mistachterlicht aanhangwagens

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Peter Boekweg TS
Infopolitie Gast

mistachterlicht aanhangwagens

Ongelezen bericht door Peter Boekweg »

:D Hallo,

Ik zit met het volgende dilemma. Hoe zit het met de regeling rondom mistachterlichten voor aanhangwagens. Zoals bekend moet straks je lichte ahw een mistachterlicht voeren. Hoe zit het dan met het trekkend voertuig. Auto's, waaronder de mijne, van voor 31 december 1997 hoeven geen mistachterlicht te voeren. Hoe kun je dan ooit het licht op je aanhangwagen gebruiken?

vriendelijke dank,

Peter
theo TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door theo »

Moet u even contact zoeken met u garage of automaterialenzaak voor de juiste stekkerdoos.

ik weet dat daar een andere type stekkerdoos voor in de handel is.
De Cock TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door De Cock »

Ik denk dat Peter bedoeld dat hij geen mistachterlicht op zijn auto heeft !!
En dat hij nu wil weten hoe het dan zit met de bediening voor een mistachterlicht op de aanhangwagen.

Dus.......hoe moet je een mistachterlicht gaan bedienen als je auto er niet op voorzien is ???

En is het dan evengoed een verplichting, als het trekkend voertuig geen mistachterlicht heeft als optie ???

Het gaat anders dan aardig in de euro's lopen als je bij een garage eerst je auto moet laten voorzien van een mistachterlicht en dan ook nog eens je aanhangwagen of caravan of dergelijke ???
theo TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door theo »

Wat ik in mijn eerdere posting al zei daar zijn andere stekkerdozen voor met een extra draadje en in of op het dashboard kunt u een extra schakelaar monteren voor de achtermistlamp voor op de aanhanger.

U kunt het ook zelf monteren als u een beetje handig bent of een kennis van u.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

En het is inderdaad een verplichting. Ongeacht of het trekkend voertuig zelf wel of niet over een dergelijke inrichting beschikt...

Ondanks het feit dat het gebruik van een mistlicht nog steeds niet verplicht is, maar misschien loopt men gewoon alvast wat vooruit op komende regelgeving....

De verplichting tot een mistachterlicht geldt alleen niet voor aanhangers met een totale maximum massa van boven de 750 kg en van voor 31/12/97

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

mark taxi TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mark taxi »

het mistachterlicht moet vanuit de auto aanzetbaar zijn en er moet dan ook een controle lampje gaan branden. puur uit nieuwsgierigheid, wat voor auto zonder mistachterlicht heeft u dan?
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Een Ford Mustang uit 1996 met (Jawel) een afneembare trekhaak. Vanuit de auto kan ik in elk geval geen mistachterlicht bedienen. Volgens mij is de wetgever toch een beetje de realiteit uit het oog verloren, als ik nu ineens voor veel mijn auto zou moeten aanpassen om een kleine ahw te kunnen meevoeren.

Maar goed.

Peter
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Je gaat toch geen aanhangwagen achter Ford Mustang hangen....... cultuurbarbaar.......
Stay safe out there.
mark taxi TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mark taxi »

ah had het kunnen weten een yank :D

tja ik denk niet dat het erg gemakkelijk word, maar je zal het waarschijnlijk wel voor elkaar krijgen als je een (verlicht) schakelaartje neemt, deze doortrekt naar een extra draad op je contactdoos (tip sluit beide achterlichten op een draad aan heb je een extra draad) en sluit op die pool een mistlamp aan. das mijn idee
De Cock TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door De Cock »

toch vind ik het niet eerlijk dat deze wetgeving moet gaan gelden ook al is je auto er niet op voorzien ???!!!??? want een mistachterlicht is niet verplicht

Dan vind ik moeten ze bij de oldtimers ook de verplichting gaan invoeren voor het dragen van een autogordel !!!! Want bij veel oldtimers zit er geeneens een gordel in !!!
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Qua toelatingseisen moeten alle personenauto van na 31-12-1994 voorzien zijn van mistachterlicht.

Daarnaast moeten alle auto's die na 31-12-1997 in gebruik zijn genomen voorzien zijn van mistachterlicht.

Wetgeving moet ergens een begindatum hebben om goed te kunnen werken. Die datum is 01-01-2005. Als coulance richting de gebruikers is besloten om pas per 01-06-2006 daadwerkelijk hier op te controleren. Je hebt dus anderhalf jaar de tijd om het in orde te maken. Moet toch lukken, dunkt mij.
Adri TS
Infopolitie Gast

mistachterlicht

Ongelezen bericht door Adri »

Vraag naar de politiek....... wat heeft deze regeling nou voor zin als je op voorhand een bepaalde groep uitsluit............ waarom niet simpel: alle aanhangwagens een mistlamp: klaar! maar dit schijnt nogal moeilijk te zijn, hetmoet ingewikkeld en dus (ons) belastinggeld kosten! Regering: "wederom bedankt!"
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Zegt de politiek wat anders dan?
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

SWAT schreef:Je gaat toch geen aanhangwagen achter Ford Mustang hangen....... cultuurbarbaar.......
Nee een aanhanger achter een Opel Kadett getuigt van cultuur!!

Het ging me om de wettelijke regeling. Ik denk dat ik de auto van mijn vrouw maar moet gebruiken in voorkomende gevallen. Ik kan mijn eigen (afneembare) trekhaak volgens mij net zo goed gaan demonteren.

Peter
Gesloten