Hoe kan het dat ik geen aangifte kan doen??
Moderator: Moderatorteam
-
Marjan TS
- Infopolitie Gast
Hoe kan het dat ik geen aangifte kan doen??
Hallo
Ik ben door iemand benadeeld via marktplaats. telefoon gekocht maar alleen doosje met boekje erin gekregen.Moest het geld betalen aan de postbode omdat het onder rembours verzonden was .Omdat ik het al niet zo goed vertrouwde heb ik de postbode gevraagd of hij even wilde wachten tot ik het pakje had geopend,en tot onze beide verrassing zat er alleen een boekje in.
Heb direct contact opgenomen met het politiebureau maar ik kan geen aangifte doen ,
Ook ben ik naar de bank geweest om te achterhalen wie er achter dit banknummer zat waar het geld naar toegestord moest worden,zij mogen dit niet prijsgeven .Wel aan de politie maar die wil of kan niets voor mij doen.
Nu zie ik hier dat er toch aangiftes gedaan worden van internetoplichting.
Kunt U mij vertellen waarom bij de een wel en bij de andere niet !!!!!
Ik ben door iemand benadeeld via marktplaats. telefoon gekocht maar alleen doosje met boekje erin gekregen.Moest het geld betalen aan de postbode omdat het onder rembours verzonden was .Omdat ik het al niet zo goed vertrouwde heb ik de postbode gevraagd of hij even wilde wachten tot ik het pakje had geopend,en tot onze beide verrassing zat er alleen een boekje in.
Heb direct contact opgenomen met het politiebureau maar ik kan geen aangifte doen ,
Ook ben ik naar de bank geweest om te achterhalen wie er achter dit banknummer zat waar het geld naar toegestord moest worden,zij mogen dit niet prijsgeven .Wel aan de politie maar die wil of kan niets voor mij doen.
Nu zie ik hier dat er toch aangiftes gedaan worden van internetoplichting.
Kunt U mij vertellen waarom bij de een wel en bij de andere niet !!!!!
- donmarcello
- Roepnaam: marcel
- Geslacht:
- Leeftijd: 68
http://www.internetoplichting.nl/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi hier valt wel wat info te halen
of het juist is dat je geen aangifte kan doen moet je even wachten op de antwoorden van de geleerde
of het juist is dat je geen aangifte kan doen moet je even wachten op de antwoorden van de geleerde
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
De koopovereenkomst is primair een civiele overeenkomst. Een overeenkomst tussen koper en verkoper, waarin beide partijen rechten en plichten hebben.
Zo heeft de verkoper oa de plicht om te leveren en de koper de plicht om te betalen.
Als een van de partijen die verplichtingen niet nakomt dan is er een geschil tussen beide partijen. Een civiele rechtzaak moet hierin uitkomst brengen als de beide partijen er niet uitkomen.
Oplichting is een strafbaar feit en dit feit is terug te vinden in het Wetboek van Strafrecht.
We kunnen niet zomaar aannemen dat je altijd te maken hebt met oplichting omdat er in principe sprake is van een civielezaak. Toch wordt er steeds vaker aangifte gedaan en als er aanleiding toe is, zal deze aangifte ook opgenomen moeten worden.
Aan dit soort zaken wordt op dit moment (nog) geen hoge prioriteit gegeven omdat er andere delichten zijn die hoger op de prioriteitenlijst staan.
Ik kan zowel de gedachtengang van de politie als die van u volgen. Ik vind ook dat mensen gewoon op safe moeten gaan en dat is nog steeds een aankoop in de winkel maar dat neemt niet weg dat er een aangifte opgenomen moet worden op het moment dat er sprake is van een strafbaar feit.
Zo heeft de verkoper oa de plicht om te leveren en de koper de plicht om te betalen.
Als een van de partijen die verplichtingen niet nakomt dan is er een geschil tussen beide partijen. Een civiele rechtzaak moet hierin uitkomst brengen als de beide partijen er niet uitkomen.
