Hallo, mijn zoon is dertien en moet vanaf volgend jaar als hij veertien wordt een eigen identietijdskaart of paspoort hebben. Nu wil hij zondag naar Walibi World in Belgie. Op dit moment kan hij zich nog niet legitimeren, in Nederland hoeft dit ook nog niet maar hoe zit het in Belgie?
Mijn pas mee geven heeft geen zin want we hebben hem niet bij laten schrijven omdat hij binnenkort toch een eigen id-kaart krijgt.
Belgie kent al jaren een legitimatieplicht. Ik weet alleen niet vanaf welke leeftijd dit geldt. Zowiezo dient men bij overschrijding van de landsgrenzen een reisdocument te bezitten. De leeftijd is daarbij niet van belang. Dus zonder reisdocument mag uw zoon niet naar Walibi.
Zo'n vraag wil ik nog wel eens teruggeven: Als ik degene zou zijn die naar Walibi gaat, gaan de kinderen zonder paspoort niet mee.
Denkt U eens in verantwoordelijkheden als ouder, in plaats van in verplichtingen tegenover de overheid. U wil dus met een gerust hart uw zoon van 13 het land uit sturen zonder indentiteitspapieren?
Ik woon dicht bij Belgie en ik neem ook wel eens kids van anderen mee als we in Belgie naar de bioscoop gaan. Maar ik zorg dat ik altijd kan aantonen wie de kinderen zijn. Dat ligt in Belgie nogal gevouxlig.
Nog even een kleine aanvulling.
Ook al had uw zoon bijgeschreven gestaan in een van beider of allebei de paspoorten, dan nog had uw zoon er niets aan gehad.
Het paspoort wordt namelijk uitgegeven op naam van de houder, dat er dan een kindsbijschrijving inzit, wil niets meer en niets minder zeggen dat het kind mee mag naar het buitenland, dus ook België, met de houder van het paspoort.
Het kind kan dus niet op een paspoort van een ouder reizen waar een kind in bijgeschreven is.
Het enige wat rest is dat u voor uw kind eventueel een noodpaspoort laat maken, maar dan moet u wel aan bepaalde voorwaarden voldoen, en daar zitten tevens de kosten aan verbonden van 39,51 euro.
Doet u dat niet dan loopt u dus het risico dat hij dus in België problemen kan krijgen.
En dan moet u niet alleen denken aan het feit dat hij dus bij een mogelijke controle een probleem kan hebben, maar een stap verder is bijvoorbeeld (niet te hopen overigens), een gedwongen ziekenhuis opname.