Blauwe kenteken platen
Moderator: Moderatorteam
-
Johfra TS
- Infopolitie Gast
Blauwe kenteken platen
Een taxi moet sinds Wet personenvervoer 2000 uitgerust zijn met blauwe kenteken platen. Een diender heeft hierop bekeurd omdat hij ze niet goed leesbaar vond. Dat zal zo zijn en misschien heeft hij nog gelijk ook. Echter de wetgever heeft bepaald dat een taxi met ........ De auto voldoet helemaal volgens de RDW eisen wat betreft de verlichting. Nee, de verlichting was niet smerig en de plaat was ook schoon. Uiteraard in beroep en daarna voor laten komen. Beide verloren!
Weet u raad?!
Weet u raad?!
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Ik denk dat we over deze kentekenplaat praten.

Sinds 1 december 2000 dienen alle voertuigen die worden ingezet voor taxivervoer verplicht deze blauwe taxikentekenplaten te voeren. De reden hiervoor was de bestrijding van illegaal taxivervoer en het scheppen van duidelijkheid naar taxigebruikers. Het kenteken zelf verandert overigens niet. Is het voertuig niet uitgerust met deze platen dan mag geen taxivervoer met het betreffende voertuig worden verricht.
Ik ga er verder van uit dat de plaat normaal leesbaar was. Dus niet besmeurd met vuil en de zwarte verf waarmee de ingeprente letters zijn gekleurd was onbeschadigd. Verder was de plaat voorzien van Keurmerk en lamineercode zoals de wet dat voorschrijft.
Dat vind ik het erg vreemd dat een taxi die een wettelijk vastgestelde kentekenplaat draagt, bekeurd wordt omdat de wetgever hem met een slecht leesbare kentekenplaat heeft uitgerust en dat de rechter in bezwaar dit bekrachtigt.
Ben dan ook zeer benieuwd naar de exacte formulering van het vonnis, want naar mijn bescheiden mening is het vonnis, zoals TS dit brengt, vatbaar voor beroep.
Overigens deel ik de mening dat de wetgever in dit geval een slecht leesbare kentekenplaat heeft geproduceerd. Dit oordeel is gebaseerd op pure waarnemings- en zintuigfysiologie: het contrast tussen een blauwe plaat en zwarte letters is voor het oog, vooral bij schemerlicht, slecht waarneembaar. Dit zelfde geldt overigens ook voor het handelaarkenteken naar mijn mening.

Sinds 1 december 2000 dienen alle voertuigen die worden ingezet voor taxivervoer verplicht deze blauwe taxikentekenplaten te voeren. De reden hiervoor was de bestrijding van illegaal taxivervoer en het scheppen van duidelijkheid naar taxigebruikers. Het kenteken zelf verandert overigens niet. Is het voertuig niet uitgerust met deze platen dan mag geen taxivervoer met het betreffende voertuig worden verricht.
Ik ga er verder van uit dat de plaat normaal leesbaar was. Dus niet besmeurd met vuil en de zwarte verf waarmee de ingeprente letters zijn gekleurd was onbeschadigd. Verder was de plaat voorzien van Keurmerk en lamineercode zoals de wet dat voorschrijft.
Dat vind ik het erg vreemd dat een taxi die een wettelijk vastgestelde kentekenplaat draagt, bekeurd wordt omdat de wetgever hem met een slecht leesbare kentekenplaat heeft uitgerust en dat de rechter in bezwaar dit bekrachtigt.
Ben dan ook zeer benieuwd naar de exacte formulering van het vonnis, want naar mijn bescheiden mening is het vonnis, zoals TS dit brengt, vatbaar voor beroep.
Overigens deel ik de mening dat de wetgever in dit geval een slecht leesbare kentekenplaat heeft geproduceerd. Dit oordeel is gebaseerd op pure waarnemings- en zintuigfysiologie: het contrast tussen een blauwe plaat en zwarte letters is voor het oog, vooral bij schemerlicht, slecht waarneembaar. Dit zelfde geldt overigens ook voor het handelaarkenteken naar mijn mening.

Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Ik kan me alleen maar voorstellen dat de verbalisant het kennelijk heel goed heeft beredeneerd....
Of;
Dat het inderdaad gewoon een 'keihard feit' is en de Dienst Wegverkeer nu (van rechtswege) gedwongen wordt om met spoed een andere combinatie van kleuren te verzinnen....
Iets waar ik alleen maar achter kan staan...
Of;
Dat het inderdaad gewoon een 'keihard feit' is en de Dienst Wegverkeer nu (van rechtswege) gedwongen wordt om met spoed een andere combinatie van kleuren te verzinnen....
Iets waar ik alleen maar achter kan staan...
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
Ook de blauwe plaat is retroreflecterend (zeg maar werkt als een soort refletor). Ik kan mij dan eigenlijk niet voorstellen dat zoals je zegt alles met de auto en plaat in orde was. Want dan voldoet de plaat aan de gestelde eisen en had een rechter nooit het bezwaar naast zich neer kunnen leggen.
Kan het niet zijn dat enkele letters/cijfers van de plaat beschadigd zijn?
mashi
Maar goed erg raar allemaal.
Kan het niet zijn dat enkele letters/cijfers van de plaat beschadigd zijn?
mashi
Maar goed erg raar allemaal.
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Zonder de motivatie van de rechter is het alleen maar gissen.
Ik onderschrijf echter de praktijk observatie dat deze kentekenplaten 's-avonds uiterst lastig te lezen zijn en dat taxi-chauffeurs daar dankbaar gebruik van maken.
Het valt mij overigens op dat taxi's vaak een geheel of gedeeltelijk defecte kentekenplaatverlichting hebben......
Ik onderschrijf echter de praktijk observatie dat deze kentekenplaten 's-avonds uiterst lastig te lezen zijn en dat taxi-chauffeurs daar dankbaar gebruik van maken.
Het valt mij overigens op dat taxi's vaak een geheel of gedeeltelijk defecte kentekenplaatverlichting hebben......
Laatst gewijzigd door SWAT op 22 jun 2005, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
k a TS
- Infopolitie Gast
ook een leuke methode om te controleren is de chauffeur te laten uitklokken, dan zal je zien dat het tijdstip van aanvang dienst niet overeenkomt met het tijdstip aangegeven op de urenmap, maar het leuke is dat de meeste taxibedrijven de chauffers dwingen om te knoeien met de uren, anders wordt er gedreigd met ontslag, en dan is het een lastige keuze voor de chauffeur, want een taxichauffeur heeft het echt niet gemakkelijk, dat is een ding wat zeker is
-
BenL TS
- Infopolitie Gast
Ik heb drie jaar taxi gereden en mijn baas verplichtte mij nooit om de rijtijdenwet te overtreden.Het was puur eigenbelang want als ik meer uren reed verdiende ik ook meer.Ik ben in die drie jaar dat ik taxi reed één keer gecontroleerd door Bijzondere Wetten op het invullen van mijn Werkmap en of de wagen gekeurd was.
-
theo TS
- Infopolitie Gast
??????? ik snap dit niet..k a schreef:ook een leuke methode om te controleren is de chauffeur te laten uitklokken, dan zal je zien dat het tijdstip van aanvang dienst niet overeenkomt met het tijdstip aangegeven op de urenmap, maar het leuke is dat de meeste taxibedrijven de chauffers dwingen om te knoeien met de uren, anders wordt er gedreigd met ontslag, en dan is het een lastige keuze voor de chauffeur, want een taxichauffeur heeft het echt niet gemakkelijk, dat is een ding wat zeker is
Je bedoelt de dienst afsluiten.
Mijn vraag is aan u mag dat een agent eisen van een taxichauffeur het heeft nogal wat gevolgen als dat gebeurt .
Denk aan einde dienst voor de chauffeur einde belaste rit waar hij aan begonnnen is.
De centralist moet een nieuwe dienst aanmaken de chauffeur een nieuwe dag/rittenstaat invullen wat zegt de RVI hierover dan als die je na deze controle aanhoudt.
Het mag van mij maar dan zal de agent zijn handtekening op de rittenstaat moeten zetten en in het rijtijdenboekje wil hij dat niet dan sluit ik mijn dienst ook niet af voor hem.(niet zonder overleg met de centralist)
-
k a TS
- Infopolitie Gast
ik had gewoon een pasje,
daarmee opende ik een nieuwe dienst, maar sloot ook een dienst af, zo vaak ik maar wilde.
ik zeg dit ook niet om de taxichauffeurs een oor aan te naaien, maar eerder voor de bedrijven, een der oplossingen om beter te verdienen is de lonen opschroeven, ik was 19 en verdiende 3.85 bruto per uur,
maar daar heb ik wel een pistool voor tegen mijn hoofd gehad en de nodige bedreigingen en onsmakelijke klanten, taxi is gewoon heel erg onderbetaald, en van het lage loon maken de werkgevers graaaaag misbruik
daarmee opende ik een nieuwe dienst, maar sloot ook een dienst af, zo vaak ik maar wilde.
ik zeg dit ook niet om de taxichauffeurs een oor aan te naaien, maar eerder voor de bedrijven, een der oplossingen om beter te verdienen is de lonen opschroeven, ik was 19 en verdiende 3.85 bruto per uur,
maar daar heb ik wel een pistool voor tegen mijn hoofd gehad en de nodige bedreigingen en onsmakelijke klanten, taxi is gewoon heel erg onderbetaald, en van het lage loon maken de werkgevers graaaaag misbruik
-
theo TS
- Infopolitie Gast
Dat chaufferspasje heb ik ook maar zonder toestemming van de centralist mogen wij geen dienst afsluiten.ik had gewoon een pasje,
Doe ik dat wel dan staat er geen nieuwe dienst klaar dus ik krijg geen nieuwe ritopdrachten binnen omdat mijn dienst niet is geaccepteerd.
K A
Mijn vraag aan u was mag een agent dit doen of vragen daar verwacht ik van u een antwoord op en niet een antwoordt over lonen!!!!
Lees mijn eerdere posting nog een keertje....
-
k a TS
- Infopolitie Gast