Oplichting is een strafbaar feit en dit feit is terug te vinden in het Wetboek van Strafrecht.
Tegenwoordig koopt men regelmatig goederen via sites zoals Marktplaats en het is bij heel veel mensen bekend dat je er regelmatig wordt bedonderd. In sommige situaties is het zo dat een verkoper al meerdere malen diverse mensen in de maling heeft genomen en dan kunnen we er vanuit gaan dat die persoon zich schuldig maakt aan oplichting. In deze zit je dan in de hoek met de listige kunstgrepen.Artikel 326.
Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vijfde categorie.
We kunnen niet zomaar aannemen dat je altijd te maken hebt met oplichting omdat er in principe sprake is van een civielezaak. Toch wordt er steeds vaker aangifte gedaan en als er aanleiding toe is, zal deze aangifte ook opgenomen moeten worden.
Aan dit soort zaken wordt op dit moment (nog) geen hoge prioriteit gegeven omdat er andere delichten zijn die hoger op de prioriteitenlijst staan.
Ik kan zowel de gedachtengang van de politie als die van u volgen. Ik vind ook dat mensen gewoon op safe moeten gaan en dat is nog steeds een aankoop in de winkel maar dat neemt niet weg dat er een aangifte opgenomen moet worden op het moment dat er sprake is van een strafbaar feit.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
De ombudsman heeft hier ook zijn mening over gegeven. Indien sprake is van (internet)oplichting dan is de politie verplicht aangifte op te nemen (of er daarna wat mee gebeurt is een andere zaak). Slechts bij aangifte van een pertinent niet strafbaar feit hoeft de ambtenaar de aangifte niet op te nemen.
Het niet leveren van via internet betaalde goederen is (in beginsel) een civiele zaak, dan wordt de overeenkomst niet nagekomen. Gebeurt dat in meer gevallen of bij meerdere personen dat kan wel sprake zijn van oplichting.
Maar het leveren van een baksteen of een boekje of iets anders , waarbij bewust een waardeloos goed wordt geleverd in plaats van het bestelde en geadverteerde goed, voldoet aan alle elementen van 326.
Het meermalen plegen is geen element dat in 326 als eis wordt gesteld, eenmaal is al voldoende. Wel is het zo dat justitie vaak pas stappen onderneemt als de oplichting meerdere malen wordt gepleegd.
In die gevallen dus altijd aangifte doen met zoveel mogelijk gegevens van de verkoper, al is het alleen maar om tot cumulatie van aangiften te komen. Indien geweigerd wordt een aangifte op te nemen kan een klacht worden ingediend.
Neemt niet weg dat men altijd voorzichting moet zijn bij aankopen via het internet. Controleer de naam- en adresgegevens en mogelijk reacties van anderen die bij de aanbieder iets hebben besteld. Ga niet in op aanbiedingen waarbij alleen een 06 nummer wordt gegeven of een e-mail adres van alleen hotmail, yahoo e.d. Want als u alleen met die gegevens aangifte wil doen dan kan de politie er ook weinig mee.
rich heeft gelijk als hij zegt dat het aanpakken van internetoplichting niet hoog op de prioriteitenlijst staat. Dat is jammer, want het geeft de oplichters de gelegenheid om ongestoord hun criminele activiteiten voort te zetten.
Zelf bestel ik regelmatig zaken via het internet. Maar als een nieuw artikel voor de helft van de reguliere verkoopprijs wordt aangeboden door een niet reguliere internetverkoper dan ruik ik al onraad.
Het niet leveren van via internet betaalde goederen is (in beginsel) een civiele zaak, dan wordt de overeenkomst niet nagekomen. Gebeurt dat in meer gevallen of bij meerdere personen dat kan wel sprake zijn van oplichting.
Maar het leveren van een baksteen of een boekje of iets anders , waarbij bewust een waardeloos goed wordt geleverd in plaats van het bestelde en geadverteerde goed, voldoet aan alle elementen van 326.
