ingenomen rijbewijs
Moderator: Moderatorteam
-
rok TS
- Infopolitie Gast
ingenomen rijbewijs
Van een collega-motorrijder is afgelopen zaterdag het rijbewijs ingevorderd door een motoragend. Dit rijbewijs is tot op heden nog niet aangekomen bij de officier van justitie. Weet iemand hoelang dit kan gaan duren ?. Ik weet wel dat hij binnen 10 dagen van de officier een bericht moet hebben. Maar ik vraag me af wanneer moet dit rijbewijs bij de officier ingeleverd zijn ?
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
zodra de collega er aan toekomt.
klinkt lullig maar als ie zaterdag gewerkt heeft en de rest van de week vrij is blijft het even liggen.
in principe moet het onverwijld. maar mocht het dus langer duren dan is dat alleen maar in het voordeel van je vriend. na 10 dagen zal het rijbewijs retour gaan als de OvJ em niet binnen die termijn heeft ontvangen vanaf politiezijde.
dus in principe kan het dus 9 dagen duren eer het bij het OM aankomt en dan is de beslissing in 10 minuten genomen door OM. Dus ja...helaas of juist niet. Zeg het maar.
klinkt lullig maar als ie zaterdag gewerkt heeft en de rest van de week vrij is blijft het even liggen.
in principe moet het onverwijld. maar mocht het dus langer duren dan is dat alleen maar in het voordeel van je vriend. na 10 dagen zal het rijbewijs retour gaan als de OvJ em niet binnen die termijn heeft ontvangen vanaf politiezijde.
dus in principe kan het dus 9 dagen duren eer het bij het OM aankomt en dan is de beslissing in 10 minuten genomen door OM. Dus ja...helaas of juist niet. Zeg het maar.
-
TheLightEd TS
- Infopolitie Gast
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Sancties worden opgelegd door het OM; niet door de verbalisant dacht ik!TheLightEd schreef:Binnen 3x24 uur richting officier verzenden is de norm bij ons. Op die manier kan de officier binnen 10 dagen een beslissing maken.
PS in Theorie kan je hem beter altijd 3 dagen op het bureau houden, anders heeft men hem na 1 dag toch weer terug.
Laatst gewijzigd door ThunderSTreak op 21 jul 2005, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
-
TheLightEd TS
- Infopolitie Gast
ThunderSTreak schreef:Sancties worden opgelegd door het OM; niet door de verbalisant dacht ik!TheLightEd schreef:Binnen 3x24 uur richting officier verzenden is de norm bij ons. Op die manier kan de officier binnen 10 dagen een beslissing maken.
PS in Theorie kan je hem beter altijd 3 dagen op het bureau houden, anders heeft men hem na 1 dag toch weer terug.[/
Was ook meer als cynische opmerking bedoeld hoor, daarom staat er in theorie
- The Scorpion
- Roepnaam: Sire
- Leeftijd: 45
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Is ook bij ons een richtlijn....
4 dagen terug heeft een collega nog een rijbewijs ingevorderd.
's middags naar het parket gebracht, de volgende ochtend was het rijbewijs alweer opgehaald door de eigenaar.
Leuk zo'n verplichting voor de agent. Levert alleen maar werk (onder tijdsdruk) op.. Nut? Vaak NUL!
En als mensen de volgende ochtend hun rijbewijs alweer terug hebben, is het psychologische effect ook te verwaarlozen, lijkt me...
Wees dan als OvJ zo dapper om het rijbewijs meteen tot aan de zitting in te houden, maar helaas... ook daar heeft men weer slappe richtlijnen voor verzonnen...
Maar als je als agent niet invordert, krijg je wel meteen de vraag:'Waarom heeft u dat niet gedaan?'
Wedervraag: 'Had u het rijbewijs ingehouden dan, als ik wel al die moeite had gedaan?'
Antwoord: 'Daar gaat het niet om, u heeft het maar te doen...'
Antwoord van mij: Nou, als jullie nou eens wat minder zaken seponeren, ga ik wat vaker invorderen... Is dat wat?
Einde discussie, zeg maar...
Een heel goedbedoelde regel, laten we dat voorop stellen... Maar zoals met vele regels, schort het gewoon weer ernstig aan de 'vervolging' en ben je als diender gewoon weer voor jan l*l bezig...
Nog even de richtlijn voor de OvJ:
4 dagen terug heeft een collega nog een rijbewijs ingevorderd.
