wietplanten in de tuin
Moderator: Moderatorteam
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
wietplanten in de tuin
na een discussie tussen vrienden over het buiten kweken van wiet voor eigen gebruik was het punt van discussie over de hoeveelheid planten die je legaal mag hebben staan in je tuin
is er iemand die kan vertellen wat er wel en niet mag.
volgen mij mag je 5 planten per huishouden hebben die in je tuin staan en dan zonder voeding en kunst licht
is er iemand die kan vertellen wat er wel en niet mag.
volgen mij mag je 5 planten per huishouden hebben die in je tuin staan en dan zonder voeding en kunst licht
- Bartikel
- Roepnaam: Bart
- Geslacht:
- Leeftijd: 57
Dag gast,
In principe is het aanwezig hebben van weedplanten strafbaar gesteld. (Opiumwet) Maakt niet uit of zij binnen of buiten staan. Met of zonder voeding en/of kunstlicht.
Echter het gedoogbeleid wordt handen en voeten gegeven door vastgestelde richtlijnen. Het gaat dan om de hoeveelheid die coffeeshops in voorraad mogen hebben en jou eigen gebruikershoeveelheid. Eerlijk gezegd weet ik niet of de richtlijnen ook spreken over de hoeveelheid planten. Ga er in iedergeval van uit dat het in eerste instantie strafbaar is gesteld.
Mogelijk dat er op dit forum collega's op de hoogte zijn of de richtlijnen ook spreken van in bezit zijnde planten.
Groetjes Bartikel
In principe is het aanwezig hebben van weedplanten strafbaar gesteld. (Opiumwet) Maakt niet uit of zij binnen of buiten staan. Met of zonder voeding en/of kunstlicht.
Echter het gedoogbeleid wordt handen en voeten gegeven door vastgestelde richtlijnen. Het gaat dan om de hoeveelheid die coffeeshops in voorraad mogen hebben en jou eigen gebruikershoeveelheid. Eerlijk gezegd weet ik niet of de richtlijnen ook spreken over de hoeveelheid planten. Ga er in iedergeval van uit dat het in eerste instantie strafbaar is gesteld.
Mogelijk dat er op dit forum collega's op de hoogte zijn of de richtlijnen ook spreken van in bezit zijnde planten.
Groetjes Bartikel
Voorbereid op het onverwachte !!
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
De vijf planten worden inderdaad gedoogd. Dat wil echter alleen maar zeggen dat het OM niet zal vervolgen bij het aantreffen van deze hoeveelheden.
Het blijft echter een strafbaar feit dus aanhouding en inbeslagname blijft een optie.
Het blijft echter een strafbaar feit dus aanhouding en inbeslagname blijft een optie.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
-
Mo TS
- Infopolitie Gast
Deze richtlijnen zijn enigzins ietsje aangepast. Het gaat niet meer alleen om de hoeveelheid planten van 5 maar om de zwaarte die aan de toppen komen en welke aangemerkt worden als zijnde softdrugs (de blaadjes worden namelijk hiefvoor niet aangemerkt).
Tegenwoordig zijn er planten in omloop die al per plant een dusdanige hoeveelheid voortbrengen dat 1 plant al een aardige opbrengst is.
De preciese hoeveelheid weet ik even in de 'gouwegeit' niet meer.
Als je 5 planten hebt staan waar praktisch geen top op zit dan gaat het nog door de beugel (wordt het gedoogd) en het kan zijn dat je twee plantjes hebt staan die een giga top hebben en dan ben je ook gerechtwaardig.
Maar 5 is op welke wijze dan het maximum wat gedoogd wordt.
Gr
Mo
Tegenwoordig zijn er planten in omloop die al per plant een dusdanige hoeveelheid voortbrengen dat 1 plant al een aardige opbrengst is.
De preciese hoeveelheid weet ik even in de 'gouwegeit' niet meer.
Als je 5 planten hebt staan waar praktisch geen top op zit dan gaat het nog door de beugel (wordt het gedoogd) en het kan zijn dat je twee plantjes hebt staan die een giga top hebben en dan ben je ook gerechtwaardig.
Maar 5 is op welke wijze dan het maximum wat gedoogd wordt.
Gr
Mo
-
mwb TS
- Infopolitie Gast
Re: wietplanten in de tuin
Op deze vraag is maar 1 antwoord mogelijk: nul.Anonymous schreef:na een discussie tussen vrienden over het buiten kweken van wiet voor eigen gebruik was het punt van discussie over de hoeveelheid planten die je <b><i>legaal</i> </b>mag hebben staan in je tuin
Daarboven kunnen de planten altijd in beslag genomen worden.
