Lading aanhangwagen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Erwin TS
Infopolitie Gast

Lading aanhangwagen

Ongelezen bericht door Erwin »

Hoeveel mag de lading bij een aanhangertje achter de auto uitsteken (dus in de lengte van de aanhanger).
rfo00457 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

1 meter
schaaltje 7 TS
Infopolitie Gast

lading uitsteken

Ongelezen bericht door schaaltje 7 »

Tot 5 meter, gemeten vanaf het hart van de achterste as. En als het meer dan een meter uitsteekt moet er een vierkant oranje/wit bord op (bij nacht ook een rode lamp). Let op dit geld alleen voor ondeelbare lading.
rfo00457 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

Je hebt geljk. Ik had alleen bij de gewone lading gekeken.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

(Deelbare) lading mag inderdaad max 1 meter achter de aanhanger en max 5 meter achter de achterste as uitsteken.

Ondeelbare lading mag max 5 meter achter de achterste as uitsteken.

Mocht je echter een klein aanhangertje bij de Ikea gehuurd hebben om een kast te vervoeren die bijv 1,20 meter achter de aanhanger uitsteekt, dan kan je echter ook bekeurd worden.

Als men namelijk de mogelijkheid heeft om het uitsteken van lading te voorkomen door een grotere aanhanger te huren, dan ben je verplicht om daar ook gebruik van te maken... :wink:

Je moet het 'uitsteken' dus redelijkerwijs niet kunnen voorkomen. En het moet inderdaad gemarkeerd zijn met een bord als de lading meer dan 1 meter uitsteekt. :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

PL2800 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door PL2800 »

In principe heeft de wetgever aanvankelijk het zo bedoeld als Koen zegt. Het is pas ondeelbare lading als het niet op andere wijze binnen de wettelijke normen vervoerd kan worden.

Echter, men heeft bijna gelijk na het verschijnen van deze regel de handhaving aangepast. Het is namelijk niet wenselijk om deze regel te handhaven. Een ieder zou voordurend op zoek moeten naar grotere aanhangwagens en bedrijven zouden voor de zekerheid allemaal opleggers moeten aanschaffen. Dit zou weer onwenselijk zijn op de weg.

Men heeft gesteld dat wanneer iemand een lading vervoerd het in lengte ondeelbaar is als het niet anders op het op dat moment gebruikte voertuig past. Een bekeuring voor het teveel uitsteken van lading omdat deze op een langer voertuig niet zou uitsteken, faalt te allen tijde.

Dit zijn landelijke afspraken tussen OM/TLN en KLPD
Het landelijk handhavingsbeleid wordt uitgedragen door het KLPD en dient leidend te zijn.
gelderblom
Stamgast
Brigadier
Roepnaam: Jan
Geslacht:
Leeftijd: 71

Ongelezen bericht door gelderblom »

Ik lees dat er landelijke afspraken zijn tussen OM/TLN en het KLPD.
Ik ken die niet.
Het lijkt me een goede zaak als daar dan wat meer bekendheid aan gegeven zou worden want ik weet dat over de toepassing van de regels mensen zijn die daar anders over denken.

Het gaat over een aanpassing van de handhaving na het verschijnen van de regel. Ik verwacht daarbij iets van een aanwijzing van de PG's. Heb je daar de tekst van?
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Ik weet het uiteraard niet zeker, maar mogelijk bedoelt PL2800 het volgende:
In de vergadering van de Verkeerscommissie Openbaar Ministerie (VCOM) d.d. 3 september l996 is o.a. gesproken over de lengte van vrachtwagencombinaties en de afhandeling van snelheidsovertredingen op naam van rechtspersonen. Hierbij deel ik u mee wat er met betrekking tot deze agendapunten is besloten. Ik verzoek u om dit binnen uw organisatie bekend te maken.

