Spiegels voor caravan verplicht?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Wendy Damen TS
Infopolitie Gast

Spiegels voor caravan verplicht?

Ongelezen bericht door Wendy Damen »

Is het hebben van opzetspiegels voor de caravan verplicht?
Wij rijden een Chrysler Voyager en hebben niet zo'n grote caravan. Dus de auto is breder dan de doorsnee auto. Mijn vriend zegt voldoende zicht te hebben maar ik twijfel over de wetgeving. Wij gaan naar Zuid-Frankrijk en ik weet niet hoe de wetgeving is in Frankrijk.
Wie heeft voor mij een antwoord? Bij voorbaat dank.
Maaike
Superlid
Roepnaam: Maaike
X: @mama_maaike
Facebook: MDJ1980
Geslacht:
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door Maaike »

Opzetspiegels zijn niet verplicht: de wet schrijft voor dat je zodanig "om de caravan heen" moet kunnen kijken, dat je +/- 3 meter achter de caravan de weg in de breedte kunt overzien
Een handige methode om te controleren of de gemonteerde spiegels voldoen aan de wettelijke eisen is het meten van de tussen afstand van de binnenkant van het spiegelglas van de linker- en rechterbuitenspiegel. Deze afstand moet groter of gelijk zijn aan de breedte van de caravan
Bron
Schaaltje7 TS
Infopolitie Gast

Spiegels Caravan

Ongelezen bericht door Schaaltje7 »

Maaike, dat is inderdaad een hele goede bron die je er bij hebt gepakt. Ik ben het er helemaal mee eens hoe het daar verwoord is.
Je moet alleen bij de handhaving er rekening mee houden dat je de hart van de spiegels op meet.
Dus oftewel breedte hart linkerspiegel- breedte hart rechterspiegel, moet buiten de breedte van de caravan vallen.

Dit blijkt uit een uitspraak van de Rechtbank. Kon alleen niet zo gauw die uitspraak vinden.
Maaike
Superlid
Roepnaam: Maaike
X: @mama_maaike
Facebook: MDJ1980
Geslacht:
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door Maaike »

@Schaaltje7

Tja http://www.google.nl is altijd handig :lol: :wink:
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

't hart van de spiegel?

Als je die uitspraak nog 'ergens hebt liggen' graag, want ik vrees dat heel politienederland een andere werkwijze hanteert... :lol:

Ik meet altijd de binnenzijde van de spiegels (die dus groter moet zijn dan de breedte van de caravan). :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

TheLightEd TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door TheLightEd »

Kan iemand hier iets duidelijker en uitgebreider op antwoorden? Wanneer telt dit, bij caravans, boten en ook grote aanhangers, of kleine aanhangers met hoge lading neem ik aan.

Mij is verteld dat je een pilon op 20 meter achter je voertuig moet kunnen zien, ik wil nu graag weten wat officieel is :) verhalen en methodes hebben we zat, echter een offciele zou mooi zijn.
Schaaltje7 TS
Infopolitie Gast

spiegels caravan

Ongelezen bericht door Schaaltje7 »

In principe zoals Maaike al naar haar bron verwees, moeten er voor de handhaving vakken uitgezet worden. Echter in de praktijk is dit dan niet te handhaven. Daarom is er voor gekozen om de breedte van de spiegels op te meten. En zoals ik het begrepen heb moest het hart van de spiegels opgemeten worden.

Die uitspraak heeft er mee te maken dat een collega de buitenkant van de spiegels had opgemeten. En deze breedte viel binnen de breedte van de caravan en kreeg daarom de bestuurder een pv. Hierop diende de bestuurder een bezwaarschrift in, die uiteindelijk voorgekomen is bij de rechtbank. De bestuurder deelde namelijk mede dat het door de verbalisant niet op de correcte wijze was waargenomen, omdat die vakken (bron Maaike) niet uitgezet waren. De rechtbank ging niet mee met dit bezwaarschrift, want deelde mede dat de verbalisant al zeer coulant was geweest door de buitenzijde van de spiegels op te meten, rechtbank was van oordeel dat hart spiegels de juiste zichtpositie zou weergeven en daarom is het hart spiegels. Ik heb dit ooit gehoord op het PIVM. Ik ga snel eens bellen om deze uitspraak te krijgen.
TheLightEd TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door TheLightEd »

Ben benieuwd, hou ons op de hoogte aub
Gesloten