Oplichting aangifte
Moderator: Moderatorteam
-
Manfred TS
- Infopolitie Gast
Oplichting aangifte
Mijn vrouw heeft heel veel geld aan iemand geleend. Een persoon die ik zelf niet ken. Nu willen wij het geleende geld terug, en hebben dit o.a. geprobeert met een incasso bureau. Hij erkent de lening,zegt terug te betalen maar betaald uiteraard niet.
Uit eigen onderzoek naar deze man blijkt dat hij het allemaal niet zo nauw neemt. Zo heeft hij diverse oplichting en flessentrekkerij veroordelingen op naam staan. De persoon heeft zelf niets op naam en ook geen inschrijving bij een gemeente. Ook rijd hij auto zonder rijbewijs.
Inmiddels weten wij waar hij zich ophoudt, te weten op een camping net over de grens in Belgie.
Ik ben ervan overtuigd dat hij mijn vrouw met listige kunstgrepen heeft bewogen geld hem te lenen om zichzelf wederrechtelijk te bevoordelen.
Kan ik hiervan aangifte doen?
Uit eigen onderzoek naar deze man blijkt dat hij het allemaal niet zo nauw neemt. Zo heeft hij diverse oplichting en flessentrekkerij veroordelingen op naam staan. De persoon heeft zelf niets op naam en ook geen inschrijving bij een gemeente. Ook rijd hij auto zonder rijbewijs.
Inmiddels weten wij waar hij zich ophoudt, te weten op een camping net over de grens in Belgie.
Ik ben ervan overtuigd dat hij mijn vrouw met listige kunstgrepen heeft bewogen geld hem te lenen om zichzelf wederrechtelijk te bevoordelen.
-
foreverblue TS
- Infopolitie Gast
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Of er sprake zou kunnen zijn van oplichting is geheel afhankelijk op welke wijze de "verdachte" het geld van de echtgenote van "gast" heeft losgekregen.
Zoals gast zelf al aangeeft moet er sprake zijn van een "samenstel van verdichtsels" oftewel de "verdachte" moet een behoorlijk leugenachtig verhaal hebben moeten ophangen om aan die omschrijving te voldoen.
Als hij het geld geleend heeft met de "smoes" dat hij zijn huis ging verbouwen en het geld vervolgens heeft verbrast aan gokken etc maakt van het lenen nog geen oplichting.
Dat hij in civiel rechtelijke zin tot terugbetaling te dwingen is staat daar los van. Voor dat laatste is het wel handig om dit soort leningen wel op papier te zetten want bij een ontkennende wederparij kan je anders wel eens een probleem hebben.
Zoals gast zelf al aangeeft moet er sprake zijn van een "samenstel van verdichtsels" oftewel de "verdachte" moet een behoorlijk leugenachtig verhaal hebben moeten ophangen om aan die omschrijving te voldoen.
Als hij het geld geleend heeft met de "smoes" dat hij zijn huis ging verbouwen en het geld vervolgens heeft verbrast aan gokken etc maakt van het lenen nog geen oplichting.
Dat hij in civiel rechtelijke zin tot terugbetaling te dwingen is staat daar los van. Voor dat laatste is het wel handig om dit soort leningen wel op papier te zetten want bij een ontkennende wederparij kan je anders wel eens een probleem hebben.
Stay safe out there.
-
mwb TS
- Infopolitie Gast
Re: Oplichting aangifte
In dit geval kunt U zeker aangifte doen.Manfred schreef: Ik ben ervan overtuigd dat hij mijn vrouw met listige kunstgrepen heeft bewogen geld hem te lenen om zichzelf wederrechtelijk te bevoordelen.
Laat U in ieder geval niet weerhouden of afschepen met de gedachte dat uw zelf dat geld heeft afgegeven, want dat maakt voor de strafbaarheid niets uit.
De vraag is of de man zal worden veroordeeld, maar dat kunnen we op dit prikbord niet beoordelen want dat hangt in zulke zaken van nogal wat factoren af.
Als hij voor een gerechtsdeurwaarder heeft toegegeven dat hij U geld schuldig is, is denk ik waardeloos, tenzij deze deurwaarder als getuige voor een rechter wil verschijnen. Hij moet een schuldbekentenis tekenen of voor een rechter verklaren dat hij U geld schuldig is.
-
Manfred TS
- Infopolitie Gast
De gerechtswaarder is niet het probleem en zal een getuigenis afleggen. Bovendien is de schuldbekentenis afgegeven op een politie bureau, net voordat hij de gevangenis in moet.mwb schreef:In dit geval kunt U zeker aangifte doen.Manfred schreef: Ik ben ervan overtuigd dat hij mijn vrouw met listige kunstgrepen heeft bewogen geld hem te lenen om zichzelf wederrechtelijk te bevoordelen.
Laat U in ieder geval niet weerhouden of afschepen met de gedachte dat uw zelf dat geld heeft afgegeven, want dat maakt voor de strafbaarheid niets uit.
De vraag is of de man zal worden veroordeeld, maar dat kunnen we op dit prikbord niet beoordelen want dat hangt in zulke zaken van nogal wat factoren af.
Als hij voor een gerechtsdeurwaarder heeft toegegeven dat hij U geld schuldig is, is denk ik waardeloos, tenzij deze deurwaarder als getuige voor een rechter wil verschijnen. Hij moet een schuldbekentenis tekenen of voor een rechter verklaren dat hij U geld schuldig is.
Verder is mij bekend dat hij meerder vrouwen geld afhandig heeft gemaakt. Zo laat hij hen o.a. huur betalen, telefoonkaarten, hotels enz. Echter niemand is bereidt aangifte tedoen uit angst.
De persoon is een regelmatig veroordeeld met vele veroordelingen.
Mijn probleem is ook tijd. Ben namelijk ernstig ziek.
De artikel 326 strafrecht lijkt mij mogelijkheden te bieden voor aangifte?
-
Guido TS
- Infopolitie Gast
heel erg handig natuurlijk om u in te lezen in het wetboek van Straftrecht aan welke voorwaarden het moet voldoen.Manfred schreef:Mijn vrouw heeft heel veel geld aan iemand geleend. Een persoon die ik zelf niet ken. Nu willen wij het geleende geld terug, en hebben dit o.a. geprobeert met een incasso bureau. Hij erkent de lening,zegt terug te betalen maar betaald uiteraard niet.
misschien is het ook even handig om hier te melden WELKE "listige kunstgrepen" hij heeft uitgehaald om aan het geld te komen.
Heel erg aardig van iedereen om nu te melden dat u dan hiervan aangifte kunt doen, maar ook tijdens de aangifte zal gevraagd worden naar WELKE listige kunstgrepen...