'buiten de weg'. Uitsluitend een originele uitlaat zou zijn toegestaan.

Ik ben erg verbaasd over hetgeen de agent mij vertelde.
Klopt hetgeen de agent mij vertelde ?
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Volgens mij zijn de 2 belangrijkste criteria dat de uitlaat over de gehele lengte gasledig moet zijn en niet meer als XXX decibel mag produceren.

Is het aantal decibellen wat uw uitlaat produceert al gemeten? of heeft alleen de leverancier u vertelt dat dit goed zou zijn?

mashi
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Re: Uitlaat - motor

Ongelezen bericht door Mofkap »

Tim schreef: Uitsluitend een originele uitlaat zou zijn toegestaan.
Dat is niet juist. De uitlaat moet, zoals mashi zegt, voldoen aan de wettelijke normen. Dat is ook de geluidsnorm. Zelfs een CE keurmerk hoeft er niet in te zitten. Iedere vervangingsuitlaat die voldoet aan de wettelijke vereisten is toegestaan.

Bij twijfel kan de geluidsproductie van de uitlaat worden getest bij de RDW of sommige politiebureaus's. Die kennen precies de omstandigheden waaronder moet worden getest.
Gesloten