ondeuglijke verlichting ??

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Mofkap schreef:
thijeleo schreef:
Mofkap schreef:
The Scorpion schreef:wordt een duur grapje dan, als je het laat zitten. kan je op elke straathoek een bon krijgen.
De les beginselen van strafrecht gemist? :)
Hoe dat zo? 's morgens een bon, 's middags een bon, 's avonds een bon de volgende dag hetzelfde riedeltje weer.

Ik zie even niet in wat de beginselen van strafrecht hier mee te maken heeft.
Kan iemand meer keren worder gestraft voor hetzelfde feit?
Ja, tuurlijk wel.

Volgens jou kan ik dus na een bromfietscontrole exact dezelfde bromfiets een dag later niet nog een keer op de rollenbank zetten?
Volgens jou kan ik dus kapotte verlichting niet een volgende nacht weer bekeuren?

Iedere keer als een politieman iemand ziet rijden met folie tegen de ruiten kan deze bestuurder een bon verwachten, ook al heeft hij er net een gehad.
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

thijeleo schreef:
Volgens jou kan ik dus na een bromfietscontrole exact dezelfde bromfiets een dag later niet nog een keer op de rollenbank zetten?
Volgens jou kan ik dus kapotte verlichting niet een volgende nacht weer bekeuren?

Iedere keer als een politieman iemand ziet rijden met folie tegen de ruiten kan deze bestuurder een bon verwachten, ook al heeft hij er net een gehad.
Bij kapotte verlichting is er geen sprake van voortgezet delict.

In het geval van de ramen kan die politieman dat wel doen, maar ik denk niet dat het voor de rechter stand houdt. Weet ik eigenlijk wel zeker.
thijeleo
In Memoriam
Agent

Maar feit blijft, dat ook het rijden met folie geen voortdurend delict hoeft te zijn en dat het dus niets met beginselen van strafrecht te maken heeft.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

gelukkig maar, kan ik met een gerust gevoel mn nachtdienst beginnen nu.
Wie rent, bekent!
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Mofkap: volgens mij haal je wat dingen door elkaar nu hoor.....

Je zegt dus eigenlijk dat iemand die zonder licht rijdt en daarvoor bekeurd wordt, vervolgens gewoon verder mag rijden ?????

EDIT: O wacht, je sluit verlichting uit.....dan doe maar....euhm, geblindeerde ruiten, luide uitlaat, of misschien een zwaarder delict zoals euhm......rijden onder invloed.......

Dacht het niet dus, sterker nog, ik weet wel zeker.....
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Kijk Frans, volgens mij doe je je nu dommer voor dan je werkelijk bent.

Kost misschien zelfs wat moeite. :)

Je begrijpt best wat ik bedoel, dat het van het soort overtreding afhangt. Iemand die voor donkere ramen wordt bekeurd kan niet op de volgende straathoek voor hetzelfde feit een bekeuring krijgen.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Mofkap schreef:Kijk Frans, volgens mij doe je je nu dommer voor dan je werkelijk bent.

Je begrijpt best wat ik bedoel, dat het van het soort overtreding afhangt. Iemand die voor donkere ramen wordt bekeurd kan niet op de volgende straathoek voor hetzelfde feit een bekeuring krijgen.
Soms zijn juist de sprekende voorbeelden heel duidelijk toch ???

:twisted:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
thijeleo
In Memoriam
Agent

Mofkap schreef:Kijk Frans, volgens mij doe je je nu dommer voor dan je werkelijk bent.

Mag jij voor mij even de wettelijke tekst opzoeken die mij vertelt dat ik niet om de hoek van de straat mag bekeuren omdat hij net voor die hoek van een collega al een bekeuring heeft gehad.

Immers, na de bekeuring kiest de bestuurder er voor om toch weer te gaan rijden en daarmee is het einde voortdurend delict. En of dat nu folie, bromfiets, rijden onder invloed of wat voor overtreding dan ook is, het maakt helemaal niets uit. Op het moment dat de bestuurder weer gaat rijden, is hij het haasje.

Sterker nog, wat dacht je van lintcontrole snelheid. Vier radarcontroles op 1 weg, motorrijder komt er langs, krijgt 4 bonnen....
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Klopt Leo, de rechtspraak heeft bepaald dat het i.g.v. snelheidsovertreding geen voortgezet delict betreft, omdat de betokkenen/verdachte eenvoudig in staat is zijn snelheid aan te passen.

Bij b.v. een folie ligt dat wat anders, Je mag best bekeuren, maar het houdt voor de rechter geen stand.

Anderzijds vermoed ik dat het geheel van de controle afhangt, als snelheidsovertreding wordt geconstateerd en 500 meter later weer dan denk ik dat de rechter dat ook als voortgezet delict zal kwalificeren.

