aangehouden door politie in burger in zijn vrije tijd

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

ok...deze topic negeren we dus.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Re: aangehouden door politie in burger in zijn vrije tijd

Ongelezen bericht door thijeleo »

willem schreef:Goeieavond.

Een tijdje geleden haalde ik bij het weg rijden van een stoplicht (2 banen) een paar auto's in en ging hierbij bij het naar rechts invoegen over de markering (witte strepen).

Een andere auto volgde mij hierbij en de berijder hier van stapte bij de volgende stoplicht uit, kwam naar mij toe, zwaaide met een blauw pasje, zei dat hij van de politie was en ik bij de eerst volgende haven de auto aan de kant moest zetten.

Nu wist ik natuurlijk niet of hij een echte politie agent was, en of hij misschien andere bedoelingen had.

Niemand kan naar ik aanneem van mij verwachten dat ik weet hoe een identiteits pasje van de politie er uit ziet, en mijn vergrijp was nou niet bepaald zo groot dat je verwacht door een agent in zijn vrije tijd te worden aangehouden.

Ik ben dus ook niet gestopt, en de man is mij niet gevolgt.

Heb ik hier goed aan gedaan? En heeft een agent in vrije tijd het recht mij aan de kant te zetten? Behoor ik dus ook te weten hoe zijn id er uit ziet?

Gr Willem
In antwoord aan Walter: Negeren dit topic is een beetje te kort door de bocht.

In antwoord aan topicstarter:
Via dit forum is niet te bepalen of u wel of niet met een echte politieman te doen heeft gehad. Tegenwoordig rijden er ook mensen rond, die zich de allures van politieman menen te moeten aanmeten om anderen op een fout te kunnen wijzen.

Mochten het wel echt een agent zijn geweest krijgt u binnen de datum van deze controle en max. 4 maanden later hier bericht van ind e vorm van een acceptgirokaart van het Centraal Justitieel Incassobureau.

Of u er goed aan hebt gedaan door niet te stoppen weet ik dus niet. Dat ligt er dus aan of het wel of niet een echte agent was. Als het een echte agent was zou dit wat mij betreft niet de manier zijn om mensen te wijzen op verkeersovertredingen, maar dat is mijn mening.

Een politieman is dit 24 uur per dag en kan derhalve ook 24 uur per dag optreden daar waar hij dit nodig acht. Je kunt alleen vragen stellen bijd e manier waarop hij dit meende te doen (vooropgesteld dat het een echte agent was) maar dat doet niets af aan het feit, dat hij dus wel in vrije tijd op mag treden en bekeuringen uit mag schrijven. Mocht u dus een bekeuring thuis krijgen, is deze volledig rechtsgeldig.

Terzake het negeren van zijn verzoek om te stoppen in een parkeerhaven verder op hoeft u zich in principe geen zorgen te maken. Daarvoor zal hij u niet bekeuren indien niet duidelijk genoeg is, dat hij politieman was.
Walter TS
Infopolitie Gast

@Leo:

ik snap je reactie wel

maar als iemand een vraag stelt geef dan alle info en ga niet steeds aanvullen en dan zeggen dat de antwoorden niet zijn die je verwacht.
Walter TS
Infopolitie Gast

willem schreef: Daarnaast gaf ik al aan, dat het op 1 man ging, in een auto van bj 95'
berijder...dacht bijrijder
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

@ Thijleo:

Hartelijk dank voor deze reactie, dit zijn de antwoorden waar ik om vroeg.
U geeft n.m.l aan mij niet kwalijk te kunnen nemen dat ik niet gestopt ben, dit niet echt de manier is om iemand te stoppen, maar de agent wel het recht heeft mij te bekeuren.

@ Walter:

Ik mag toch verwachten van een agent dat deze een discussie aan gaat, en niet uit de weg gaat. Op het moment dat ik als burger advies vraag, en het topic veranderd in of het wel veilig is voor de agent etc. heb ik toch het recht hier op te wijzen?
Beetje zwak om dan de discussie uit de weg te gaan.

M.v.g

W
toscane TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door toscane »

Even reageren op de auto uit 1995: Bij ons in de regio wordt een standaard burgerdienst gedraaid met steeds wisselende auto's. Deze kan inderdaad soms erg oud zijn! Per periode draaien er steeds twee andere agenten deze diensten.
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

Ik vraag me af wat die auto met het onderwerp te maken heeft... :?
toscane TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door toscane »

Dit omdat er werd getwijdeld aan het feit of de politie in zo een oude auto kan rijden.
piere2 TS
Infopolitie Gast

staande houding

Ongelezen bericht door piere2 »

Oude auto? oude auto? Je wil het niet geloven maar bij ons in de regio is het voorgekomen dat we in een niet APK gekeurde auto op pad gestuurd werden.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

dat kan ook met een auto uit 2001 :wink:

maar goed, de TS heeft zn antwoord wel gehad geloof ik.
en ik betwijfel of de man (ga er vanuit dat het echt een diender was) in diensttijd handelde. Er zijn er genoeg die het in vrije tijd doen.
Iets enorm hufterigs op kenteken schrijven, ok. maar staandehouden zou ik niet zo snel doen.

overigens: als u geen acceptgiro ontvangt wil dat ook niet zeggen dat het dus geen agent was. misschien heeft hij de bon toch maar niet ingestuurd, verkeerd kenteken genoteerd enz enz. Dus misschien zullen we het nooit weten :lol:
Wie rent, bekent!
Gesloten