Het meermalen plegen is geen element dat in 326 als eis wordt gesteld, eenmaal is al voldoende. Wel is het zo dat justitie vaak pas stappen onderneemt als de oplichting meerdere malen wordt gepleegd.
In die gevallen dus altijd aangifte doen met zoveel mogelijk gegevens van de verkoper, al is het alleen maar om tot cumulatie van aangiften te komen. Indien geweigerd wordt een aangifte op te nemen kan een klacht worden ingediend.
Neemt niet weg dat men altijd voorzichting moet zijn bij aankopen via het internet. Controleer de naam- en adresgegevens en mogelijk reacties van anderen die bij de aanbieder iets hebben besteld. Ga niet in op aanbiedingen waarbij alleen een 06 nummer wordt gegeven of een e-mail adres van alleen hotmail, yahoo e.d. Want als u alleen met die gegevens aangifte wil doen dan kan de politie er ook weinig mee.
rich heeft gelijk als hij zegt dat het aanpakken van internetoplichting niet hoog op de prioriteitenlijst staat. Dat is jammer, want het geeft de oplichters de gelegenheid om ongestoord hun criminele activiteiten voort te zetten.
Zelf bestel ik regelmatig zaken via het internet. Maar als een nieuw artikel voor de helft van de reguliere verkoopprijs wordt aangeboden door een niet reguliere internetverkoper dan ruik ik al onraad.
-
sylvia TS
- Infopolitie Gast
Dan kan het dus ook "van de vrachtwagen afgevallen zijn" En dan kan het dus wel verkocht worden aan jou, (het mag dan wel niet, maarja, daar hebben ze toch schijt aan. )Mofkap schreef:Maar als een nieuw artikel voor de helft van de reguliere verkoopprijs wordt aangeboden door een niet reguliere internetverkoper dan ruik ik al onraad.
Dus je hoeft niet altijd te worden opgelicht....
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Zonder helers geen dieven.sylvia schreef:Dan kan het dus ook "van de vrachtwagen afgevallen zijn" En dan kan het dus wel verkocht worden aan jou, (het mag dan wel niet, maarja, daar hebben ze toch schijt aan. )Mofkap schreef:Maar als een nieuw artikel voor de helft van de reguliere verkoopprijs wordt aangeboden door een niet reguliere internetverkoper dan ruik ik al onraad.
Dus je hoeft niet altijd te worden opgelicht....
Leuk als dat met je eigen spullen gebeurt.
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
Casus, graag meningen:
de postcodeloterij schrijft na intrekken machtiging nog in eens 3 x de inleg af met nul dagen incasso. Terugboeken kan niet en terugboeken willen ze ook niet.
Diefstal of geen diefstal?
geheel of ten dele toebehoort aan een ander
wegnemen
oogmerk op wederrechtelijjk toe te eigenen
de postcodeloterij schrijft na intrekken machtiging nog in eens 3 x de inleg af met nul dagen incasso. Terugboeken kan niet en terugboeken willen ze ook niet.
Diefstal of geen diefstal?
er zit in:Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt, met het oogmerk om het zich wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan diefstal, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.
geheel of ten dele toebehoort aan een ander
wegnemen
oogmerk op wederrechtelijjk toe te eigenen
Laatst gewijzigd door Walter op 28 jul 2005, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Hallo
Bedankt voor jullie reacties tot zover .
Kom zelf uit de provincie Groningen en heb vanmorgen contact gezocht met de politie in Eindhoven ,omdat de dader daar waarschijnlijk zit.
De meneer die ik gesproken heb heeft mij vertelt dat ze wel degelijk een aangifte moeten opnemen en daarop heb ik terug gebeld naar politie Groningen,ze deden weer heel moeilijk maar heb nu een afspraak voor vanmiddag om 2 uur.Maar zij zei erbij dat ze niet ging vermelden dat ik aangifte kwam doen van oplichterij via internet .Want zoals mevrouw zij Dan werd ik toch gebeld om de afspraak af te zeggen,door het des bestrefende politiebureau .