Lengte vrachtwagencombinaties
In de als bijlage bijgevoegde brief d.d. 7 augustus 1996 wijst de Minister van Verkeer en Waterstaat erop dat als gevolg van een door de Raad van de Europese Unie aangenomen richtlijn de maximaal toegestane lengte van een samenstel van vrachtauto en aanhangwagen zal worden verlengd van 18,35 m naar 18,75 m. Aan de lengte van 18,75 m zijn wel twee voorwaarden verbonden:

<ol><li>de afstand tussen het voorste punt aan de buitenzijde van de laadruimte achter de stuurcabine en het achterste punt aan de buitenzijde van de aanhangwagen mag niet meer dan 16,40 bedragen. en

<li>de afstand van 16,40 verminderd met de afstand tussen de achterzijde van het motorrijtuig en de voorzijde van de aanhangwagen mag niet meer dan 15,65 m bedragen.</li></ol>Vooruitlopend op implementatie van deze richtlijn in het Voertuigreglement verzoekt de Minister van Verkeer en Waterstaat om de politie nu al bij de uitvoering van haar controletaak voor wat betreft de maximale lengte van een samenstel van vrachtauto en aanhangwagen de lengte van 18,75 m te laten hanteren, mits aan de gestelde voorwaarden is voldaan.

Ter uwer informatie zei vermeld dat de maximale lengte van een samenstel van vrachtauto en aanhangwagen welke niet aan de gestelde voorwaarden voldoet niet meer mag bedragen dan 18,00 m. De verlenging naar 18,75 m geldt tevens niet voor een samenstel van trekker en oplegger. Deze lengte blijft maximaal 16,50 m.

De VCOM is akkoord gegaan met het verzoek van de Minister van Verkeer en Waterstaat. Ik wijs u er nog op dat er onduidelijkheid bestaat met betrekking tot de interpretatie van de in de Europese richtlijn opgenomen beladingsvoorschriften.

Nederland heeft daarover een vraag ingediend bij de Europese Commissie. In afwachting van het antwoord adviseert de VCOM u om de huidige beladingsvoorschriften (maximaal 1 m achter het voertuig en 5 m achter de achterste as) onverlet te handhaven.

Ik verzoek u om het bovenstaande aan het/de tot uw arrondissement behorende politiekorps(en) bekend te maken.
gelderblom
Stamgast
Brigadier
Roepnaam: Jan
Geslacht:
Leeftijd: 71

Ongelezen bericht door gelderblom »

Ik denk dat hier twee dingen door elkaar spelen:
1e "Echte"ondeelbare lading op een te klein voertuig, voor zover die ondeelbare lading maar binnen de afmetingsvoorschriften van ondeelbare lading valt, is geen probleem. Je hoeft geen groter voertuig te zoeken om binnen de standaard afmetingen te blijven.
2e Wel deelbare lading in een te lange verpakking blijft deelbare lading, dus het Ikeavoorbeeld blijft fout.

Denk daarbij aan de regel dat de gestandaardiseerde laadstructuur niet valt onder de ondeelbare lading.
Ook ken ik voorbeelden van bedrijven, die laadstructuren (wisselbakken)hebben ontwikkeld voor glas of betonvervoer. Die laadstructuren hebben afmetingen van 3.00 m breed en 12.00 meter lang. De lading daarop heeft kleinere afmetingen en is deelbaar. Zij stellen dat het ondeelbare lading is. Dat gaat m.i. niet op (en ook niet volgens de helpdesk PIVM/ Politieacademie.

Dus ik weet niet of die afspraken wel over dit soort zaken gaan.

De brief, waar Leo op doelt, is inmiddels alweer door de tijd ingehaald, omdat we tegenwoordig ook al modulaire voertuigcombinaties hebben tot 25.25 meter.

Dan nog een opmerking over de ondeelbare lading, die vijf meter achter de achterste as mag uitsteken.
In de artikelen 5.12.49, 5.18.12. 5.18.12a en 5.18.13 wordt een stootbalk voorgeschreven onder het voertuig en/of de uitstekende lading. Ik lees nergens een uitzondering voor ondeelbare lading, dus ook bij die aanhangwagen met uitstekende lading van 5 meter achter de achterste as; een stootbalk onder die lading als de ruimte tussen de lading en de grond te veel is.
(En zelfs bij gewone lading, die max een meter uitsteekt, kan dit al van toepasing zijn)
Gesloten