dossier overleden broer

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

a.j.de ruiter TS
Infopolitie Gast

dossier overleden broer

Ongelezen bericht door a.j.de ruiter »

hallo.graag zou ik en meerdere familie leden het politie dossier van mijn overleden broer inkijken .we zitten met heel veel vragen en we hopen dat door zijn dossier heel veel vragen beantwoordt kunnen worden.
hij heeft heel veel vast gezeten maar waarvoor????
mijn broer is 6 jaar geleden overleden aan een overdossis.
we willen vooral de waarheid weten over hem .zwart op wit
er zijn namelijk altijd mensen wie het interresant vinden om het erger te maken dan het was en dan begin je toch weer te twijfelen.
we willen het achter ons laten,maar je blijft altijd met vragen
ik hoop dat u weet wat te doen en waar ik me toe kan wenden
eventueel wil ik wel naam en toenaam doorsturen.

b.v.d vriendelijke groeten marijke
Burger TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Burger »

je bent dan eigenlijk verkeerd, de politie is niet bij machte om alle stukken openbaar te maken bij je. Iedereen heeft recht op inzage in de politie-systemen voor zijn naam, alleen moet dit wel kunnen beargumenteren bij het openbaar ministerie. Als het OM hier accoord mee gaat dan krijgt u inzage in de stukken van u dierbare. Dus u zult u verzoek niet naar de politie moeten richten maar naar de officier van justitie, en u zult het verzoek goed en uitgebreid moeten beargumenteren.

Dan is het aan de officier van justitie om daar een beslissing over te nemen.
Hopelijk is het zo enigzins voldoende beantwoord, mocht ik nog wat zijn vergeten zullen ze het ongetwijfeld aanvullen
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Marijke;

Ga naar de voormalige woonplaats van je broer en leg daar contact met de plaatselijke politie.

Het is niet automatisch dat je inzicht in die zaken kunt krijgen maar wellicht kan een wijkagent daarin iets voor je betekenen.

veel sterkte ermee.
k9-nero TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door k9-nero »

volgens mij heeft de wijkagent een heel groot probleem als hij zonder toestemming gevoelige informatie uit het systeem prijsgeeft aan derde. Ook is het in dit geval de naaste van iemand die is weggevallen. Ik denk dat het verhaal wat de gast verteld een heel eind in de goede richting komt. En natuurlijk vragen en informeren staat vrij, maar volgens mij is het simpelweg verboden om deze informatie op de jou aangegeven manier prijs te geven.

ik zou het in ieder geval niet doen..............voordat je het weet heb je weer een bakkie aan je broek
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Vaak zijn zaken van 6 jaar terug ook niet meer 'normaal opvraagbaar' in het systeem.

Ik denk dat Gijs bedoelt dat de wijkagent hierin bemiddelen kan en je aan de juiste weg kan helpen om het eea te achterhalen... :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

of probeer eens te kijken of je nog in contact kan komen met de TOENmalige wijk- of buurtagent. Die kenden hun pappenheimers ook wel. MOgelijk weet hij of zij je nog wel eea te vertellen.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

k9-nero schreef:volgens mij heeft de wijkagent een heel groot probleem als hij zonder toestemming gevoelige informatie uit het systeem prijsgeeft aan derde.
Ik dacht niet dat ik geschreven had dat de wijkagent gevoelige info uit het systeem prijs moet geven aan een derde.

Lees svp wat ik schrijf.
k9-nero TS
Infopolitie Gast

gvdbor schreef:
k9-nero schreef:volgens mij heeft de wijkagent een heel groot probleem als hij zonder toestemming gevoelige informatie uit het systeem prijsgeeft aan derde.
Ik dacht niet dat ik geschreven had dat de wijkagent gevoelige info uit het systeem prijs moet geven aan een derde.

Lees svp wat ik schrijf.
hij kan iets voor je beteken dat zijn je letterlijke bewoordingen, een wijkagent kan niets meer doen dan wat elke baliemedewerkster kan doen, dus zie de combinatie van de wijkagent totaal niet zitten. Als iemand info wil hebben over bepaalde zaken kan en mag niemand daar info over geven, de politie kan men alleen maar de juiste weg aangeven en dat is om zich te wenden richting de officier van justitie.

Dus zeg gewoon wat je precies bedoelt en geeft geen wazig advies over neem contact op met de wijkagent, ook deze kan in deze zaak dus niets beteken. En elke info die hij prijsgeeft komt uit ons systeem en lekt hij dus gevoelige info, en dat is volgens mij nog steeds in elke regio ten strengste verboden.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

k9-nero schreef:[
hij kan iets voor je beteken dat zijn je letterlijke bewoordingen, een wijkagent kan niets meer doen dan wat elke baliemedewerkster kan doen, .
Laat dat een doorsnee wijkagent niet horen. Ik denk dat de contacten van een wijkagent iets breder liggen dan die van een baliemedewerkster. Ik weet zelfs dat in onze regio er contacten zijn met medewerkers van justitie die hulp aan nabestaanden heel hoog in het vaandel hebben staan. Die nodigen zelfs nabestaanden uit om een dossier door te komen lezen. Eea in het kader van rouwverwerking. Doorgaans heeft een wijkagent die contacten wel en een baliemedewerkster niet.
Een baliemedewerkster kan dus zeggen: Je moet bij justitie zijn en een wijkagent kan zeggen; ik ga contact leggen met justitie om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Stukje klantgericht werken is dat.

Maar als jij vindt dat het anders is, is mij best hoor.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

k9-nero schreef:
gvdbor schreef:

Lees svp wat ik schrijf.
Dus zeg gewoon wat je precies bedoelt en geeft geen wazig advies over neem contact op met de wijkagent,
Ik denk dat ik zelf wel uitmaak hoe ik iets verpak en schrijf.
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

k9-nero schreef:Als iemand info wil hebben over bepaalde zaken kan en mag niemand daar info over geven, de politie kan men alleen maar de juiste weg aangeven en dat is om zich te wenden richting de officier van justitie.
Dit is niet geheel in overeenstemming met de realiteit. Het gaat wellicht op voor zaken waar een proces-verbaal in is opgemaakt, maar wat dan met alle losse mutaties over zo'n persoon, waar je in principe veel wijzer van wordt?

In een geval als dit zou ik (als wijkagent) eerst eens zelf gaan bellen met de privacy-functionaris en hem het probleem uit de doeken doen.

M.a.w: eerst goed uitzoeken hoe het zit, om vervolgens met het goede antwoord richting vragensteller te gaan. Duurt wellicht langer, maar is beter dan een snel maar incorrect antwoord.
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

Regels zijn regels, maar op al die regels zijn uitzonderingen te maken.

Ook al zijn dingen misschien beroepsgeheim, in sommige gevallen moet je ook eens nadenken wat de meerwaarde is bepaalde zaken te vertellen in relatie tot het eeuwige zwijgen.

De betrokkene is overleden. De erven treden nu namens hem op. Iedere betrokkene heeft recht op inzage in zijn dossier. Hetzij aangepast door de privacy officer. IN dit geval lijkt het mij dat de erven namen de overledene het verzoek om inzage kunnen doen. Dat zal lijkt mij niet geweigerd worden.

Kortom, TS, doe een verzoek bij de korpschef of diens privacy officer. Lijkt me sterk dat je geen medewerking krijgt.

Zeker niet als het je helpt verder te kunnen in je leven. Ook daar heeft de politie een taak in: sociale hulp.
k9-nero TS
Infopolitie Gast

Walter schreef:Regels zijn regels, maar op al die regels zijn uitzonderingen te maken.

Ook al zijn dingen misschien beroepsgeheim, in sommige gevallen moet je ook eens nadenken wat de meerwaarde is bepaalde zaken te vertellen in relatie tot het eeuwige zwijgen.

De betrokkene is overleden. De erven treden nu namens hem op. Iedere betrokkene heeft recht op inzage in zijn dossier. Hetzij aangepast door de privacy officer. IN dit geval lijkt het mij dat de erven namen de overledene het verzoek om inzage kunnen doen. Dat zal lijkt mij niet geweigerd worden.

Kortom, TS, doe een verzoek bij de korpschef of diens privacy officer. Lijkt me sterk dat je geen medewerking krijgt.

Zeker niet als het je helpt verder te kunnen in je leven. Ook daar heeft de politie een taak in: sociale hulp.
hier ben ik het dus helemaal mee eens laat dat helder zijn ...
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Als er geen onderzoeksgronden meer in het onderzoek zitten dan is de kans groot dat men op weg geholpen kan worden. Dit kan zelfs van groot belang zijn bij de verwerking van bepaalde tragische gebeurtenissen.

Zelfstandig informatie geven, moet je niet doen maar als men toestemming geeft dan is er geen probleem.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

De wet op de Politieregisters die hier van toepassing lijkt te zijn geeft niet bar veel ruimte voor inzage aan derden.
Stay safe out there.
Gesloten