Heb je er meer dan 5 , dan wordt je strafrechtelijk vervolgd.
Heb je er minder dan 5, dan is vervolging afhankelik van de kwaliteit.
Bij mij in de wijk verdwijnt <b> elke </b> plant die zichtbaar voor anderen gekweekt wordt, ook al staat hij in de vensterbank, en daarbij ben ik volkomen rechtmatig bezig.
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Re: wietplanten in de tuin
een beter antwoord is er niet, chapeau.mwb schreef:Op deze vraag is maar 1 antwoord mogelijk: nul.Anonymous schreef:na een discussie tussen vrienden over het buiten kweken van wiet voor eigen gebruik was het punt van discussie over de hoeveelheid planten die je <b><i>legaal</i> </b>mag hebben staan in je tuin
Daarboven kunnen de planten altijd in beslag genomen worden.
Heb je er meer dan 5 , dan wordt je strafrechtelijk vervolgd.
Heb je er minder dan 5, dan is vervolging afhankelik van de kwaliteit.
Bij mij in de wijk verdwijnt <b> elke </b> plant die zichtbaar voor anderen gekweekt wordt, ook al staat hij in de vensterbank, en daarbij ben ik volkomen rechtmatig bezig.
mashi
-
Mo TS
- Infopolitie Gast
Ook hier maak je een klein foutje.Bij mij in de wijk verdwijnt elke plant die zichtbaar voor anderen gekweekt wordt, ook al staat hij in de vensterbank, en daarbij ben ik volkomen rechtmatig bezig.
Als eerste bestaan wietplaten uit twee soorten namelijk het vrouwlijke en het mannelijke.
De mannen in deze zijn onschuldig en vallen onder gewone (huis)kamerplanten die nog gigantisch mooi bloeien ook. De vrouwtjes daarentegen hebben als extra de stof in hun topje (en vaak ook een veel zwaardere top dus) waar het om gaat.
Veel van de agenten in deze regio zullen zich daarom ook niet eens wagen aan het in beslag nemen van 5 plantjes bij een particulier. Als eerste hebben ze het daar veel te druk voor. En als tweede zit er een giga berg papierwerk aan vast waarbij als derde dus de kans bestaat dat de verkeerde plantjes in beslag zijn genomen(wat dus wel eens is gebeurd).
En ook gedoogbeleid valt onder legaliteit. Gedogen in deze houdt in onder bepaalde voorwaarden en die voorwaarden zijn dus een maximum van 5 plantjes of de hoeveelheid. En gedogen houdt in dat het geen overtreding is omdat gedogen betekent een overgangsperiode waarin getracht wordt het gedoogde normconform te maken waarbij men in deze gedoogperiode handhavingsmiddelen tegen dit feit te ingrijpend gevonden wordt.
(zie "Grenzen aan gedogen" van het Ministerie van Justitie, uitgave 1996-1997 door de Tweede Kamer der Staten-Generaal.)
Dus om iedere plant nu uit een vensterbank te rukken en deze te vernietigen, dank dat je daar dan zelf de grens overschrijdt.
Gr
Mo
- zijlvaart67
- Geslacht:
Als het stinkt is het een vrouwtje...plant, bedoel ik.
Is dat wat?
Ik zou het zooitje sowieso meenemen en aan het bureau zoe ik dan wel uit wat wat is... Overigens is het, zeker buiten de 'bloementjestijd' (volgens mij) heel moeilijk uit te maken of je met 'mannetjes' of met 'vrouwtjes' te maken hebt, dus ik ben altijd rechtmatig bezig...
Of moet ik de quiz nog maar eens overdoen?
Aan de andere kant; Waar doe je het inderdaad nog voor... De coffeeshops liggen stampvol, alleen mogen ze officieel nog steeds niet bevoorraad worden... Wie snapt dit zwalkende beleid nog?
Is dat wat?
Ik zou het zooitje sowieso meenemen en aan het bureau zoe ik dan wel uit wat wat is... Overigens is het, zeker buiten de 'bloementjestijd' (volgens mij) heel moeilijk uit te maken of je met 'mannetjes' of met 'vrouwtjes' te maken hebt, dus ik ben altijd rechtmatig bezig...
Of moet ik de quiz nog maar eens overdoen?
