Wet mulder -het voorkomern van wegsleepkosten

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Frank Tan TS
Infopolitie Gast

Wet mulder -het voorkomern van wegsleepkosten

Ongelezen bericht door Frank Tan »

In de uitleg van de Wet Mulder stelt u dat bij het onderwerp 'De wet mulder - voorlopige maatregelen' dat de bestuurder het voertuigzelf naar de plaats van bewaring mag rijden, om te voorkomen dat sleepkosten in rekening worden gebracht. Is deze uitleg wel juist?

Ik heb tot voor kort in het opsporingsregister gestaan vanwege een openstaande bekeuring uit 2001. Ik ben op de openbare weg met mijn auto door de politie aangehouden. Ik had op de moment geen gedraging gepleegd, maar vanwege het feit dat ik in het opsporingsregister voorkwam.

Mij werd verteld dat de auto opgv de Wet mulder in bewaring moest worden gesteld. Ik moest de de autopapieren en de autosleutel afstaan.
Ik heb nog voorgesteld om de auto zelf naar de bewaar/stallingplaats te rijden, om sleepkosten te voorkomen. Maar dat werd niet toegestaan!
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Dan heeft dit dus niks te maken met de Wet Mulder an sich. Het gaat erom dat u in het opsporingsregister stond, kennelijk met als maatregel het buitengebruik stellen van uw voertuig. Dat houdt dus niet in dat uw voertuig werd overgebracht vanwege bijv. technische controle.
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Volgens mij regelt wet mulder niets met betrekking tot technische controles. Ik denk (en dan wordt het gevaarlijk) dat het stukje dat TS aanhaalt betrekking heeft op het contant voldoen van bekeuringen door buitenlanders. Kunnen zij dat niet, dan kan de auto achtergehouden worden totdat de bekeuring betaald is. In dat geval zou de "bekeurde" zijn auto naar het bureau kunnen rijden waar de auto vervolgens achter het hek geplaatst wordt. "Bekeurde" heeft vervolgens een bepaalde periode de tijd de bekeuring te voldoen waarna hij de auto terug kan krijgen. Betaald hij niet, dan kan de auto verkocht worden om van de opbrengst de bekeuring en het bewaarloon te betalen. Het restant is dan voor de eigenaar van de auto.
Ik heb dat in de beginperiode een keer gedaan bij een buitenlander en van al die romplsomp wordt je dus echt niet vrolijk. Gelukkig kun je tegenwoordig het muldertje gewoon inleveren en wordt het geld achteraf geind. Op enkele uitzonderingen na tenminste maar die laat je dan evengoed contant betalen.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
sunwave TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door sunwave »

Het heeft te maken met het niet betalen van (verkeers)boetes. Zoals Gvdbor al zegt kan dan de keuze worden gemaakt voor buitengebruikstelling van het voertuig of zelfs gijzeling.

Je krijgt de mogelijkheid om te betalen. Zo niet en de waarde van de auto komt overeen met het te betalen bedrag, dan kan het zijn dat je zelfs je auto compleet kwijt bent. Bij gijzeling is het zo dat je 7 dagen moet gaan zitten, maar dat daarmee nog niet de boete betaald is. Zo kan bij buitengebruiksteling van je auto dat je deze 14 dagen kwijt bent, de sleep en stalingskosten moet betalen, maar dat je daarmee de boete nog niet kwijt bent.

En dit geld niet alleen voor buitenlandse auto's maar ook voor nederlandse.
Botje
OnTroerend goed
Agent

Volgens mij is buitengebruikstelling (en gijzeling) al een stap verder dan het aangehaalde stukje over de voorlopige maatregelen. Zekerheidstelling (voorlopige maatregel) zit vooraan in het traject om zeker te zijn dat de bekeuring betaald wordt. Buitengebruikstelling zit achterin als een laatste poging het verschuldigde bedrag alsnog binnen te krijgen.
sunwave TS
Infopolitie Gast

Re: Wet mulder -het voorkomern van wegsleepkosten

Frank Tan schreef:Ik heb tot voor kort in het opsporingsregister gestaan vanwege een openstaande bekeuring uit 2001. Ik ben op de openbare weg met mijn auto door de politie aangehouden. Ik had op de moment geen gedraging gepleegd, maar vanwege het feit dat ik in het opsporingsregister voorkwam.
Hier haal ik uit dat hij in OPS stond vanwege een (verkeers)boete en dat zijn voertuig buitengebruik kon worden gesteld en dat dit niet voor zekerheidsstelling is. Denk uit het verhaal dat TS al bij het laatste poging verhaal is aangekomen en hier komt vragen hoe dat nou zit.
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ja, en dat zelf naar het bureau kunnen rijden om eventueel de sleepkosten te kunnen besparen zit mijns inziens dus vooraan in het traject, bij de zekerheidstelling, als een voorlopige maatregel. TS zat al aan het eind van het traject en dan is die mogelijkheid er dus niet. Dan is het direct betalen of auto (voorlopig) kwijt.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

sunwave schreef:Zo kan bij buitengebruiksteling van je auto dat je deze 14 dagen kwijt bent, de sleep en stalingskosten moet betalen, maar dat je daarmee de boete nog niet kwijt bent.
Er zijn inderdaad meerdere mogelijkheden in deze gevallen. Ik ziet ze hier even neer om de termijnen duidelijk te hebben. Die wijken een beetje af van wat Bart stelt.

GIJZ: gijzeling persoon, 7 dagen
BGS: buitengebruikstelling voertuig, 28 dagen.

En er is een optie waarbij beiden mogelijk is en dan is het OF - OF. Alleen de keuze is dan aan de ambtenaar. Is je boetebdrag nl hoog dan is het buitengebruikstellen van je voertuig alleen zinnig als er nog een leuke dagwaarde aanzit. Het kan nl zijn dat OvJ besluit je auto te verkopen om de boete te innen. Gebeurt zelden maar zou kunnen.

korton, OPS kent drie soorten signaleringen wb Mulder:

Gijzeling
Buitengebruikstelling
Gijzeling of buitengebruikstelling.
Sunwave schreef:En dit geld niet alleen voor buitenlandse auto's maar ook voor nederlandse.
sterker nog het geldt voor iedere auto die je onder je hebt. Dus als jij de auto van je buurman leent en jij hebt een boete open staan, is hij zijn auto kwijt. Deze krijgt hij pas na 28 dagen terug. Wil hij em eerder terug dan moet hij jouw boete betalen, de sleepkosten en als die er zijn de stallingskosten. Kijk dus uit aan wie je je auto uitleent.
Walter TS
Infopolitie Gast

Botje schreef:Ja, en dat zelf naar het bureau kunnen rijden om eventueel de sleepkosten te kunnen besparen zit mijns inziens dus vooraan in het traject, bij de zekerheidstelling, als een voorlopige maatregel. TS zat al aan het eind van het traject en dan is die mogelijkheid er dus niet. Dan is het direct betalen of auto (voorlopig) kwijt.
huh? wat bedoel jij met einde traject? het eindtraject van iemand die een boete open heeft staan is een OPS vermelding waarin de hele BGS al niet meer voorkomt. Of bedoel jij wat anders?
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ik zal proberen of ik het wat duidelijker kan maken.
Een buitenlander die hier bekeurd wordt voor een mulderfeit (of iemand zonder vaste woon- of verblijfplaats in Nederland of iemand die geregistreerd staat als wanbetaler voor een vorig mulderfeit) dient als je het strikt bekijkt, de bekeuring meteen contant te betalen. Kan hij dat niet, dan kan men als voorlopige maatregel bijvoorbeeld de auto als zekerheidstelling meenemen. De auto krijgt de overtreder dan pas terug nadat de boete en de kosten betaald zijn. Dat is in de beginfase en er komen dan geen "groeten uit Leeuwarden" (=acceptgiro's) meer aan te pas. De zekerheidstelling door de auto achter de poort te zetten is een van de voorlopige maatregelen waarop TS doelt. Om te voorkomen dat de kosten te hoog oplopen kan men de overtreder de auto zelf naar het bureau laten rijden omdat daar toch nog het nodige aan papierwerk geregeld moet worden.

Aan het einde van het traject (als er niet contant betaald is en de beschikking gewoon op de basiseenheid is ingeleverd en verwerkt zoals normaal gesproken bij alle muldertjes gedaan wordt), nadat de diverse acceptgiro's en aanmaningen zijn verstuurd en betaling is uitgebleven, kan uiteindelijk de wanbetaler geregistreerd worden waarna bij aanteffen sprake kan zijn van gijzeling of buitengebruikstelling van de auto. Dan is er geen sprake meer van voorlopige maatregelen.
Laatst gewijzigd door Botje op 24 jun 2005, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Walter TS
Infopolitie Gast

Botje schreef:Ik zal proberen of ik het wat duidelijker kan maken.
Een buitenlander die hier bekeurd wordt voor een mulderfeit (of iemand zonder vaste woon- of verblijfplaats in Nederland of iemand die geregistreerd staat als wanbetaler voor een vorig mulderfeit) dient als je het strikt bekijkt, de bekeuring meteen contant te betalen. Kan hij dat niet, dan kan men als voorlopige maatregel de auto als zekerheidstelling meenemen. De auto krijgt de overtreder dan pas terug nadat de boete en de kosten betaald zijn. Dat is in de beginfase en er komen dan geen groeten uit Leeuwarden meer aan te pas.

Aan het einde van het traject, nadat de diverse acceptgiro's en aanmaningen zijn verstuurd en betaling is uitgebleven kan uiteindelijk de wanbetaler geregistreerd worden waarna bij aanteffen sprake kan zijn van gijzeling of buitengebruikstelling van de auto.
duidelijk wat je bedoelde.
had het ff niet door.
dankjewel.
sunwave TS
Infopolitie Gast

Oww ja buitengebruikstelling was 28 dagen... opfrismomentje :thumright:
Gesloten