vuurkorf legaal ja/nee?
Moderator: Moderatorteam
-
thijs markus TS
- Infopolitie Gast
vuurkorf legaal ja/nee?
Is het legaal om in je eigen tuin een vuurkorf aan te steken?
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
Ja en Nee.
Het begint wat eentoning te worden maar ook het antwoord op deze vraag vind je terug in de APV van je gemeente.
Er zijn gemeenten die open vuur toestaan mits het maar ergens in zit. Dus een ton of een korf.
En er zijn gemeenten die open vuur in welke vorm dan ook verbieden.
Een pasklaar antwoord is niet te geven.
Maar ik voel em aankomen, want het is er de tijd weer voor: nee de rook van de vuurkorf van de buren is niet echt als overlast aan te merken, want anders zou je ook niet kunnen bbq-en :-)
En, de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen, dat als je APV het niet toestaat, de politie niet op hoeft te treden en vaak ook niet op zal treden, aangezien het gedoogd wordt. En wees eerlijk: het is ook wel gezellig een korf in je tuin en een hapje en drankje erbij.
Het begint wat eentoning te worden maar ook het antwoord op deze vraag vind je terug in de APV van je gemeente.
Er zijn gemeenten die open vuur toestaan mits het maar ergens in zit. Dus een ton of een korf.
En er zijn gemeenten die open vuur in welke vorm dan ook verbieden.
Een pasklaar antwoord is niet te geven.
Maar ik voel em aankomen, want het is er de tijd weer voor: nee de rook van de vuurkorf van de buren is niet echt als overlast aan te merken, want anders zou je ook niet kunnen bbq-en :-)
En, de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen, dat als je APV het niet toestaat, de politie niet op hoeft te treden en vaak ook niet op zal treden, aangezien het gedoogd wordt. En wees eerlijk: het is ook wel gezellig een korf in je tuin en een hapje en drankje erbij.
-
mwb TS
- Infopolitie Gast
In de meeste APV's is daarover iets als dit opgenomen (niet relevante tekst heb ik weggelaten):
Ik weet ook wel dat ze die dingen bij elk tuincentrum verkopen en als je een grote tuin hebt en de buren hebben er geen problemen mee, zal er ook niets gebeuren. Als je relatie met de buren niet zo lekker ligt en ze gaan klagen, heb je kans dat de politie aan je deur staat om je vuurtje te doven.
Conclusie: strikt genomen is het niet legaal. Een vuurkorf is nl niet bedoeld als verlichting en meestal ook niet als vuurtje voor BBQ.Het is verboden in de openlucht vuur aan te leggen, te stoken of te hebben.
4 Het in het eerste lid gestelde verbod geldt niet voor zover:
d het betreft verlichting door middel van kaarsen, fakkels en dergelijke of het betreft vuur voor koken, bakken en braden, indien dat geen gevaar oplevert voor de omgeving.
Ik weet ook wel dat ze die dingen bij elk tuincentrum verkopen en als je een grote tuin hebt en de buren hebben er geen problemen mee, zal er ook niets gebeuren. Als je relatie met de buren niet zo lekker ligt en ze gaan klagen, heb je kans dat de politie aan je deur staat om je vuurtje te doven.
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
en gelukkig kijken we vaak eerst na in de systemen of er vaker problemen zijn geweest tussen buren alvorens evt wel op te treden. en gelukkig laten melders het vaak ook zelf al wel merken.
eerste vraag is altijd: heeft U er zelf al wat van gezegd?
antwoord is dan vaak NEE, want ik praat niet meer met de buren.
dan is het voor mij al duidelijk: GEEN inzet.
initiatief moet eerst bij de klager liggen en als dat allemaal niet helpt zou er inzet kunnen komen.
M.a.w. als we deze zeef niet inbouwen zijn we dag en nacht bezig met vuurkorven en geluidsoverlastjes.
maw TS: bespreek het van tevoren met je buren. En spreek af dat bij overlast ze jou even erop aanspreken.
eerste vraag is altijd: heeft U er zelf al wat van gezegd?
antwoord is dan vaak NEE, want ik praat niet meer met de buren.
dan is het voor mij al duidelijk: GEEN inzet.
initiatief moet eerst bij de klager liggen en als dat allemaal niet helpt zou er inzet kunnen komen.
M.a.w. als we deze zeef niet inbouwen zijn we dag en nacht bezig met vuurkorven en geluidsoverlastjes.
maw TS: bespreek het van tevoren met je buren. En spreek af dat bij overlast ze jou even erop aanspreken.