Voorbeeld: bij ons in het dorp stonden collega's 200 meter na de vaste snelheidcamera op snelheid te controleren (prima zaak overigens, want iedere "local" kent die camera). Toch denk ik dat in zo'n geval een een dubbele sanctie voor de rechter geen stand houdt, gezien de afstand van de controle.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent

en toch betwijfel ik het, mofkap.
waar ligt de grens dan? op de volgende straathoek meteen weer bekeuren mag dan volgens jou niet niet, maar een uur later? een dag later?
hij kiest er zelf voor om met een voertuig wat gewoon niet in orde is door te rijden, dus hij neemt zelf de beslissing en het risico. Hij weet immers dat het niet mag en dat hij er een bon voor kan krijgen, hij heeft er immers zojuist al eentje gehad.
Wie rent, bekent!
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Die grens is voor de rechter om te bepalen en zal in elk geval anders liggen. Maar je kunt het op je klompen aanvoelen dat er een verschil is tussen de volgende straathoek (wat als voorbeeld werd gegeven) en de volgende dag.

Iemand die zich met mensensmokkel of kindermishandeling bezighoudt wordt ook niet voor elk persoon of elke klap veroordeeld, dat zijn nou eenmaal voortdurende delicten.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Motorrijder 6 keer geflitst binnen 7 minuten
Zaterdag 2 Maart 2002

UTRECHT/SLUIS-AARDENBURG - Een motorrijder is vrijdagmiddag bij een snelheidscontrole in Draaibrug (gemeente Sluis-Aardenburg) binnen zeven minuten zes keer geflitst voor te hard rijden.

Hij reed op een weg met een snelheidslimiet van 50 kilometer per uur achtereenvolgens 80, 106, 87, 102, 108 en 111 kilometer per uur. De overtredingen werden steeds geregistreerd op hetzelfde punt binnen de bebouwde kom van het dorp, waar politie met meetapparatuur stond. De motorrijder is, zich waarschijnlijk niet bewust van de controle, verschillende keren voorbijgereden. Hij zal zich te zijner tijd voor de kantonrechter moeten verantwoorden.
Ik kende deze al, maar ben nog even op zoek naar de uiteindelijke uitspraak....

Bron: Tiscali

Bron: http://www.boetes.nl
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent

tja, dat meetpunt blijft op hetzelfde punt staan. die motorrijder rijdt steeds heen en weer, volgens het bericht. lijkt me dat hij gewoon 6x moet betalen. zou niet weten waarom niet.
Wie rent, bekent!
thijeleo
In Memoriam
Agent

Mofkap schreef:Die grens is voor de rechter om te bepalen en zal in elk geval anders liggen. Maar je kunt het op je klompen aanvoelen dat er een verschil is tussen de volgende straathoek (wat als voorbeeld werd gegeven) en de volgende dag.

Iemand die zich met mensensmokkel of kindermishandeling bezighoudt wordt ook niet voor elk persoon of elke klap veroordeeld, dat zijn nou eenmaal voortdurende delicten.
Gevoelsmatig wil je misschien wel een verschil maken tussen de volgende stratthoek en de volgende dag, maar strafrechterlijk gezien is dit exact hetzelfde.

Heel vaak wordt de bestuurder bij de eerste bon ook al gewaarschuwd: "Meneer, hou er rekening mee, dat u op deze manier niet uw weg mag vervolgen, immers u bent in dat geval weer in overtreding."

De bestuurder had er ook voor kunnen kiezen om zijn auto te laten staan of hij had er voor kunnen kiezen direct de folie te verwijderen.

Hij kiest er echter voor om weer te rijden, ermee rekening houdend, dat hij nog een bon riskeert. Dit is zijn keuze en als die tweede bon dan om de straathoek valt, heeft hij gewoon dikke pech, immers: twee separate bonnen.

Geen enkele rechter die daar anders over zal denken en er één voortdurend delict van zal maken.

En tav mensenhandel: het aantal illegale personen in het voertuig zal zeker medebepalend zijn voor de strafmaat.

En kindermishandeling: Als die man drie kinderen heeft mishandeld zijn dat drie aangiften. Dat wordt dan wel in 1 strafzaak afgehandeld, maar de strafmaat zal grotendeels bepaald worden door het feit, dat hij drie ipv één kind heeft mishandeld. Het is echt niet zo, dat de rechter maar 1 aangifte zal aangrijpen en de twee anderen naast zich neer zal leggen onder het mom voortdurend delict.
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ik ben het in het geheel niet met je eens, Leo.

De strafmaat is geen factor voor een voortdurend delict. Het bij voortduring mishandelen van een kind wel, jij maakt er drie kinderen van.

Ook in het geval van de folie zal de rechter in redelijkheid en billijkheid oordelen dat de betrokkene in staat moet worden gesteld de overtreding op te heffen en de tweede sanctie vernietigen. Dus niet alleen gevoelsmatig, maar ook strafrechtelijk bestaat er wel degelijk verschil.

M.b.t. snelheidsovertreding neemt de rechter als standaard aan dat het geen voortdurend of voortgezet delict is. I.c. was iemand over een afstand van 100km tijdens één reis drie maal geflitst. De exacte argumenten weet ik niet zo snel meer, maar het had ermee te maken dat niet aannemelijk was dat bij voortduring met dezelfde hoge snelheid was gereden op verschillende autosnelwegen en dat betrokkene eenvoudig in staat was de overtreding te doen ophouden.

p.s. heeft niet veel meer met het voeren van lichten te maken. :)
Gesloten