Ongewenste post/bestellingen
Moderator: Moderatorteam
-
forgotten TS
- Infopolitie Gast
Ongewenste post/bestellingen
Weet iemand misschien wat hier de gevolgen van kunnen zijn:
In een dronken bui heeft iemand een half jaar terug een aantal bestellingen gedaan op iemand anders zijn naam en een hoop info en dergelijke laten versturen naar iemand. Het bankrekeningnummer van die persoon is ook een paar keer ingevuld.
Degene weet niet veel meer van het gebeurde alleen een paar mailtjes met bevestigingen. Het is gewoon op de pc gebeurd en ip-nummer en alles zal wel bekend zijn en achterhaald worden. Het is nadien nooit meer voorgekomen.
Wat kan hiervan het gevolg zijn. Het was iemand die een stalker had en in een dronke bui het waarschijnlijk teveel werd.
In een dronken bui heeft iemand een half jaar terug een aantal bestellingen gedaan op iemand anders zijn naam en een hoop info en dergelijke laten versturen naar iemand. Het bankrekeningnummer van die persoon is ook een paar keer ingevuld.
Degene weet niet veel meer van het gebeurde alleen een paar mailtjes met bevestigingen. Het is gewoon op de pc gebeurd en ip-nummer en alles zal wel bekend zijn en achterhaald worden. Het is nadien nooit meer voorgekomen.
Wat kan hiervan het gevolg zijn. Het was iemand die een stalker had en in een dronke bui het waarschijnlijk teveel werd.
-
gast2 TS
- Infopolitie Gast
Ik ben geen computerexpert en al helemaal geen agent (sorry jongens) maar ik denk dat dat ip adres allang in de donkere diepten der vergetelheid is gezakt. IP nummers en logbestanden worden wel bewaard maar volgens mij niet zo lang. Dat zou een hoop schijfruimte in beslag nemen op de server van de provider.
Ik denk dat die persoon zich niet druk hoeft te maken. En mocht hij alsnog problemen krijgen dan zegt ie toch gewoon dat ie gehacked is.
Ik denk dat die persoon zich niet druk hoeft te maken. En mocht hij alsnog problemen krijgen dan zegt ie toch gewoon dat ie gehacked is.
-
gast2 TS
- Infopolitie Gast
-
forgotten TS
- Infopolitie Gast
Nee het is niet in de vergetelheid geraakt en is aan de persoon doorgegeven. Deze zal er waarschijnlijk mee naar de politie zijn gegaan om aangifte te doen.
De vraag is dan alleen wat doen die er dan mee.
Het zeggen van dat je gehackt bent dien je dan wel aan te kunnen tonen indien je dat zou gaan verklaren.
Misschien dat iemand weet of dit strafrechelijk wordt of niet?
Het zeggen van dat je gehackt bent dien je dan wel aan te kunnen tonen indien je dat zou gaan verklaren.
Volgens mij allemaal civiel. Iemand bestelt dus gaat in mijn ogen een koopovereenkomst aan.
De ene partij betaald, de ander partij levert het bestelde goed. Als een van de partijen zich niet aan de afspraak houdt zal men dus via een kort geding e.e.a moeten aantonen/terugvorderen. De stelregel is dan altijd de eiser bewijst.
Is het goed uberhaupt afgeleverd? Of is dit aan de deur geweigerd? Behoudens de kleine lettertjes is het in het consumentenrecht volgens mij geregeld dat bij niet aanbreken/gebruiken en in de originele afgesloten verpakking staat laten het product binnen 8 dagen geretourneerd mag worden.
gr, mashi.
De ene partij betaald, de ander partij levert het bestelde goed. Als een van de partijen zich niet aan de afspraak houdt zal men dus via een kort geding e.e.a moeten aantonen/terugvorderen. De stelregel is dan altijd de eiser bewijst.
Is het goed uberhaupt afgeleverd? Of is dit aan de deur geweigerd? Behoudens de kleine lettertjes is het in het consumentenrecht volgens mij geregeld dat bij niet aanbreken/gebruiken en in de originele afgesloten verpakking staat laten het product binnen 8 dagen geretourneerd mag worden.
gr, mashi.
-
gast2 TS
- Infopolitie Gast
Ok dan begrepen we mekaar verkeerd. Je hebt het over de persoon die de post ontving. Ik dacht dat je het over de persoon had die de pakketjes besteld had.Gast schreef:Nee het is niet in de vergetelheid geraakt en is aan de persoon doorgegeven. Deze zal er waarschijnlijk mee naar de politie zijn gegaan om aangifte te doen.
-
Forgotten TS
- Infopolitie Gast
Ik heb mezelf even een naam geven. Dat maakt het voor jullie dan wat makkelijker. Wat thijeleo aangeeft klopt ten dele, ik ben een collega van iemand die hier een account heeft. Ik kan zelf geen inlog maken omdat ik alleen een bedrijfsmail adres heb en een hotmail adres.
De zakelijke mogen we niet gebruiken en de hotmail wordt aangegeven dat het niet kan vandaar.
Dus als iemand verder een antwoord weet op de vraag dan zijn deze altijd welkom
De zakelijke mogen we niet gebruiken en de hotmail wordt aangegeven dat het niet kan vandaar.
Dus als iemand verder een antwoord weet op de vraag dan zijn deze altijd welkom
Logbestanden worden bij de meeste providers maximaal 3 maanden opgeslagen, langer zou veel te veel schijfruimte opeisen. Als het overigens aan justitie ligt wordt die termijn verlengd naar 6 maanden, maar dat stuit dus op behoorlijke weerstand vanwege die schijfruimte.
Nu weet ik niet hoe lang dit al geleden is, maar als het dus langer is dan 3 maanden, zijn die gegevens niet meer bij de provider beschikbaar.
Kan nu de gedupeerde, degene onder wiens naam de bestellingen zijn gedaan, aangifte doen? Dat is een andere vraag en waarschijnlijk is dat de vraag welke forgotten bedoelt. Alleen vraagt hij het vanuit de andere kant, namelijk van die van degene, die de bestellingen heeft gedaan.
Ik heb het wetboek van strafrecht er op nagekeken, maar ben geen artikel tegengekomen die dit strafbaar stelt.
Blijft over een eventuele civiele procedure mochten er goederen zijn geleverd, waar de benadeelde voor heeft moeten betalen. Die kosten zouden teruggeeist kunenn worden.
Nu weet ik niet hoe lang dit al geleden is, maar als het dus langer is dan 3 maanden, zijn die gegevens niet meer bij de provider beschikbaar.
Kan nu de gedupeerde, degene onder wiens naam de bestellingen zijn gedaan, aangifte doen? Dat is een andere vraag en waarschijnlijk is dat de vraag welke forgotten bedoelt. Alleen vraagt hij het vanuit de andere kant, namelijk van die van degene, die de bestellingen heeft gedaan.
Ik heb het wetboek van strafrecht er op nagekeken, maar ben geen artikel tegengekomen die dit strafbaar stelt.
Blijft over een eventuele civiele procedure mochten er goederen zijn geleverd, waar de benadeelde voor heeft moeten betalen. Die kosten zouden teruggeeist kunenn worden.
-
ikke2 TS
- Infopolitie Gast
Zoals ik eerder al zei bij een kort geding (dat is meestal de weg die bewandeld dient te worden bij een "zakelijk" of civiel geschil) is de regel de eiser bewijst.ikke2 schreef:Maar dan moet je dus wel kunnen bewijzen dat het zo is. En daar zijn die logbestanden voor nodig?
Anders heb je toch geen poot om op te staan lijkt me. Vooral niet als de tegenpartij ontkent.
Of zie ik dat verkeerd.
gr, mashi