Hallo
Ik had een vraag mbt de procedure's.
Wanneer gaat met nou in beroep en wanneer in bezwaar. Ik heb voor 2 keer een bekeuring gehad en tot nu toe werd het iedere keer anders genoemd.
Kan iemand mij helpen.
Naam van in beroep gaan
Moderator: Moderatorteam
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Het hangt een beetje van het soort wetgeving af. De termen worden veel door elkaar gebruikt.
Bij de wet Mulder (waar de meeste bekeuringen onder vallen) maak je bezwaar tegen de opgelegde sanctie door administratief beroep in te stellen bij de Officier van Justitie.
Tegen de beslissing van de OvJ is beroep mogelijk bij de rechtbank, afdeling kantonrechter. Dat beroep wordt ook ingediend bij de OvJ.
Tegen de beslissing van de kantonrechter is hoger beroep mogelijk bij het Gerechtshof te Leeuwarden.
In al deze drie oplopende procedures is dus sprake van een beroepsschrift.
Bij de wet Mulder (waar de meeste bekeuringen onder vallen) maak je bezwaar tegen de opgelegde sanctie door administratief beroep in te stellen bij de Officier van Justitie.
Tegen de beslissing van de OvJ is beroep mogelijk bij de rechtbank, afdeling kantonrechter. Dat beroep wordt ook ingediend bij de OvJ.
Tegen de beslissing van de kantonrechter is hoger beroep mogelijk bij het Gerechtshof te Leeuwarden.
In al deze drie oplopende procedures is dus sprake van een beroepsschrift.
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Voor Mulder is het Gerechtshof Leeuwarden de hoogste rechtsinstantie.mashi schreef:en in cassatie dan![]()
mashi
Wellicht is nog herziening van de beslissing mogelijk bij de HR in het belang der wet. Anderzijds zijn voorzieningen van strafvorderlijk aard bij Mulder uitgesloten
Bij mijn weten is het bij Mulder ook niet voorgekomen.
Persoonlijke noot: In sommige gevallen helaas, omdat de wetsuitleg van het Hof in enkele gevallen sterk te wensen over laat.
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast