autoverzekering bij niet gebruiken van voertuig
Moderator: Moderatorteam
-
Hans2 TS
- Infopolitie Gast
autoverzekering bij niet gebruiken van voertuig
Hallo,
Moet ik mijn auto verzekeren als ik hem (tijdelijk) niet gebruik en hem in mijn eigen garage heb staan? De auto is niet geschorst.
Bedankt!
Groet,
Hans
Moet ik mijn auto verzekeren als ik hem (tijdelijk) niet gebruik en hem in mijn eigen garage heb staan? De auto is niet geschorst.
Bedankt!
Groet,
Hans
- donmarcello
- Roepnaam: marcel
- Geslacht:
- Leeftijd: 68
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
zolang ie niet op de openbare weg staat of rijdt kan er niet voor geschreven worden als ie geen WAM heeft. Dus waarom dan verzekeren?donmarcello schreef:Als je auto niet is geschorst is hij verzekerings/apk//wegenbelasting plichtig
dus voor lange tijd niet gebruiken is soms goedkoper om hem te schorsen
en mashi het maakt niet uit waar die staat (al staat die op je slaapkamer)![]()
- donmarcello
- Geslacht:
omdat het rdw wel eens steekproeven neemt en je dan vanzelf een bekeuring thuis krijgt
en zelfs je verzekering doorgeeft dat een voertuig uit de verzekering is gehaald ,dus wanneer je dan nog wegenbelasting betaald ben je verzekerings plichtig
(en ik spreek uit ervaring 600 euro)
en zelfs je verzekering doorgeeft dat een voertuig uit de verzekering is gehaald ,dus wanneer je dan nog wegenbelasting betaald ben je verzekerings plichtig
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
- donmarcello
- Geslacht:
Voertuiggebonden verplichtingen
Wie een auto of motor op zijn naam heeft staan, moet voldoen aan de verplichtingen voor dat voertuig.
De voertuiggebonden verplichtingen die we in Nederland kennen zijn: de wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (WA) de Algemene Periodieke Keuring (APK), de motorijtuigenbelasting en het voeren van de juiste kentekenplaten.
Controle van gegevens
Een bezitter van een voertuig moet aan bovenstaande voertuiggebonden verplichtingen voldoen als hij een auto of motor op zijn naam heeft staan en dus geregistreerd staat bij de RDW. Door een eenvoudige druk op de knop controleert de RDW het verzekeringsregister en het keuringsregister. Zo kan de RDW direct zien of een auto is verzekerd en APK-goedgekeurd.
Boetes
Is een auto of motor daadwerkelijk niet verzekerd dan kan het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) te Leeuwarden de kentekenhouder een boete toesturen. Is de auto niet APK-goedgekeurd dan volgt daarvoor ook een boete. Ook de Belastingdienst/Centrale administratie/Autoheffingen controleert op deze manier of voor de auto of motor de motorrijtuigenbelasting is betaald.
bron : rdw
Wie een auto of motor op zijn naam heeft staan, moet voldoen aan de verplichtingen voor dat voertuig.
De voertuiggebonden verplichtingen die we in Nederland kennen zijn: de wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (WA) de Algemene Periodieke Keuring (APK), de motorijtuigenbelasting en het voeren van de juiste kentekenplaten.
Controle van gegevens
Een bezitter van een voertuig moet aan bovenstaande voertuiggebonden verplichtingen voldoen als hij een auto of motor op zijn naam heeft staan en dus geregistreerd staat bij de RDW. Door een eenvoudige druk op de knop controleert de RDW het verzekeringsregister en het keuringsregister. Zo kan de RDW direct zien of een auto is verzekerd en APK-goedgekeurd.