's middags naar het parket gebracht, de volgende ochtend was het rijbewijs alweer opgehaald door de eigenaar.
Leuk zo'n verplichting voor de agent. Levert alleen maar werk (onder tijdsdruk) op.. Nut? Vaak NUL!
En als mensen de volgende ochtend hun rijbewijs alweer terug hebben, is het psychologische effect ook te verwaarlozen, lijkt me...
Wees dan als OvJ zo dapper om het rijbewijs meteen tot aan de zitting in te houden, maar helaas... ook daar heeft men weer slappe richtlijnen voor verzonnen...
Maar als je als agent niet invordert, krijg je wel meteen de vraag:'Waarom heeft u dat niet gedaan?'
Wedervraag: 'Had u het rijbewijs ingehouden dan, als ik wel al die moeite had gedaan?'
Antwoord: 'Daar gaat het niet om, u heeft het maar te doen...'
Antwoord van mij: Nou, als jullie nou eens wat minder zaken seponeren, ga ik wat vaker invorderen... Is dat wat?
Einde discussie, zeg maar...
Een heel goedbedoelde regel, laten we dat voorop stellen... Maar zoals met vele regels, schort het gewoon weer ernstig aan de 'vervolging' en ben je als diender gewoon weer voor jan l*l bezig...
Nog even de richtlijn voor de OvJ:
Maar aangezien ik het angstige vermoeden heb dat we weer over snelheid praten...1.5. Teruggave van het rijbewijs door de officier van justitie (7)
Het rijbewijs wordt onverwijld teruggegeven indien:
1. het rijbewijs ten onrechte is ingevorderd, of
2. de officier van justitie niet binnen tien dagen na de dag van invordering omtrent de inhouding heeft beslist (met in achtneming van de Algemene Termijnenwet), of
3. na een beslissing tot inhouding het onderzoek van de zaak op de terechtzitting niet tijdig ( d.w.z. binnen 6 maanden na de dag van de invordering ) is aangevangen, of
4. ernstig rekening dient te worden gehouden met de mogelijkheid dat geen onvoorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid wordt opgelegd, of
5. ernstig rekening dient te worden gehouden met de mogelijkheid dat een kortere onvoorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid dan de tijd dat het rijbewijs ingevorderd of ingehouden is geweest, zal worden opgelegd, dan wel
6. de door de officier van justitie vastgestelde inhoudingtermijn is verstreken.
Bij het onder d. en e. genoemde moet met name worden gedacht aan rijbewijzen van verdachten die nooit eerder een ontzegging van de rijbevoegdheid opgelegd hebben gekregen en die om klemmende redenen van persoonlijke aard hun rijbewijs niet kunnen missen. Het rijbewijs blijft ingehouden totdat de door de officier van justitie bepaalde inhoudingtermijn verstreken is. Daarbij moet worden aangetekend dat die misdrijven zoals genoemd in artikel 164 WVW94 uiterlijk 6 maanden na de dag van invordering op de terechtzitting moeten zijn aangebracht. Voor overtredingen geldt een termijn van 4 maanden.
2.4. Beslissing tot inhouding van het rijbewijs
De officier van justitie kan het rijbewijs inhouden indien:
1. uit het resultaat van de ademanalyse blijkt dat het alcoholgehalte van de adem van de bestuurder hoger is dan 785 ug/l onderscheidenlijk het alcoholgehalte van het bloed van de bestuurder hoger blijkt te zijn dan 1,8 milligram alcohol per milliliter bloed, of
2. bij ontbreken van het resultaat van een ademanalyse een ernstig vermoeden bestaat dat het alcoholgehalte van de adem van de bestuurder hoger is dan 785 ug/l, of
3. er op grond van andere feiten of omstandigheden ernstig rekening moet worden gehouden met de mogelijkheid dat de bestuurder opnieuw een feit als bedoeld in het tweede lid of het derde lid van artikel 164 WVW 1994 zal begaan (recidivecriterium).
3. Excessieve snelheidsovertredingen (art. 164, lid 2, onder c, WVW 1994)
3. 2. De beslissing tot inhouding van het rijbewijs.
De officier van justitie kan het rijbewijs inhouden indien:
1. de ter plaatse toegestane maximumsnelheid met 70 km/h of meer is overschreden, of
2. er op grond van andere feiten of omstandigheden ernstig rekening moet worden gehouden met de mogelijkheid dat de bestuurder opnieuw een feit als bedoeld in het tweede lid, onder c of het derde lid van artikel 164 WVW 1994 zal begaan (recidivecriterium).