Aan de andere kant; Waar doe je het inderdaad nog voor... De coffeeshops liggen stampvol, alleen mogen ze officieel nog steeds niet bevoorraad worden... Wie snapt dit zwalkende beleid nog?
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
-
Mo TS
- Infopolitie Gast
Als het stinkt is het een vrouwtje...plant, bedoel ik.
Is dat wat?
Frans of Theo.....geef deze man a.u.b. enkele procentjes meer bij zijn uitkomst in de quiz!!
Niet als het dus maar een paar plantjes zijn (minder dan vijf of praktisch geen top). Mijnheer de rechter zal vragen of je je niet bewust bent van het gedoogbeleid en waarom je dan zonodig een particulier zonder verdere zaken of strablad of dergelijke, die enkele plantjes afhandig moet maken en hier een kostbare investering qua tijd en financien verloren door laat gaan terwijl het gedoogbeleid hier dus duidelijk in is en hiervoor speciaal opgezet is.Overigens is het, zeker buiten de 'bloementjestijd' (volgens mij) heel moeilijk uit te maken of je met 'mannetjes' of met 'vrouwtjes' te maken hebt, dus ik ben altijd rechtmatig bezig...
En ze zijn al helemaal niet blij als het dan ook nog de mannelijkheid zelfe is die dus onder gewonen kamerplanten vallen.
Gr
Mo
- zijlvaart67
- Geslacht:
Je hebt me overtuigd, ik doe er nooit meer wat aan...tenzij ik er naast woon!
Maar een rechter overtuigt mij niet als hij vraagt of ik niks anders te doen heb dan een 'normale particulier' te pesten...
Want bij mij (kennelijk ouderwets) zijn dat nog steeds geen 'normale particulieren' hoor...
Zelfs voor Donmarcello maak ik geen uitzondering!

Maar een rechter overtuigt mij niet als hij vraagt of ik niks anders te doen heb dan een 'normale particulier' te pesten...
Want bij mij (kennelijk ouderwets) zijn dat nog steeds geen 'normale particulieren' hoor...
Zelfs voor Donmarcello maak ik geen uitzondering!
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
-
Mo TS
- Infopolitie Gast
O jeee.......ik ga niet bij toeval drie van die krengen planten zonder enige extra voorzieningen dus gewoon in pot om te zien of ik inderdaad het onderscheid tussen een mannetje of vrouwtje kan zien buiten de professionele kweekomstandighedenWant bij mij (kennelijk ouderwets) zijn dat nog steeds geen 'normale particulieren' hoor...
Gr
Mo
p.s. kreeg net te horen dat de opsporing pas ingaat bij 30 gram softdrugs en dat men er van uit gaat dat 1 plant gemiddeld 5 gram produceert.
Overigens zou men de inbeslagname van 5 planten kunnen beboeten met € 100. Maar als de aangeklaagde het laat voorkomen wordt deze boete vaak geseponeerd vanwege het gedoogbeleid.
(info rechtstreeks via OM).
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Dat is oude informatie Mo. Tegenwoordig produceert een plantje wel wat meer.p.s. kreeg net te horen dat de opsporing pas ingaat bij 30 gram softdrugs en dat men er van uit gaat dat 1 plant gemiddeld 5 gram produceert.
In de wet staat echter omschreven dat het gewoon een strafbaar feit is dus je hebt gewoon je bevoegdheden om er wat mee te doen.
Inbeslagname is niet zoveel werk. Ik denk dat je dat met 10 minuten op papier hebt. Een telefoontje met de OVJ neemt misschien 5 minuten in beslag en of het mannetjes of vrouwtjes planten zijn zal me een zorg zijn. Dat zal het onderzoekje uitwijzen en ook daar heb je binnen onze regio binnen 5 minuten een antwoord op.
Dat die zaak geseponeerd wordt is jammer maar de plantjes zijn weg.p.s. kreeg net te horen dat de opsporing pas ingaat bij 30 gram softdrugs en dat men er van uit gaat dat 1 plant gemiddeld 5 gram produceert.
Overigens zou men de inbeslagname van 5 planten kunnen beboeten met € 100. Maar als de aangeklaagde het laat voorkomen wordt deze boete vaak geseponeerd vanwege het gedoogbeleid.
(info rechtstreeks via OM).
Soms maak je ook wel eens mee dat er, op een niet rechtmatige wijze, een wapen inbeslag wordt genomen. Voor de zaak is het jammer maar het wapen is van de straat en dan weet je in ieder geval zeker dat je niet met dat mes wordt neergestoken.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
rich@infopolitie.nl