Boetes
Is een auto of motor daadwerkelijk niet verzekerd dan kan het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) te Leeuwarden de kentekenhouder een boete toesturen. Is de auto niet APK-goedgekeurd dan volgt daarvoor ook een boete. Ook de Belastingdienst/Centrale administratie/Autoheffingen controleert op deze manier of voor de auto of motor de motorrijtuigenbelasting is betaald.
bron : rdw
- donmarcello
- Geslacht:
-
Hans2 TS
- Infopolitie Gast
Dat is dus bij mij ook het probleem... de verzekeringsmaatsch. heeft gewoon opgezegd (op aanvraag van mij) en mij die mededeling (dat dat tegenwoordig meer zo kan) niet gedaan.... je mag er toch vanuit gaan dat zij het weten???donmarcello schreef:Nou uiteindelijk fout van verzekering maatschappij (die ik dus eruit geschopt heb ,,,verder lang verhaal niet intressant)![]()
- donmarcello
- Geslacht:
Je kan je verzekering ook stilzetten voor een bepaalde tijd (ligt aan de verzekeringmaatchappij)dacht dat het een jaar is ,dan ben je niet verplicht premie te betalen en gaat de verzekering door op het moment dat jij dat weer wil.
En als die nu niet verzekert is zou ik em snel schorsen

En als die nu niet verzekert is zou ik em snel schorsen
-
hans2 TS
- Infopolitie Gast
donmarcello schreef:omdat het rdw wel eens steekproeven neemt en je dan vanzelf een bekeuring thuis krijgt
Dan ben ik toch benieuwd hoe het RDW mij een bekeuring gaat sturen.Artikel 2 WAM:
<ol><li>De bezitter van een motorrijtuig en degene aan wie het kenteken voor een motorrijtuig is opgegeven, zijn verplicht voor het motorrijtuig een verzekering te sluiten en in stand te houden welke aan de bij en krachtens deze wet gestelde bepalingen voldoet,
<ul><li>indien dat motorrijtuig op een weg wordt geplaatst of daarmee op een weg wordt gereden,
<li>indien buiten een weg met dat motorrijtuig op een terrein aan het verkeer wordt deelgenomen of
<li>indien voor dat motorrijtuig een kentekenbewijs is afgegeven. </li></ul>
<li>In afwijking van het vorige lid rust de verplichting tot verzekering niet op de bezitter, maar op de houder die:
<ol type=a><li>het motorrijtuig op grond van een overeenkomst van huurkoop onder zich heeft, of
<li>het motorrijtuig in vruchtgebruik heeft, of
<li>anderszins het motorrijtuig, anders dan als bezitter, tot duurzaam gebruik onder zich heeft. </li></ol>
<li>De verplichting tot verzekering met betrekking tot een motorrijtuig waarvoor een kentekenbewijs is afgegeven, wordt opgeheven, indien het motorrijtuig buiten gebruik wordt gesteld en gehouden door plaatsing daarvan buiten een weg, gevolgd door een door de verzekeraar overeenkomstig artikel 13 aan de Dienst Wegverkeer, bedoeld in artikel 4a van de Wegenverkeerswet 1994, gedane kennisgeving van schorsing van de verzekering wegens buitengebruikstelling van het motorrijtuig.
De in de vorige zin bedoelde opheffing van de verzekeringsplicht eindigt, zodra de verzekeraar overeenkomstig artikel 13 aan de Dienst Wegverkeer kennis heeft gegeven van de beëindiging van de schorsing, zodra het motorrijtuig zich op een weg bevindt of zodra het deelneemt aan het verkeer op een terrein.
Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen omtrent het in dit lid bepaalde nadere regels en voorwaarden worden gesteld. De in dit lid bedoelde opheffing van de verzekeringsplicht vindt slechts plaats, indien de geldigheid van het voor het desbetreffende motorrijtuig afgegeven kentekenbewijs is geschorst overeenkomstig artikel 67 van de Wegenverkeerswet 1994. </li></ol>
mashi
- donmarcello
- Geslacht:
Dat doet idd het cbr niet want die geven alleen wat door aan