Ik laat jullie wel even weten hoe het vanmiddag afloopt
Groetjes Marjan
Bedankt voor jullie reacties tot zover .
Kom zelf uit de provincie Groningen en heb vanmorgen contact gezocht met de politie in Eindhoven ,omdat de dader daar waarschijnlijk zit.
De meneer die ik gesproken heb heeft mij vertelt dat ze wel degelijk een aangifte moeten opnemen en daarop heb ik terug gebeld naar politie Groningen,ze deden weer heel moeilijk maar heb nu een afspraak voor vanmiddag om 2 uur.Maar zij zei erbij dat ze niet ging vermelden dat ik aangifte kwam doen van oplichterij via internet .Want zoals mevrouw zij Dan werd ik toch gebeld om de afspraak af te zeggen,door het des bestrefende politiebureau .
Ik laat jullie wel even weten hoe het vanmiddag afloopt
Groetjes Marjan
-
sylvia TS
- Infopolitie Gast
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Walter, ik vermoed dat het wat ingewikkelder ligt.
Waarom kan er niet worden terugbetaald?
Heeft diegene wel als deelnemer meegespeeld in de loterij waarvoor is afgeschreven?
Is de eerste onterechte afschrijving niet ontdekt door de rekeninghouder? Of heeft die het op zijn beloop gelaten?
Had de bank de incasso dan na eerste melding binnen de gestelde termijn niet kunnen terugdraaien?
Hoe luiden de algemene voorwaarden van de loterij ten aanzien van de incasso of het opzeggen daarvan?
Dat zijn allemaal vragen - er zijn er vast nog wel meer te bedenken - die in deze casus een rol kunnen spelen.
Heeft diegene wel als deelnemer meegespeeld in de loterij waarvoor is afgeschreven?
Is de eerste onterechte afschrijving niet ontdekt door de rekeninghouder? Of heeft die het op zijn beloop gelaten?
Had de bank de incasso dan na eerste melding binnen de gestelde termijn niet kunnen terugdraaien?
Hoe luiden de algemene voorwaarden van de loterij ten aanzien van de incasso of het opzeggen daarvan?
Dat zijn allemaal vragen - er zijn er vast nog wel meer te bedenken - die in deze casus een rol kunnen spelen.
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
schriftelijk en zo geschiiedde ook.Mofkap schreef:Walter, ik vermoed dat het wat ingewikkelder ligt.
Willen ze niet van de loterij. Dwars liggen.
Ja. en schriftelijk opgezegd in mei.Heeft diegene wel als deelnemer meegespeeld in de loterij waarvoor is afgeschreven?
mei en juni geen afschrijvingen. In juli opeens twee keer.Is de eerste onterechte afschrijving niet ontdekt door de rekeninghouder? Of heeft die het op zijn beloop gelaten?
0- dagen incasso. dus geen mogelijkheid door rekeninghouder.Had de bank de incasso dan na eerste melding binnen de gestelde termijn niet kunnen terugdraaien?
monopolisten he?
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Een loterij heeft (juridisch)een hele aparte status, omdat de afschrijving gekoppeld is aan prijzengeld wat op een bepaalde datum wordt vastgesteld.
Daarom is het in principe niet mogelijk om een incasso terug te draaien of het zou zeer ruim voor de trekkingsdatum moeten liggen, wellicht dat je dan nog een kans maakt...
Maar ook hier zijn al vele rechtszaken over gevoerd...
Daarom is het in principe niet mogelijk om een incasso terug te draaien of het zou zeer ruim voor de trekkingsdatum moeten liggen, wellicht dat je dan nog een kans maakt...
Maar ook hier zijn al vele rechtszaken over gevoerd...
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
-
PJ TS
- Infopolitie Gast