Volgende situatie: Je stopt direct voor de bakker, stelt alarmlichten in werking houdt de auto onder toezicht en hebt hem niet afgesloten. Je hindert het overige verkeer niet en het is geen laksheid, alle parkeerplaatsen zijn bezet.
Wel is er ter plekke een parkeerverbod.
Politie komt geeft geen gelegenheid tot verplaatsen en geeft bekeuring. Op de bekeuring staat dat je geparkeerd stond. Naar mijn idee ben ik gestopt.
Valt dit niet onder laden en lossen? Als je de auto verlaat, doch in nabijheid blijft van het voertuig dat niet afgesloten is en alarmlichten aanhebt is dat wettelijk gezien parkeren?
Hoe zit dit nou precies, ik vind nergens terug of dit nou wel of niet mag.
Bovendien, op het nieuws was melding over in beslagname fietsen. Daar bleek dat de politie eerst moet waarschuwen. Hoe zit dat in dit geval?
Mag deze bekeuring wel?
Overigens, na gezien te hebben op TV hoe erg mensen kunnen "zijken" tegen agenten e.d. heb ik niet geklaagd, alleen beleefd aangeboden de auto te verplaatsen. Dit kon niet meer. Daar heb ik me bij neergelegd, wetende dat ik eventueel bezwaar kan indienen als de bekeuring onterecht zou zijn.
Alvast bedankt voor de reactie.
Stoppen bij parkeerverbod om bij bakker wat te kopen
Moderator: Moderatorteam
Bij een parkeerverbod mag je wel stoppen maar niet parkeren. Simpel gezegd kun je zeggen dat stoppen om iemand snel uit of in te laten stappen mag als je daarna maar meteen weer vertrekt. Stoppen om vervolgens naar de bakker (of slager) te gaan is parkeren. Dat alarmlichten aan zijn, alle parkeerplaatsen bezet zijn en de auto "onder toezicht" is doet daar niets aan af. En iemand de gelegenheid geven de auto alsnog te verplaatsen schiet natuurlijk ook niet op. Met andere woorden; een terechte bekeuring.
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
In de defenities van het RVV (verkeersregels) valt te lezen:
In bezwaar gaan op de genoemde gronden zal dus weinig zin hebben en waarschuwen is in deze niet van toepassing. De agent beslist of hij het afdoet met een waarschuwing of met een bekeuring.
Zoals jij de situatie omschrijft valt het dus onder parkeren want je bent niet aan het laden of lossen en ook de eerste optie is niet van toepassing.Parkeren:
Het laten staan van een voertuig
anders dan gedurende de tijd die nodig is
voor het onmiddellijk in- en uitstappen van passagiers of
voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen.
In bezwaar gaan op de genoemde gronden zal dus weinig zin hebben en waarschuwen is in deze niet van toepassing. De agent beslist of hij het afdoet met een waarschuwing of met een bekeuring.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Ik sluit me geheel bij het antwoord van Rich aan.
Een groot papier met de tekst: Ik parkeer niet, ik sta alleen maar stil heeft dezelfde waarde als alarmlichten. Van het eerste zal iedereen zeggen: dat is belachelijk. De functie van het tweede is weinig anders.
Een bezwaarschrift in deze situatie is werk om niets.
Een groot papier met de tekst: Ik parkeer niet, ik sta alleen maar stil heeft dezelfde waarde als alarmlichten. Van het eerste zal iedereen zeggen: dat is belachelijk. De functie van het tweede is weinig anders.
Een bezwaarschrift in deze situatie is werk om niets.
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Re: Stoppen bij parkeerverbod om bij bakker wat te kopen
In beslag name is een strafvorderlijke bevoegdheid van de politie.Peter17 schreef: Bovendien, op het nieuws was melding over in beslagname fietsen. Daar bleek dat de politie eerst moet waarschuwen. Hoe zit dat in dit geval?
Mag deze bekeuring wel?
In het genoemde geval gaat het niet over in beslag name maar "in bewaring nemen" door of vanwege de gemeente. Dit wordt niet gedaan door de politie (heel soms de Spoorwegpolitie).
Het hoe, waarom en wanneer wordt bepaalt door de gemeente(raad) die kennelijk van mening is dat het her en der plaatsen van fietsen (voornamelijk) nabij stations het uiterlijk van de gemeente schaadt.
Het betreft dus een bestuursrechtelijke maatregel die buiten de politie omgaat.
De Gemeentewet kent een gemeente(bestuur) een aantal rechten toe. In hoeverre een gemeente een dergelijke maatregel wel of niet mag nemen is mij niet bekend.
Laatst gewijzigd door SWAT op 26 jun 2005, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.