Aan het recidivecriterium wordt geacht te zijn voldaan indien de bestuurder binnen een periode van één jaar na onherroepelijke afdoening van een vorige overtreding, de overtreding begaat waarvoor de overgifte van het rijbewijs wordt gevorderd. Snelheidsoverschrijdingen die als gedraging in de zin van de Wet Administratiefrechtelijke Handhaving Verkeersvoorschriften zijn gekwalificeerd, wegen niet mee bij de recidivebeoordeling.
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Koen,
Teruggave van een ingevorderd rijbewijs houdt NIET automatisch in dat de zaak dus ook geseponeerd gaat worden.
Je geeft zelf al in de wetteksten aan wanneer de OvJ het rijbewijs mag "houden" en wanneer hij hem dus terug moet geven.
Ondanks al het geweeklaag over "flut"boetes is de pakkans in Nederland nog niet van dien aard dat je heel snel recidive opbouwt.
Teruggave van een ingevorderd rijbewijs houdt NIET automatisch in dat de zaak dus ook geseponeerd gaat worden.
Je geeft zelf al in de wetteksten aan wanneer de OvJ het rijbewijs mag "houden" en wanneer hij hem dus terug moet geven.
Ondanks al het geweeklaag over "flut"boetes is de pakkans in Nederland nog niet van dien aard dat je heel snel recidive opbouwt.
Stay safe out there.
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
De rechtszaak komt er inderdaad wel, maar als je als agent een rijbewijs verplicht invordert, dan verwacht je daar ook wat van...
En die verwachting komt maar zeer zelden uit... En als ik dan de richtlijnen bekijk, heeft het eigenlijk uberhaupt weinig zin om een rijbewijs, voorafgaand aan de rechtszaak, in te vorderen.
Ik denk dat je die regel dan beter gewoon kan schrappen en uitsluitend een rechter daarover laten oordelen...
En die verwachting komt maar zeer zelden uit... En als ik dan de richtlijnen bekijk, heeft het eigenlijk uberhaupt weinig zin om een rijbewijs, voorafgaand aan de rechtszaak, in te vorderen.
Ik denk dat je die regel dan beter gewoon kan schrappen en uitsluitend een rechter daarover laten oordelen...
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Dat is de spijker op de kop. Uit onderzoek is allang gebleken dat de pakkans een veel grotere invloed heeft op gedragsverandering dan de hoogte van de sanctie. Zelfs bij lagere sanctiebedragen en een hoge pakkans is het effect al vele malen groter dan nu.SWAT schreef: Ondanks al het geweeklaag over "flut"boetes is de pakkans in Nederland nog niet van dien aard dat je heel snel recidive opbouwt.
Weet de overheid dit niet? Natuurlijk weet de overheid dit, maar zolang in de rijksbegroting de CJIB gelden nog als vast inkomstenbestandeel worden meegenomen, spreekt zij met gespleten tong.
Met streng beleid wordt alleen bedoeld verhoging van de boete's, wetende dat dit slechts gering effect sorteert m.b.t. verkeersveiligheid.
Zijn er dan geen andere methoden? Zeker zijn die er.
Invoering van een algemeen puntenrijbewijs zou al een grote stap voorwaarts betekenen. Uit onderzoek in de landen om ons heen blijkt dat de vrees om het rijbewijs te verliezen een grotere invloed heeft op rijgedrag dan de de boete zelf. Maar invoering wordt tegengegehouden en afgedaan met oneigenlijke argumenten als administratieve rompslomp, geringe pakkans en oneerlijk systeem.
Verhogen van de pakkans. Dit gebeurt wel, maar vooral mondjesmaat. Het mag natuurlijk niet zo zijn dat ineens het rijgedrag significant verandert. De kritische grens mag natuurlijk uit financiële overwegingen nooit worden bereikt.
Technische middelen, zoals begrenzers, kunnen ook worden toegepast en zijn redelijk eenvoudig te verwezenlijken. Maar dat kan ook niet want dat zou een inperking van de vrijheid betekenen. Welke vrijheid? De vrijheid tot wetsovertreding?
Ach, zolang de minister zich bezighoudt met losse rollen wc-papier op de hoedenplank gaat het wel goed in dit land. Het geeft meteen het niveau aan.