Meenemen lifter over de grens zonder papieren strafbaar?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
caspar TS
Infopolitie Gast

Meenemen lifter over de grens zonder papieren strafbaar?

Ongelezen bericht door caspar »

Als ik een lifter meeneem naar Belgie bijvoorbeeld, maar als blijkt bij controle aan de grens dat hij/zij geen papieren heeft, ben ik dan ook strafbaar? M.a.w. moet ik altijd eerst naar een paspoort vragen?
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Een nogal aparte vraag... :shock:

Heel raar, maar ik krijg een beetje een 'onderbuikgevoel'.... 8)

Maar laat het een feit zijn dat iedere volwassene verantwoordelijk is voor z'n eigen daden...

Alleen mochten er ergens problemen ontstaan, van welke aard dan ook, dan is het zeer begrijpelijk dat men u (in eerste aanleg zeker) medeverantwoordelijkheid houdt... :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Mo TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mo »

maar ik krijg een beetje een 'onderbuikgevoel'....
Misschien zit hem dat in het "tricky" feit dat het hier niet gaat of je de grens van Belgie al dan wel of niet overschrijdt, maar het feit dat je gewoonweg dus altijd een identificatie (zie indentifictieverplichting) bij je behoort te hebben. Dus een id card of een paspoort met welke je beiden de grenzen van de EU mag overschrijden.
En daar is de drager zelf verantwoordelijk voor.

Mits we hier spreken over een lifter uit de EU.
Is het geen lifter woonachtig binnen deze EU, dan bent u in principe inderdaad mede verantwoorelijk sowieso om een illegaal aanwezig persoon te vervoeren.
In Nederland zal de rechter hier anders over oordelen dan een Belgische rechter en het Belgische gerecht kent zeer flinke boetes voor het vervoeren c.q. onderdak bieden aan een illegaal persoon.

Gr
Mo
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Wellicht een toelichting...

Ik heb veel Afrikaanse vrienden en kennissen en ik ga met regelmaat naar Antwerpen en Brussel. Soms vragen vrienden of ze mee mogen rijden. Nu hebben de meeste van mijn Afrikaanse vrienden, zo ver ik weet, een geldig paspoort. Maar er zijn ook zeker die geen geldig paspoort of ID-kaart hebben (dus illegaal zijn).

Zoals ik nu begrijp moet ik dus echt controleren of ze een geldig paspoort of ID-kaart hebben voordat ik iemand een lift geef. Als ik iemand zonder geldige papieren meeneem ben ik dus ook strafbaar.
Luc TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Luc »

Nou ik vind het best een goede vraag.
Hier in Maastricht op de A2 staan dagelijks diverse lifters richting Aken en Luik. Plaatsen die vlak over de grens liggen.
Regelmatig zijn er op de autosnelwegen ook grenscontroles.

Zou je dus zo'n lifter meenemen wil ook ik graag weten wat de consequenties voor mij als bestuurder kunnen zijn.

Onderbuikgevoel is hierbij mijn inziens ver te zoeken ;)
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Als je die persoon mee neemt naar België, dan ga ik er vanuit dat ze ook weer met je terug gaan naar Nederland.
Je kunt wel degelijk een misdrijf plegen door iemand te vervoeren waarvan je weet dat hij of zij illegaal in Nederland is.
Artikel 197a Wetboek van Strafrecht

1. Hij die een ander behulpzaam is bij het zich verschaffen van toegang tot of doorreis door Nederland, een andere lidstaat van de Europese Unie, IJsland, Noorwegen of een staat die is toegetreden tot het op 15 november 2000 te NewYork totstandgekomen Protocol tegen de smokkel van migranten over land, over de zee en in de lucht, tot aanvulling van het op 15 november 2000 te NewYork totstandgekomen Verdrag tegen transnationale georganiseerde misdaad, of hem daartoe gelegenheid, middelen of inlichtingen verschaft, terwijl hij weet of ernstige redenen heeft te vermoeden dat die toegang of doorreis wederrechtelijk is, wordt als schuldig aan mensensmokkel gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Gast TS
Infopolitie Gast

Maar het gaat er juist om welke moeite je moet doen om te weten of iemand illigaal is. Moet ik dus, als ik iemand meeneem in mijn auto, eerst naar zijn papieren vragen en deze controleren (was toch eerst een taak van de politie dacht ik, blijkbaar dus niet...).
Als ik het goed begrijp mag riskeer ik zelfs dus ook een gevangenisstraf als ik een illigaal verblijvende persoon vervoer van A naar B binnen een stad in Nederland ('behulpzaam bij doorreis'). Als ik dit extreem doorredeneer is dus een trambestuurder ook strafbaar als hij een illigaal vervoert!
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

Anonymous schreef:Maar het gaat er juist om welke moeite je moet doen om te weten of iemand illigaal is. Moet ik dus, als ik iemand meeneem in mijn auto, eerst naar zijn papieren vragen en deze controleren (was toch eerst een taak van de politie dacht ik, blijkbaar dus niet...).
Als ik het goed begrijp mag riskeer ik zelfs dus ook een gevangenisstraf als ik een illigaal verblijvende persoon vervoer van A naar B binnen een stad in Nederland ('behulpzaam bij doorreis'). Als ik dit extreem doorredeneer is dus een trambestuurder ook strafbaar als hij een illigaal vervoert!
Nee, bij wetsartikelen is het belangrijk dat je de hele zin leest, in plaats van conclusies trekken en extreem doorredeneren op grond van een losse kreet.
Er staat "behulpzaam bij doorreis door Nederland." Daar is bv sprake van als je van Belgie naar Duitsland reist via Nederland.

Wat dan te doen?
Je zegt zelf dat je zeker weet dat er onder je vrienden die je meeneemt naar Belgie illegalen zijn. In dat geval ben je nu al gewoon strafbaar voor 197a Strafrecht: want je biedt gelegenheid om mee te rijden naar Belgie aan illegalen. Om dat te voorkomen is er maar 1 manier: je vrienden vragen om verblijfspapieren mee te nemen als ze met jou meerijden. Met zo'n vraag zullen echte vrienden geen problemen hebben, iedereen weet toch dat je een ID bij moet hebben en echte vrienden zouden niet willen dat jij door hun schuld in Belgie vast zou komen te zitten.

Als nabrander wil ik je dit meegeven:
Dit is niet zomaar een klein overtredinkje. In feite kan nu toestemming worden gevraagd aan een internetprovider om jouw gegevens ter beschikking te stellen en kun je vandaag of morgen van je bed worden gelicht. Op die manier kan er op deze zaak worden ingestoken. Dat vertel ik niet om je bang te maken, maar om je duidelijk te maken waar je op deze manier mee bezig bent.
Gast TS
Infopolitie Gast

Okee, dat is een duidelijk antwoord. En ja, u heeft me zeker bang gemaakt! Misschien ben ik altijd te naïef geweest en te gemakkelijk mensen help. Maar dat is dus passee! Dit forum is er toch ook om iets te leren toch?
Gast TS
Infopolitie Gast

Touwens als u mijn berichten goed leest heb ik nooit gezegd:
"Je zegt zelf dat je zeker weet dat er onder je vrienden die je meeneemt naar Belgie illegalen zijn"
Ik heb nog tot nu toe nog niemand meegenomen die illigaal is. Daarom ook mijn vraag aan dit forum (voor het geval dat)!
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Neem daarom de adviezen aan en voorkom zo een hoop ellende voor jezelf.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Gesloten