Huiszoekking/inwoningtreding

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Dik TS
Infopolitie Gast

Huiszoekking/inwoningtreding

Ongelezen bericht door Dik »

Wij zijn geconfrenteerd met het feit dat er bij ons een huiszoekking is gedaan.
Onze vraag is wat heeft de justitie nodig om iets dergelijks uit te voeren?
Wij zijn naar onze mening niet fout gedaan te hebben, maar toch heeft de overheid een huiszoekking gedaan op verdenking dat er wapens in huis zouden zijn.
Ze hebben onder andere speelgoed van onze zoon 5 jaar in beslag genomen voor onderzoek betreft op vuurwapen gelijkende speelgoed.
Wij kunnen niet begrijpen wat hun in werking heeft gezet, een tip volgens de politie dat er vuurwapens aanwezig zijn.
Hoeveel info. moet de poltie hebben om tot deze actie over te gaan?
Wij gezin man vrouw twee kinderen geen strafblad of ooit in aanraking geweest met de overheid.
Wij zij nu heel erg boos en hebben schade gelden aan materiaal en ook zijn wij nu van onze pirvacy berooft en hebben geen gevoel meer van veiligheid en zijn bang in ons eigen huis.
Kunt U ons advies geven?
Walter TS
Infopolitie Gast

Re: Huiszoekking/inwoningtreding

Ongelezen bericht door Walter »

Dik schreef:Wij zijn geconfrenteerd met het feit dat er bij ons een huiszoekking is gedaan.
Onze vraag is wat heeft de justitie nodig om iets dergelijks uit te voeren?
Een redelijk vermoeden van de aanwezigheid van wapens of een aantal getuigenverklaringen die hetzelfde verklaren. De wet wapens en munitie biedt dan enkele mogelijkheden.
Wij zijn naar onze mening niet fout gedaan te hebben, maar toch heeft de overheid een huiszoekking gedaan op verdenking dat er wapens in huis zouden zijn.
Een verdachtmaking komt niet zo maar uit de lucht vallen. Ga er vanuit dat de info die de politie cq het OM heeft gehad voldoende grond was. (of deze info nou volgens jullie wel of niet klopt)
Ze hebben onder andere speelgoed van onze zoon 5 jaar in beslag genomen voor onderzoek betreft op vuurwapen gelijkende speelgoed.
Helaas een op een echt gelijkend speelgoedwapen is ook strafbaar en kan natuurlijk wel in de buurt of vriendenkring voor de nodige verwarring hebben gezorgd waardoor mensen de politie hebben gebeld. Jij weet niet wat je zoontje ermee op straat doet natuurlijk.
Wij kunnen niet begrijpen wat hun in werking heeft gezet, een tip volgens de politie dat er vuurwapens aanwezig zijn.
Hoeveel info. moet de poltie hebben om tot deze actie over te gaan?
Blijkbaar 1 tip. En die zal wel aardig goed onderbouwd zijn....anders komen ze niet langs.
Wij zij nu heel erg boos en hebben schade gelden aan materiaal en ook zijn wij nu van onze pirvacy berooft en hebben geen gevoel meer van veiligheid en zijn bang in ons eigen huis.
Kunt U ons advies geven?
Maak een afspraak en vraag om opheldering. Wie weet berust het allemaal wel op een misverstand. Als je dat niet vraagt zul je het ook nooit weten. En de politie zal echt de beroerdste niet zijn om eea toe te lichten. Natuurlijk zonder de bron prijs te geven.

Kortom: vragen is het magische woord.
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

Inderdaad, vragen is de kern.

De privacy van je eigen huis is in Nederland goed beschermd. Voordat de politie naar binnen mag, moet er toch wel het een en ander bekend zijn.

Wat mij uit het bericht het meest opvalt is deze zin:
"Ze hebben onder andere speelgoed van onze zoon 5 jaar in beslag genomen voor onderzoek".

Ik denk dat uw zoontje van 5 een stukje speelgoed in handen heeft gehad wat nogal indruk heeft gemaakt op straat. Het zal dan niet gaan om een nieuwe Gameboy. Wat het wel is, weet U zelf het beste. Ik vind het raar dat er niet gewoon wordt verteld wat er in beslag is genomen, aangezien de vraag toch is of er terecht een inval is gedaan.

Het vermoeden heb ik dat het gaat om iets wat sterk lijkt op een vuurwapen. En kennelijk is het in beslag genomen om te kijken of het onder de Vuurwapenwet valt. Ik wil nog wel verder gaan. Het is juli en ik denk dat u uit een of ander zuidelijk europees land een speelgoedpistool heeft meegenomen. Zit ik warm? (dit gebeurt namelijk wel vaker in de zomer).
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Artikel 49 WWM
De in artikel 45, onder 1°, bedoelde ambtenaren kunnen te allen tijde op plaatsen waar zij redelijkerwijs kunnen vermoeden dat wapens of munitie aanwezig zijn, ter inbeslagneming huiszoeking doen.
Wanneer er een redelijk vermoeden is, mag de politie (na overleg met de officier van justitie) huizoeking doen.
In jullie geval zal dat beteken dat er waarschijnlijk een melding is gemaakt waaruit dat redelijke vermoeden naar voren kwam.
art 94 lid 3 Strafvordering:

Van de inbeslagneming van een voorwerp wordt, ook in geval de bevoegdheid tot inbeslagneming toekomt aan de rechter-commissaris of de officier van justitie, door de opsporingsambtenaar een kennisgeving van inbeslagneming opgemaakt. Zoveel mogelijk wordt aan degene bij wie een voorwerp is in beslag genomen, een bewijs van ontvangst afgegeven.
Als het goed is krijgt u zo spoedig mogelijk een brief waarin vermeldt staat wat er precies inbeslag genomen is.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Gesloten